35 249 läst · 190 svar
35k läst
190 svar
Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning
Javisst, jag tänker att det i 30år har varit fullt möjligt att köpa en gjutjärnskamin med planslipad topp och 80%verkningsgrad(VermontCastings Intrepid II) vilken vedspis menar du skulle vara bättre än så?Bjor skrev:
Vad menar du är en vedspis? Vermont Castings Intrepid II är väl en? Eller hur definierar du vedspis?F fribygg skrev:
Intrepiden är en gjutjärnskamin med katalysator som passar för bostadsuppvärmning (då den kan brinna hela natten) om man inte har eller kan installera en tung accumulerande eldstad.stefancrs skrev:
Vedspis är en eldstad primärt avsedd för matlagning.
Ok. Tråkigt när personer inte kan uttrycka sig exakt korrekt.F fribygg skrev:
Det är bättre att ha en eldstad till matlagning än en vanlig kamin.
Okej, jag pudlar på den! Körde alla ljus över samma linje, självklart är det skillnad på ett 100% RENT stearinljus och ett värmeljus som innehåller paraffin som kan jämnställas med passiv rökning inomhus.J jawen skrev:
När rubriken är "Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning"?stefancrs skrev:
Den mesta elenergin går åt till bostads och vattenuppvärmning såvitt jag vet.
Spis för matlagning är knappast något man kan spara mycket el på att ersätta med vedeldning.
Fast om elen kostar tiotals kronor per kWh och man vill göra en gryta... Så jo.F fribygg skrev: