18 175 läst · 911 svar
18k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ryssland måste styckas upp. De har genom att till stor del längta tillbaka till Sovjets storhetsdagar och Stalin, med alla utåtagerande aktiviteter som kommer av det, faktiskt förverkat sin rätt att existera som land.R Rejäl skrev:Ja då borde vi inte reagera så mycket på det för inte har vi blivit utsatta för krig i närtid av ryssarna eller?
Att Ryssland krigar i sina grannländer som till stor del har varit under Ryssland eller har en stor del ryssar boendes i stora delar av sina länder är en helt annan sak än om dom skulle angripa oss eller säg Frankrike, Danmark mm.
där dom inte har något inhemskt stöd hos populationen..
Jag har aldrig stått eller kommer att stå vid Rysslands sida men vi får inte vara blinda och bara se det ur ena sidan bara för att våra politiker gör det, för det är och blir västs förlust om vi gör det..
Problemet är bara att Trump redan gått till val på att dra in stödet till Ukraina - så han har inget att förhandla med Ryssland om. Det enda han kan göra är att hota Ukraina med att dra in allt stöd.R Rejäl skrev:Att det är komplicerat är ju ingen som kan motsäga..
Ja det finns inte så många saker Trump kan göra, han kan dra in sitt stöd och då stupar Ukraina, han kan kanske övertala Ukraina att ge delar av sitt land till ryssarna vilket är det troligaste, för där är Trump bra han talar klarspråk och det kanske är det som behövs om man vill gå slut på kriget..
Att han skulle börja strida för Ukraina tror jag är osannolikt för då pratar vi om WW3 i så fall..
Så det finns tyvärr bara en trolig utväg:
Trump kommer att tvinga Ukraina att gå med på de flesta av Rysslands krav och därefter kommer han att ljuga om att han lyckats få Ryssland att gå med på hans krav. Trump kommer därefter att hyllas som en hjälte av de som inte förstår bättre.
Själv hoppas jag mest av allt att jag får helt fel gällande ovanstående.
/Krille
Ja en trolig utgång, utan USAs stöd så är det tämligen meningslöst att fortsätta stridandet ifrån Ukrainas sida..K Krille4 skrev:Problemet är bara att Trump redan gått till val på att dra in stödet till Ukraina - så han har inget att förhandla med Ryssland om. Det enda han kan göra är att hota Ukraina med att dra in allt stöd.
Så det finns tyvärr bara en trolig utväg:
Trump kommer att tvinga Ukraina att gå med på de flesta av Rysslands krav och därefter kommer han att ljuga om att han lyckats få Ryssland att gå med på hans krav. Trump kommer därefter att hyllas som en hjälte av de som inte förstår bättre.
Själv hoppas jag mest av allt att jag får helt fel gällande ovanstående.
/Krille
Det som kan hända närsom är att Putin trillar av pinnen han är trots allt 72år, men om det blir bättre eller sämre utan honom vågar jag inte spekulera i för han har ju fram till Ukraina kriget varit hyfsat västvänlig..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Goddag yxskaft.P paralun skrev:
Trump har en plan, en lysande plan, en realistisk plan. Vi vet inget om hur planen ser ut, men vi vet att den är bra och lysande.
Den går ut på att kuva Putins makt, hur vet vi inte, men planen är lysande?
Sanktionerna biter visst, om än kanske inte lika mycket som man skulle vilja.P paralun skrev:
Det är ju inte bara ekonomiska sanktioner, utan även så att ryssarna inte kan semestra in Europa som innan etc. Håll kvar med allt sånt tills alla barn återlämnats etc tycker jag.
Visst är det så, men det säger ingenting om hur bra hans okända plan är, även om den väcker stort hopp för dig, baserat på ingenting tydligen.P paralun skrev:
Ja, demokratier blir lätt politiskt lite röriga, men jag tycker ändå de är bättre än diktaturer.P paralun skrev:
Snabbt starkare?P paralun skrev:
Nu går du på rysk propaganda igen.🤔
Putin vill få världen å tro på det du precis skriver.
Varför hoppar du så ofta i galen tunna?
Brasilien fördömer rysk invasion
”In April 2023, Brazilian President Luiz Inácio Lula da Silva condemned Russia's violation of Ukraine's territorial integrity and said Russia should withdraw from Ukrainian territory it has occupied since February 2022”
Indien minskar stadigt vapenköp från Ryssland.
Från 76% i 2009 till 36% i 2023 (diskuterat i långbänk här i tråden
”Over the past 5 years the exports of South Africa to Russia have decreased at an annualized rate of 10.7%, from $498M in 2017 to $283M in 2022. In 2022, South Africa did not export any services to Russia.”
Uppblomstrande handelskrig mellan Russia å Kina? (artikel från igår)
First salvo of a Russia-China trade war
Moscow imposes hefty tariff on Chinese furniture parts, raising hackles in Chinese media and begging questions about health of bilateral tiesMöbler e väl symboliskt men många undrar om det e början på nåt större.
https://asiatimes.com/2024/12/first-salvo-of-a-russia-china-trade-war/
Trump kommer hjälpa Putin genom att stoppa motståndet i Ukraina så att Ryssland kan fylla på sina resurser för nästa front.P paralun skrev:Nej att man kuvar Putins makt som jag förstår det.
Sen västvärldens sanktioner biter ju inte på Putin och det så länge Putin har stöd av Kina så fylls ju både krigskassan och krigsmaterial/råvaror till dito på. Inkl det då snabbt starkare BRICS samarbetet.
Och för Trumpen är ju allt affärstransaktioner utan moraliska betänkligheter och det illröda kontosaldot för just Ukraina vill han bli av med. Sen är ju huvudskälet att han valts just USAs ekonomi inkl befolkningens ekonomi.
Nånting att bita i och EUs politiska röra föraktar ju Trumpen inkl von der Leyen som han inte har något idolfoto på.
Om någon skulle varit Rysk agent här inne så hade vi förmodligen inte misstänkt detta, så det kan nog avskrivas.K karlmb skrev:
Däremot är det nog på sin plats att öka vaksamheten mot desinformation, det kan komma som nyanseringar, relativiseringar, lögner och den bästa lögnen bygger som bekant på en sanning, sen är ju iofs Ryssland mästare på att plantera många lögner parallelt men det är nog mest till den egna befolkningen.
Man kan lyssna på medias egna råd, avstå "snabba" nyheter, allt som är breaking är obekräftat och ska ses som rykten, tidigast efter 24h kan man beteckna det som nyheter, läs morgontidningen. Sprid inte sådant, eller uppgifter från annan källa som är obekräftade.
Man ska förhålla sig avvaktande till alla uppgifter som är för bra/dåliga för att vara sant och avstå alla former av konspirationsteorier, generellt behöver man inte peta speciellt mycket på dem för att de ska spricka.
Kan rekommendera Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman, där förklaras väldigt bra vad det är som går snett när folk tror på saker som desinformation som bekräftar egna fördomar och rädslor.
Så om Rapport redovisar en under pågående sändning inträffad flygplanskrasch, ett nyss avgjort idrottsresultat eller en känd persons plötsliga bortgång, ska man vänta ett dygn med att tro på det? Jag tycker det verkar rätt överdrivet minst sagt.D djac skrev: