Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intet Intet skrev:
Vi alla? Tala för dig själv.
Så du vill INTE att västerns sanktioner ska försvaga Rysslands krigsmaskin?

R
Z Zodde skrev:
Jag började citera dig i 814 där du (felaktigt har du till slut erkänt) skrev att Sovjet TVINGADES in i kriget. Du citerar mig i 815 å 816 jag citerar dig i 820, du citerar mig i 822 etc

Om du menar det e å hänga upp dig på ett enstaka ord när du säger Sovjet
TVINGADES in i kriget

när sanningen var att de
OPROVOCERAT gick till angtepp

Å sen desperat försöker vrida dig bort a la Paralun, ja då e de ingen mening å diskutera.

Hade lite hopp när du erkände fel ordval men när du sen marginaliserar ordet TVINGAR går du dig vilse igen
Nej vi tar det här du får hänga med o läsa för du rör till det något fruktansvärt..
Och ska du gå till personangrepp så kan du dra åt h*******..

R Rejäl skrev:
Nej vi tar det här du får hänga med o läsa för du rör till trädet något fruktansvärt..
Och ska du gå till personangrepp så kan du dra åt h*******..
Var är mitt personangrepp?
Jag sysslar inte med sånt.

Upp till bevis!!

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Avskräckning främst för skrämma delar av befolkningen i västländer att inte stödja Ukraina skulle jag påstå. Vi har successivt ökat vårt stöd och korsat röda linjer som sattes upp av Putin, och hittills har det mest bara varit tomt prat. Hade vi gett Ukraina mer stöd i början av invasionen så hade detta varit slut sedan länge, och inte till Putins fördel.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar på ett "skämt" om Rysk TV, men det kanske syftar på något helt annat...
RT är statsägda propaganda tvkanalen Russia Today.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RT_(TV-kanal)

Systematisk informationsmanipulering och desinformation från Kreml tillämpas som ett operativt verktyg i Rysslands angrepp mot Ukraina. Det utgör också ett betydande och direkt hot mot EU:s allmänna ordning och säkerhet. I dag vidtar vi en betydelsefull åtgärd mot Putins manipulationsverksamhet och stänger kranen för ryska statskontrollerade medier i EU. Vi har redan tidigare infört sanktioner mot RT:s ledning, bland annat mot redaktionschefen Margarita Simonjan, och det är helt logiskt att vi också riktar in oss på den verksamhet som organisationerna har bedrivit i vår union."

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
RT är statsägda propaganda tvkanalen Russia Today.
Då gissade jag nästan rätt i alla fall. 😀

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Ok vi tar det igen @Fairlane för jag tror inte att vi pratar om samma eller förstår varann..
I inlägg #818 påstår du enligt nedan:

Jag svara dig i inlägg #821 enligt nedan:

Vart har jag fel har du läst bakgrunden om vinterkriget på Wikipedia?
Saxar ur delar ur ovanstående länk ”1938 hade Sovjetunionen vid kontakter med regeringen gjort klart att man önskade något slags avtal om militärt bistånd mellan de två länderna – sovjetiska militärbaser och rätt för röda armén att rycka in på finländsk mark för att möta en fiende.”
Alltså Sovjet pratar redan året innan WW2 om behovet att möta främmande makt på längre distans ifrån sina egna gränser, så nej sovjet gick inte in i Baltikum och Finland grundlöst dom viste om Tysklands planer redan året innan kriget började och det är här du har fel och inte tycks förstå..
Ryssland kunde valt att stanna på hemmaplan, spara sitt manskap och sin utrustning istället för att angripa andra länder ("förhandling" med Finland var lika mycket förhandling som när maffia "ber" dig hjälpa till). De hade kunnat satsa på att rusta istället för att starta krig och förlora manskap och material.

De ansåg sig ha sina skäl, liksom tyskarna ansåg sig ha sina. För personerna i Polen, Finland, och Baltikum som dog pga Sovjetunionens "skäl" kvittar det.

När kriget var slut och de inte längre var oroade för att Tyskland skulle angripa dem så återlämnade de såklart marken till Finland etc. Nej vänta du, de krävde krigsskadestånd från Finland.

Jag tycker helt enkelt att både Tyskland och Sovjetunionen var lika skyldiga och lika vidriga. Jag tycker också att tyskarna har hanterat det bättre efter och utbildat sina medborgare i vad dem gjorde. Ryssarna har inte lärt ut om åren där de anföll andra länder, inte ens förklarat att de gjorde det i självförsvar (om man nu vill tro det). Man har bara följt det helt.
Du är givetvis fri att ha en annan åsikt.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ryssland kunde valt att stanna på hemmaplan, spara sitt manskap och sin utrustning istället för att angripa andra länder ("förhandling" med Finland var lika mycket förhandling som när maffia "ber" dig hjälpa till). De hade kunnat satsa på att rusta istället för att starta krig och förlora manskap och material.

