18 233 läst · 911 svar
18k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är konstiga funderingar.Intet skrev:Det har jag redan svarat på. Två ggr.
Men bara för att det är du, drar jag det en gång till.
Hade det orkestrerats av främmande makt skulle vi inte märkt det. Upptäkt gör ansträngningen meningslös.
Kvar finns en plötslig rapporteringshybris som får något som pågått länge att framstå som en stor nyhet, vilket ger klirr i kassan hos många. Follow the money.
Och forceras det fler dörrar än vad det alltid gjort eller är bara intresset för att "rapportera" dessa inbrott större? Själv tog jag och mina kompisar oss in i det lokala vattentornet när vi kanske var runt 10 år, helt utan inblandning av främmande makt... Den typen av anläggningar har enligt min uppfattning alltid attraherat nyfikna snorungar och förhoppningsvis finns lite av det sunda upptäckarintresset kvar även i dagens mobilgeneration.R Rejäl skrev:
Det delas inte sammanställt men i region väst rör det sig om ett trettiotal och detsamma verkar spritts till korvkioskgängen i Finland, om nu teorin om busungar ska hålla.R Rejäl skrev:
Sen är detta bara en liten del av de attacker som pågår mot Sverige för närvarande.
Nu vet du ju faktiskt inte ifall vattentornsvandalerna agerar åt främmande makt. Du gissar ju bara.D djac skrev:
Jag tvivlar inte alls på att vi "attackeras". Konstigt vore ju annars. Men när du påstår det, vore det klädsamt med några exempel.
Johan😎
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 158 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 158 inlägg
Riktigt så enkelt är det inte. Givetvis försöker man att inte bli upptäckt om det är något seriöst försök till sabotage, men det finns många andra skäl också. Sen finns det helt enkelt inte tillräckligt många ryska agenter så som är så skickliga att de kan undvika att bli upptäckta så att det räcker över hela Europa. Se använder man isåfall hellre till andra uppdrag, exempelvis morduppdrag, men även dessa blir ibland avslöjade.Intet skrev:
Vid spionage så vill man sällan bli avslöjad, men ibland blir man det ändå. Ibland vet man att motståndaren vet vad man gör, men skiter i det för man samlar lite information och man visar att man har koll. Alla sovjetiska lastbilar med TIR-skyltar som märkligt nog fick motorstopp vid Saab i Linköping när Viggen skulle flyga exempelvis. Det är väl ingen som tror att det var frågan om motorproblem? Det är väl ingen som tror att de inte skulle bli upptäckta?
Sen tror nog ingen att samtliga inbrott är orkestrerade av ryssar.
Har du någon källa? Eller är det bara din tro?D djac skrev:
Nu kan jag inte läsa hela den låsta artikeln nedan, men enligt ingressen så registrerar polisen ett brott var femte dag mot dricksvattenanläggningar, enbart i Västra Götaland och Halland.
https://www.dn.se/sverige/okat-hot-mot-svenskt-dricksvatten-brott-mer-an-var-femte-dag/
Edit: Vilket också är vad TS hänvisar till. lol!
https://www.dn.se/sverige/okat-hot-mot-svenskt-dricksvatten-brott-mer-an-var-femte-dag/
Edit: Vilket också är vad TS hänvisar till. lol!
Ser minst ett nyhetsprogram om dagen tex. rapport eller tv4 nyheterna samt läser Aftonbladet eller expressen så håller inte med sig alls..D djac skrev:
Ryss fobi kallas det du och många har drabbats av att Ryssland skulle vara bakom allt som sker..
Tror lilla Sverige är tämligen ointressant i Putins ögon som det ser ut..
Ja men då har vi hittat felet, du har ju också länkat till desinformationssajter tidigare.R Rejäl skrev:Ser minst ett nyhetsprogram om dagen tex. rapport eller tv4 nyheterna samt läser Aftonbladet eller expressen så håller inte med sig alls..
Ryss fobi kallas det du och många har drabbats av att Ryssland skulle vara bakom allt som sker..
Tror lilla Sverige är tämligen ointressant i Putins ögon som det ser ut..
Ta bort alla länkar till alternativfaktakällor, teckna ett abonnemang på valfri morgontidning med större redaktion, läs inte clickbait som Aftonbladet/Expressen, följ med i informationsflöden från ex SÄPO och BRÅ.
Gör så i minst 12 månader för en inledande cleanse.
Förresten, glömde säga att du absolut inte får klicka på saker på FB heller.
Redigerat: