Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
H heimlaga skrev:
Eftersom du Rejäl tycker om att hänvisa till Wikipedia kan du läsa detta där:

De sovjetiska förhandlingarna var dimridåer i en sovjetisk plan vars syfte var att ockupera hela Finland likt det som hade hänt med de baltiska länderna. Det bevisas främst av Terijokiregeringen under Kuusinen, den quislingregering som Sovjetmakten upprättade i det nyss ockuperade Terijoki, och som började ge ut proklamationer till hela Finlands folk, samt att Sovjetarmén försökte tränga in längs hela Finlands gräns och inte bara på de platser man krävt under förhandlingarna. Senare hittade man även dokument på den då förintade 44. sovjetiska motoriserade divisionen som angav hur de sovjetiska trupperna skulle uppträda längs den svenska gränsen. I nutida rysk historieskrivning anses en förhandlingslösning varit möjlig ända till slutet på oktober 1939, då krigsplanen för en erövring av Finland fastställdes.[1]

-----------------

Förövrigt har jag själv med egna ögon sett kartan över min hemby i Österbotten som fanns bland stabsmaterialet i den förintade invasionskolonnen vid Raate. En grannbybo tog vara å den. Kom inte och påstå att de försvarade gränsen.
Ja det är fortsättningen i bakgrunden på Wikipedia har ingett med min diskussion med @Fairlane att göra mer än att man måste begränsa sig med hur mycket man skriver därav så länkade jag det jag ansåg vara relevant och stämmer enligt Wikipedia..

Fairlane
R Rejäl skrev:
Men det har @Fairlane inte bemött?
Felet jag har gjort är att jag har svarat dig i denna diskussion och där skrivit in enstaka felaktiga ord..
Jag lät bli eftersom diskussionen gått vidare, men visst du kan få ett svar. Jag anser att du är helt ute och cyklar när du ser Tyskland som satan och Ryssland som ett stackars land som bara behövde angripa Finland, Polen och de baltiska staterna för att försvara sig mot tyskarna.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vilka jämförelser?
Jo att allt har sitt pris i en fredsuppgörelse för att få parter att skriva på och Karelen och Krim kan liknas.

Eftersom det mycket sannolikt inte går att få till en villkorslös fred utan "köttkvarnen" kommer att mala på dag efter dag. Sen tror jag inte Putin avstår strategiska kärnvapen och då är det GodNatt.

"Köttkvarnen" idag, War is ugly!
https://liveuamap.com

R Rejäl skrev:
Nu får du ta i ge dig!

Hela diskussionen var mellan mig och fairlane.
Var att han i inlägg #818 påstår enligt nedan:

I inlägg #821 svarade jag med följande:

Men det har @Fairlane inte bemött?
Felet jag har gjort är att jag har svarat dig i denna diskussion och där skrivit in enstaka felaktiga ord..
Nej Du har citerat MIG å INTE Fairlane vid alla dina svar.

Jag har hela tiden ifrågasatt varför du sagt A men (enligt dig) menat B. Bara en bokstav fel men ack så avgörande.

Du har fortfarande inte svarat var jag ändrat min historia så jag försöker en 3e gång.

R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag lät bli eftersom diskussionen gått vidare, men visst du kan få ett svar. Jag anser att du är helt ute och cyklar när du ser Tyskland som satan och Ryssland som ett stackars land som bara behövde angripa Finland, Polen och de baltiska staterna för att försvara sig mot tyskarna.
Vart har jag skrivit det? Jag försvarar inte sovjet/ryssland utan skrev att dom hade en anledning för det dom gjorde och du har fortfarande inte bemött det som jag skrev till zodde ska vi reda ut detta så är det brukligt att du svarar på det som jag har svarat dig eller?

Redigerat:
P paralun skrev:
Sen tror jag inte Putin avstår strategiska kärnvapen och då är det GodNatt.
För vem, varför och vad tror du konsekvenserna skulle bli?

R
Z Zodde skrev:
Nej Du har citerat MIG å INTE Fairlane vid alla dina svar.

Jag har hela tiden ifrågasatt varför du sagt A men (enligt dig) menat B. Bara en bokstav fel men ack så avgörande.

Du har fortfarande inte svarat var jag ändrat min historia så jag försöker en 3e gång.
Zodde har jag börjat citera dig i denna frågan eller började du citera mig i #814 som jag skrev med @Fairlane?
Så sluta upp med dina förvrängningar som bara leder till en massa nonsens ifrån dig, det är inte alla som ser detta att du dyker in i diskussioner och fastnar för enstaka ord, och även om man korrigerar dessa så ger du dig inte så detta är sista svaret du får ifrån mig i detta..
Så låt @Fairlane svara och lägg dig inte i den diskussionen för du bara rör till det helt i onödan..

Fairlane
R Rejäl skrev:
Vart har jag skrivit det? Jag försvarar inte sovjet/ryssland utan skrev att dom hade en anledning för det dom gjorde
Precis som Tyskland hade en anledning för sina angrepp ..
R Rejäl skrev:
och du har fortfarande inte bemött det som jag skrev till zodde ska vi reda ut detta så är det brukligt att du svarar på det som jag har svarat dig eller?
Jag har faktiskt svarat på det du skrivit, att jag anser att du har helt fel. Sovjetunionen och Tyskland delade upp Europa mellan sig. S
R Rejäl skrev:
Du svarar fortfarande inte på mitt svar
Jodå

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Begränsad effekt hittills ja.
Vad som sker framöver vet ingen.

Rubeln kollapsade feb 2022, återhämtade sig å har inte nått kursnivåerna sen dess.

Vilka indikationer har du på att det du claimar (och vi alla förgäves hoppats på) är nära förestående?

