F fribygg skrev:
Vilken sparar flest kWh på året?
Oooom jag måste gissa, vedspisen, men högre komfort av att elda i insatsen. Vi planerar i princip att elda främst när elen är som dyrast, vilket som av en slump sammanfaller oerhört väl med när man lagar mat. Mycket långsammare värmesläpp från insatsen dock, så vi får väl se hur vi fördelar det i slutändan.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Oooom jag måste gissa, vedspisen, men högre komfort av att elda i insatsen. Vi planerar i princip att elda främst när elen är som dyrast, vilket som av en slump sammanfaller oerhört väl med när man lagar mat. Mycket långsammare värmesläpp från insatsen dock, så vi får väl se hur vi fördelar det i slutändan.
Ja om vedspisen sparar flest kWh och dessutom under höglasttid så är den nog bäst för dig.

Normalt tror jag att man bör satsa på en kakel eller täljstensugn då de har bäst förutsättningar av lokaleldstäderna att värma bostaden och spara många kWh.
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja om vedspisen sparar flest kWh och dessutom under höglasttid så är den nog bäst för dig.

Normalt tror jag att man bör satsa på en kakel eller täljstensugn då de har bäst förutsättningar av lokaleldstäderna att värma bostaden och spara många kWh.
Framförallt är de väldigt praktiska eftersom de kan värma dygnet runt utan att du behöver hålla på och elda hela tiden. Vedspisen är bara lämplig för punktinsatser.

Vår insatskamin ger rimlig värme ungefär 4h efter eldning, så den kommer nog få gå morgon och kväll oavsett.
 
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Ledsen alla eldare!
Nu sätter "Ny teknik" ner foten! Blaskan som är känd för orimliga sammanfattningar och okunskap om SI-enheter.
[länk]

För den olycklige som inte kan läsa hela så har dom citerat en norrman som köpt ved i 15kg säckar på macken... Och sen jämfört med norskt elpris?
Eller inte ens citerat, utan mest gjort en clickbait med rubriken..
Kunde varit värre - han hade kunnat köpt småsäckar på hornbach :)
Produktinformation om ved i säck med pris och volym från butik, kundrecensioner indikeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon ekonomisk poäng i att köra med etanolkamin?
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Finns det någon ekonomisk poäng i att köra med etanolkamin?
Om etanolen är billig så givetvis, men verkar vara först när elpriset går upp närmare 10kr/kWh som det lönar sig. Och som värmekälla är effekten tämligen låg.
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Tack för svar! Pallar inte riktigt investeringen i braskamin med anslutning till ventilationen i dagsläget så får väl bli en kall vinter med LLVP…
 
  • Älska
stefancrs
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja min räddning är ju att huset drar så lite....515 kWh i augusti.
När jag byggde huset la jag ner 14 olika vattenslingor ( 9 på markplan & 5 i källaren)
Men det visade sig att husets värmebehov var så lågt ( 4123 watt vid 20 minus ute & plus 21 inne), så jag använder endast en luft/luft-värmepump till alla 256 kvm.
Så det vart ju ingen ide att borra bergvärme eller liknande, så jag körde på med elpanna för varmvatten.

Men nu med priserna & att mina glada tonårs-tjejer varannan vecka (14,5 & 16 år) duschar ju upp en 300 liters varmvattenberedare vid varje dusch....Man sitter nästan å räknar kronorna som forsar iväg uti avloppet hahaha.

Får se hur jag gör i framtiden beroende på hur länge elpriserna kommer fortsätta så här.

/Jawen
Jag antar att du redan bytt till snålspolande duschmunstycke?

Det innebär i sådana fall att döttrarna duschar ”aktivt” i över 30 minuter per omgång.

Om du inte bytt till snålspolande duschmunstycke skulle jag göra det omgående. Välj ingen billig variant som endast stryper flödet utan en med teknik för ändamålet.