De ansåg sig ha sina skäl, liksom tyskarna ansåg sig ha sina. För personerna i Polen, Finland, och Baltikum som dog pga Sovjetunionens "skäl" kvittar det.

När kriget var slut och de inte längre var oroade för att Tyskland skulle angripa dem så återlämnade de såklart marken till Finland etc. Nej vänta du, de krävde krigsskadestånd från Finland.

Jag tycker helt enkelt att både Tyskland och Sovjetunionen var lika skyldiga och lika vidriga. Jag tycker också att tyskarna har hanterat det bättre efter och utbildat sina medborgare i vad dem gjorde. Ryssarna har inte lärt ut om åren där de anföll andra länder, inte ens förklarat att de gjorde det i självförsvar (om man nu vill tro det). Man har bara följt det helt.
Du är givetvis fri att ha en annan åsikt.
Men du påstår att jag minns fel enligt nedan!

”Du minns helt fel. 1939 var Sovjetunionen och Tyskland inte fiender. Sovjetunionen var inte oroliga för ett tyskt angrepp. Molotov–Ribbentrop-pakten, ringer det ingen klocka alls? Sök på det så hittar du något”

Och jag har svarat dig enligt Wikipedia med mina ord och med Wikipedia som länk vad är det jag minns fel är min fråga?

R
P paralun skrev:
Jo men det är ju ett publikt forum och jag tycker inte påhoppen är särskilt allvarliga. "Ger man sig in i leken så får man tåla lite"

Man kan ju se klart värre i andra sociala medier när man angriper någons åsikt.

Olika åsikter måste diskuteras annars är vi förlorade!
Det är ju det hen gör, angriper personer och åsikter, följer inte så många andra social medier så kan inte uttala mig om hur mycket det sker på andra..
Men det är ju bara i se hur många bästa svar har personen? Noll tror jag bara en massa tjafs..
Visst han har kunskap inom det hen har jobbat med men det är ofta hen är ute och bara rör till..

Z Zodde skrev:
Så du vill INTE att västerns sanktioner ska försvaga Rysslands krigsmaskin?
Det kommer inte att hjälpa ett jota. Det finns andra som gärna säljer till Ryssland. Sisådär 80% av jordens befolkning. Våra sanktioner är till för hemmapubliken. Kristersson, EU och USA måste briljera inför sina väljare. Det blir ju inte bättre för oss att vi snor deras pengar. För vad tror du andra investerare tänker? Kanske såhär -" I väst vågar jag inte placera dom, så jag väljer ett pålitligare område. Dvs. Dessa sanktioner tror jag är till mer skada för oss, än för Lede fi.

Upprepar mitt inlägg jag trodde var välformulerat nog.

Så, vill du ha fred får vi hoppas att Rysslands ekonomi klarar sig, åtminstone hyfsat.Mätta glada ryssar blir nog med tiden mindre glada över att kriget aldrig tar slut.

Pengar till krig har alla länder, hur fattiga de än är.
Kan jag vara tydligare?

Fairlane
R Rejäl skrev:
Det var helt enkelt en försvarsreaktion mot Tysklands aggressioner vill jag minnas..
Ok, du vill tydligen ha ett förtydligande av, varför jag skrev att du mindes fel. Du få en förklaring här, sen skiter jag fullständigt i det.

Du anser att det helt enkelt var en försvarare aktion att angripa oskyldiga länder, jag anser att det var en aggresiv handling.

Ja Sovjet ville undvika krig med Tyskland, fruktade det säkert, så de skrev ett avtal med Tyskland istället om att dela upp Östeuropa. Jag är fullt på det klara att de inte litade på varann, men båda parter var monster som slöt avtal om att dela upp andra länder.
R Rejäl skrev:
I november 1939 krävde Sovjet att få vissa gränsområden av Finland i närheten av Leningrad. Dessutom ville ryssarna ta över några öar längst in i Finska viken. I gengäld skulle Finland få en del av Östkarelen längre norrut.
Ja och nu kräver Ryssland en del av Ukraina, och du förstår dem. Imorgon kräver de en del av Georgien och Moldavien, men så länge de inte kräver en del av Sverige så måste man förstå dem?

