F fribygg skrev:
På vilket sätt skulle en vedspis vara lönsammare än en kamin?
Samtidigt som du värmer huset så kan man laga mat utan att använda nå ström. Det går på en kamin också, men då brukar det bara vara en platta.

Bjor Bjor skrev:
Samtidigt som du värmer huset så kan man laga mat utan att använda nå ström. Det går på en kamin också, men då brukar det bara vara en platta.
Javisst, jag tänker att det i 30år har varit fullt möjligt att köpa en gjutjärnskamin med planslipad topp och 80%verkningsgrad(VermontCastings Intrepid II) vilken vedspis menar du skulle vara bättre än så?

F fribygg skrev:
Javisst, jag tänker att det i 30år har varit fullt möjligt att köpa en gjutjärnskamin med planslipad topp och 80%verkningsgrad(VermontCastings Intrepid II) vilken vedspis menar du skulle vara bättre än så?
Vad menar du är en vedspis? Vermont Castings Intrepid II är väl en? Eller hur definierar du vedspis?

stefancrs stefancrs skrev:
Vad menar du är en vedspis? Vermont Castings Intrepid II är väl en? Eller hur definierar du vedspis?
Intrepiden är en gjutjärnskamin med katalysator som passar för bostadsuppvärmning (då den kan brinna hela natten) om man inte har eller kan installera en tung accumulerande eldstad.

Vedspis är en eldstad primärt avsedd för matlagning.

F fribygg skrev:
Intrepiden är en gjutjärnskamin med katalysator som passar för bostadsuppvärmning (då den kan brinna hela natten) om man inte har eller kan installera en tung accumulerande eldstad.

Vedspis är en eldstad primärt avsedd för matlagning.
Ok. Tråkigt när personer inte kan uttrycka sig exakt korrekt.

Det är bättre att ha en eldstad till matlagning än en vanlig kamin.

Ok. Tråkigt när personer inte kan uttrycka sig exakt korrekt.

Tror inte att jag vill ha en vedspis i mitt vardagsrum.
Min täljstenskamin passar bättre där:):)

M
D Dilato skrev:
Ikeas är billiga (eller rättare sagt var) men paraffinet i dessa är inte petroleumbaserat utan växtbaserad.
Paraffin är kolväten, hur framställer man det av växter? Är det ruttna växter då?

M
J jawen skrev:
Intressant!

Har du någon källa på det som jag kan läsa?

Trodde kraven för ljustillverkarna var mycket höga, & att moderna ljus inte "släpper ut" så mycket skit.
Vissa kör ju fotogenvärmare inomhus, men flera olika bränslen.

/Jawen
Okej, jag pudlar på den! Körde alla ljus över samma linje, självklart är det skillnad på ett 100% RENT stearinljus och ett värmeljus som innehåller paraffin som kan jämnställas med passiv rökning inomhus.

När rubriken är "Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning"?
Den mesta elenergin går åt till bostads och vattenuppvärmning såvitt jag vet.
Spis för matlagning är knappast något man kan spara mycket el på att ersätta med vedeldning.

F fribygg skrev:
När rubriken är "Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning"?
Den mesta elenergin går åt till bostads och vattenuppvärmning såvitt jag vet.
Spis för matlagning är knappast något man kan spara mycket el på att ersätta med vedeldning.
Fast om elen kostar tiotals kronor per kWh och man vill göra en gryta... Så jo.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Att elda i en vedspis för att sänka elförbrukning är inte speciellt effektivt, med en bra braskamin med 80%effekivitet kan man spara många fler kWh

F fribygg skrev:
Att elda i en vedspis för att sänka elförbrukning är inte speciellt effektivt, med en bra braskamin med 80%effekivitet kan man spara många fler kWh
Vår har drygt 75% effektivitet, inte lika bra som insatskaminens 80% men går också laga mat samtidigt.

Vår har drygt 75% effektivitet, inte lika bra som insatskaminens 80% men går också laga mat samtidigt.
insatskaminens?

F fribygg skrev:
insatskaminens?
Vi har vedspis och insatskamin.

Vi har vedspis och insatskamin.
Vilken sparar flest kWh på året?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.