Och du, berätta inget för döttrarna!
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja min räddning är ju att huset drar så lite....515 kWh i augusti.
När jag byggde huset la jag ner 14 olika vattenslingor ( 9 på markplan & 5 i källaren)
Men det visade sig att husets värmebehov var så lågt ( 4123 watt vid 20 minus ute & plus 21 inne), så jag använder endast en luft/luft-värmepump till alla 256 kvm.
Så det vart ju ingen ide att borra bergvärme eller liknande, så jag körde på med elpanna för varmvatten.

Men nu med priserna & att mina glada tonårs-tjejer varannan vecka (14,5 & 16 år) duschar ju upp en 300 liters varmvattenberedare vid varje dusch....Man sitter nästan å räknar kronorna som forsar iväg uti avloppet hahaha.

Får se hur jag gör i framtiden beroende på hur länge elpriserna kommer fortsätta så här.

/Jawen
Varje dusch drar alltså typ 17kWh? Då hade iaf jag tagit betalt för duschtiden...
 
B Boende45 skrev:
Jag antar att du redan bytt till snålspolande duschmunstycke?
Ja, jag har redan 6 liter´s "strypning i duschmunstyckena, men tonårs-tjejer älskar att duscha.

Precis, dom duschar runt 30 minuter men ockuperar badrummet över 1 timme inkl alla hårinpackningar, rakning, skrubbning & allmän hokus-pokus "hudvård" hahaha

Men har pratat med dom nu om kostnader för varmvatten o.s.v. & att jag förespråkar att man inte slösar med varken mat eller vatten eller annat som bara är rent slöseri.

stefancrs stefancrs skrev:
Varje dusch drar alltså typ 17kWh? Då hade iaf jag tagit betalt för duschtiden...
Har inte räknat exakt på det men värma upp 300 liter vatten från ca 6 grader till 60 kostar nog ca 18-19 kWh, så det är som du säger, & med 4, 70 kr/kWh inkl allt som det var i augusti så blir det ca 87 kr för att värma upp en 300 liters varmvattenberedare

/Jawen
 
B Boende45 skrev:
Jag antar att du redan bytt till snålspolande duschmunstycke?

Det innebär i sådana fall att döttrarna duschar ”aktivt” i över 30 minuter per omgång.

Om du inte bytt till snålspolande duschmunstycke skulle jag göra det omgående. Välj ingen billig variant som endast stryper flödet utan en med teknik för ändamålet.

Och du, berätta inget för döttrarna!
Sätt dit en 35liters beredare istället så blir det snabbt kallt vatten och du sparar enormt mycket el och vatten också:D
 
  • Gilla
  • Älska
Matte60 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har räknat med att braskaminen har en vedförbrukning på 2 kg ved per timme och en verkningsgrad på drygt 80 procent, vilket är ganska standard idag. Energiinnehållet i 1 kilo björkved med en fukthalt på 18 procent motsvarar 15 383 kJ, detta ger en effekt på 4,27 kW.

0,8(2x4,27) = 6,83 kWh/vedilägg
per två kilo
4x2 = 8 kg vedförbrukning/dag sex kilo under tre timmar
6,83x8 = 27,3 2 kWh/dag 6,83x3 ska det vara här = 20,49 kWh per dag
27,32x150 = 4 098 kWh/år 20,49x150= 3073,5 kWh per år

– Eldar du mellan 19.00-22.00 på kvällen är det
3 vedilägg per dag. Eldar man mellan oktober-mars handlar det om cirka 150 dagar, och du får då ett energitillskott på cirka 3074 kWh per år.

Ingenjören här har hittat ett räknefel @Elina Blom Westergren . Se röd text ovan
Nu har jag inte läst samtliga kommentarer men jag tänkte lika som du i början. Men om man börjar med ett vedinlägg vid 19 så blir det ju 4 inlägg. Eller en tändbrasa och 3 inlägg = 4 totalt.
 
michfris michfris skrev:
Nu har jag inte läst samtliga kommentarer men jag tänkte lika som du i början. Men om man börjar med ett vedinlägg vid 19 så blir det ju 4 inlägg. Eller en tändbrasa och 3 inlägg = 4 totalt.
Om man eldar till typ 23 ja... ;)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.