Kanske vill de ha Gotland också, som försvar alltså, det får man väl ändå förstå.
R Rejäl skrev:
Syftet med Stalins förslag var att skydda staden Leningrad vid ett eventuellt anfall från Tyskland, Finland gick inte med på de ryska kraven och därför gick ryska trupper utan krigsförklaring över gränsen…
Dvs de startade ett erövringskrig, liksom de gjorde i Polen och Baltikum.
Det må vara att de ville ha lite mer skydd, men det var knappast det enda skälet, troligen inte ens särskilt tungt vägande.
R Rejäl skrev:
Eller har du en annan minnesbild?
Ja

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det kommer inte att hjälpa ett jota. Det finns andra som gärna säljer till Ryssland. Sisådär 80% av jordens befolkning. Våra sanktioner är till för hemmapubliken. Kristersson, EU och USA måste briljera inför sina väljare. Det blir ju inte bättre för oss att vi snor deras pengar. För vad tror du andra investerare tänker? Kanske såhär -" I väst vågar jag inte placera dom, så jag väljer ett pålitligare område. Dvs. Dessa sanktioner tror jag är till mer skada för oss, än för Lede fi.

Upprepar mitt inlägg jag trodde var välformulerat nog.

Så, vill du ha fred får vi hoppas att Rysslands ekonomi klarar sig, åtminstone hyfsat.Mätta glada ryssar blir nog med tiden mindre glada över att kriget aldrig tar slut.

Pengar till krig har alla länder, hur fattiga de än är.
Kan jag vara tydligare?
I beg to differ. Jag tror när både oligarkerna å vanliga människor får det svårare ökar sannolikheten för inhemsk opposition. Det är inte så många som stödjer kriget säger mina ryska vänner (som inte sällan har släkt i Ukraina). Men få vågar stå fram.
Sörjandet vid Navalnys begravning kunde inte myndigheterna stoppa, ett av få tillfällen man egentligen såg hur stor den tysta oppositionen är.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, du vill tydligen ha ett förtydligande av, varför jag skrev att du mindes fel. Du få en förklaring här, sen skiter jag fullständigt i det.
Du visar fortfarande inte vad jag minns fel!
Du menar enligt dina förklaringar att Wikipedia har fel? I så fall har jag väl det..
Fairlane Fairlane skrev:
Du anser att det helt enkelt var en försvarare aktion att angripa oskyldiga länder, jag anser att det var en aggresiv handling.
Ja uppenbarligen så visste dom vad som skulle komma..
Fairlane Fairlane skrev:
Ja Sovjet ville undvika krig med Tyskland, fruktade det säkert, så de skrev ett avtal med Tyskland istället om att dela upp Östeuropa. Jag är fullt på det klara att de inte litade på varann, men båda parter var monster som slöt avtal om att dela upp andra länder.
Bra hör är vi överens det jag påståt hela tiden att Sovjet handlade i sitt egna intresse mot en en mycket galnare makt Tyskland (även om sovjet också är galna så finns det olika grader av galenhet..
Fairlane Fairlane skrev:
Ja och nu kräver Ryssland en del av Ukraina, och du förstår dem. Imorgon kräver de en del av Georgien och Moldavien, men så länge de inte kräver en del av Sverige så måste man förstå dem?
Ja jag anser att det är olika om dom annekterat sina tidigare landområden där en stor del av befolkningen är rysk än om dom skulle ge sig på oss..
Det är en stor skillnad!
Men jag anser inte att dom har rätt att kriga i Ukraina men det är skillnad att förstå deras filosofi som många här inte gör..

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske vill de ha Gotland också, som försvar alltså, det får man väl ändå förstå.
Tror inte du behöver vara så orolig för Gotland..
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs de startade ett erövringskrig, liksom de gjorde i Polen och Baltikum.
Det må vara att de ville ha lite mer skydd, men det var knappast det enda skälet, troligen inte ens särskilt tungt vägande.

Ja
Ja Baltikum kan vara deras nästa mål mycket troligare än Sverige, Finland kan också vara lugnare och enligt många så är inte Finland så panikslagna som vi, men det kan ju ha med att dom är vana med det ryska hotet och har betydligt större armé att förfoga över än vi..

Z Zodde skrev:
I beg to differ. Jag tror när både oligarkerna å vanliga människor får det svårare ökar sannolikheten för inhemsk opposition. Det är inte så många som stödjer kriget säger mina ryska vänner (som inte sällan har släkt i Ukraina). Men få vågar stå fram.
Sörjandet vid Navalnys begravning kunde inte myndigheterna stoppa, ett av få tillfällen man egentligen såg hur stor den tysta oppositionen är.
Då tycker vi olika. Se, det fanns på svenska också 😀!

Intet Intet skrev:
Då tycker vi olika. Se, det fanns på svenska också 😀!
Såg förut att du inte gillade svengelska.
Jag har bott i Norge i nästan 30 år. (Norsk familj) Pratat i stor utsträckning Engelska på jobbet lika länge.
Det sker emellanåt att man inte alltid kommer på korrekt ord på svenska, ivartfall inte med den specifika nyansen man söker. Å det e absolut inte för å vara stöddig… Så nu vet du det 🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.