[bild]
Vi alla? Tala för dig själv. Historien visar att mätta magar vill ha lugn och ro medans de kurrande blir förbannade och vill klappa till den som tagit maten. Det vet varje regering som skyller sin egen oförmåga på någon annan. Efter lite hederligt propagandaarbete har befolkningen övertygats och sedan är det bara pang på rödbetan.
Så, vill du ha fred får vi hoppas att Rysslands ekonomi klarar sig, åtminstone hyfsat.Mätta glada ryssar blir nog med tiden mindre glada över att kriget aldrig tar slut.

A ajn82 skrev:
För vem, varför och vad tror du konsekvenserna skulle bli?
Jo massiv död och ännu fler offer.

Man sköt ju en IRBM mot Dnipro och det kan mycket väl ha varit ett första test.
Laddar man med kärnvapen är det nog GodNatt.

Pentagon
https://www.defense.gov/News/News-S...ro-us-provides-ukraine-with-new-tactical-wea/

Därav tror jag att man nått grönsen och nu får det vara nog, stalltips att Trumpen och Kina pratar ihop sig.

P paralun skrev:
Jo massiv död och ännu fler offer.

Man sköt ju en IBMR mot Dnipro och det kan mycket väl ha varit ett första test.
Laddar man med kärnvapen är det nog GodNatt.

Pentagon
[länk]

Därav tror jag att man nått grönsen och nu får det vara nog, stalltips att Trumpen och Kina pratar ihop sig.
Jag tror att kärnvapen funkar bäst som avskräckning, och att Ryssland inte har ens en bråkdel av det antal fungerande vapen som sovjet hade under kalla kriget. De har ingen möjlighet att skapa någon form av global kärnvinter som propaganda på den tiden hävdade, och anfaller de Ukraina isolerat med kärnvapen kommer väst snabbt enas i massivt stöd och direkt militär inblandning vilket vore dödsstöten för Ryssland, som inte ens klarar av att hantera Ukraina

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R
Ok vi tar det igen @Fairlane för jag tror inte att vi pratar om samma eller förstår varann..
I inlägg #818 påstår du enligt nedan:

Fairlane Fairlane skrev:
Du minns helt fel. 1939 var Sovjetunionen och Tyskland inte fiender. Sovjetunionen var inte oroliga för ett tyskt angrepp. Molotov–Ribbentrop-pakten, ringer det ingen klocka alls? Sök på det så hittar du något
Jag svara dig i inlägg #821 enligt nedan:
R Rejäl skrev:
Nu får du läsa på lite Sovjet förde diskussioner redan 1938 om rätten att placera militära förband på Finland territorium vilket Finland nekade till och när pakten slöts så hade Sovjet friheten i att kriga i Finland och Baltikum för att flytta sitt försvar närmre Tyskland..
Du verkar tro att dessa var bästa kompisar Hitler och Stalin dom litade inte en sekun på varandra..

Här kan du läsa om det om du inte tror mig..

[länk]

[länk]
Vart har jag fel har du läst bakgrunden om vinterkriget på Wikipedia?
Saxar ur delar ur ovanstående länk ”1938 hade Sovjetunionen vid kontakter med regeringen gjort klart att man önskade något slags avtal om militärt bistånd mellan de två länderna – sovjetiska militärbaser och rätt för röda armén att rycka in på finländsk mark för att möta en fiende.”
Alltså Sovjet pratar redan året innan WW2 om behovet att möta främmande makt på längre distans ifrån sina egna gränser, så nej sovjet gick inte in i Baltikum och Finland grundlöst dom viste om Tysklands planer redan året innan kriget började och det är här du har fel och inte tycks förstå..

R Rejäl skrev:
Zodde har jag börjat citera dig i denna frågan eller började du citera mig i #814 som jag skrev med @Fairlane?
Så sluta upp med dina förvrängningar som bara leder till en massa nonsens ifrån dig, det är inte alla som ser detta att du dyker in i diskussioner och fastnar för enstaka ord, och även om man korrigerar dessa så ger du dig inte så detta är sista svaret du får ifrån mig i detta..
Så låt @Fairlane svara och lägg dig inte i den diskussionen för du bara rör till det helt i onödan..
Jag började citera dig i 814 där du (felaktigt har du till slut erkänt) skrev att Sovjet TVINGADES in i kriget. Du citerar mig i 815 å 816 jag citerar dig i 820, du citerar mig i 822 etc

Om du menar det e å hänga upp dig på ett enstaka ord när du säger Sovjet
TVINGADES in i kriget

när sanningen var att de
OPROVOCERAT gick till angtepp

Å sen desperat försöker vrida dig bort a la Paralun, ja då e de ingen mening å diskutera.

Hade lite hopp när du erkände fel ordval men när du sen marginaliserar ordet TVINGAR går du dig vilse igen

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så låt @Fairlane svara och lägg dig inte i den diskussionen
Då föreslår jag ni fortsätter med PM

A ajn82 skrev:
Jag tror att kärnvapen funkar bäst som avskräckning, och att Ryssland inte har ens en bråkdel av det antal fungerande vapen som sovjet hade under kalla kriget. De har ingen möjlighet att skapa någon form av global kärnvinter som propaganda på den tiden hävdade, och anfaller de Ukraina isolerat med kärnvapen kommer väst snabbt enas i massivt stöd och direkt militär inblandning vilket vore dödsstöten för Ryssland, som inte ens klarar av att hantera Ukraina
Jovisst mellan stormakterna, men strategiska kan då användas precis som IRBM missilen om man blir trängd.

Varken Kina eller USA vill se utvecklingen och med gemensam makt kan de säkert kuva Putin men det har sitt pris i en fredsförhandling och Krim är nog ett,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.