38 910 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har märkt att när du läser vad jag skriver, så tolkar du in en massa saker som inte står där. Jag har inte förutsatt något alls om vad du gör eller inte gör. Har inte skrivit det någonstans. Det är bara du som tolkar saker så. Om det är ett medvetet val eller inte?BirgitS skrev:Det är många gånger som du inte har länkat till någon artikel utan bara skriver något utan källa.
Och nu förutsätter du att jag bara läser vanliga media utan att veta vad jag gör, för du kan inte tänka dig att man läser alternativ media och uppfattar det många gånger som fantasier och gissningar utan verklighetsförankring.
Men hur som. Nu går du från allt vad jag skrev i texten och börjar prata om något annat (Igen).
Varför ska jag lägga in länkar till alternativ media, om det inte behövs? Läser du eller läser du inte alternativmedia?
Världen är inte svart eller vit. Ofta är artiklar ganska lika. Ofta inte alltid. Det är där ordet "vinkling" kommer in.L lat skrev:
Texten kan vara likartad, men hur och vem som skriver den, gör att man som läsare ändå får olika uppfattning om saker.
Så att en vänster-älskande reporter på SVT, gör att denna skriver artikeln. Har stor betydelse för vad de som läser tar med sig kring vad som hänt. Detta är ett faktum som alla som jobbar med media vet. Det färgar texten.
Sedan går det inte svara så generellt. Svaret blir det beror på. Det är därför man helst bör läsa från två eller tre ställen, om samma sak om man vill veta lite mera.
När du har läst från t ex tre ställen. Så blir det du som person som får det yttersta avgörandet kring vad du tycker i frågan.
Läser du alternativmedia?
Vad är "svenska MSM"?L Lolight skrev:Det är ju det som är problemet. Allt som inte rapporteras av svenska MSM. Det sjuka är att trotts att SVT och andra är vänstervridna. Så är det också en symbios med de väst-globala företagen, och globalisterna. Vilket gör att den världsbild som ska förmedlas filtreras och där sorteras vissa nyheter bort som inte passar de globala kapitalisterna. Det är en modell/världsbild som ska förmedlas.
Förr så betydde vänster att man var på arbetarklassens sida och emot företag, kapitalism som de sa, och globala makter (ofta banker och militära aktörer, tillverkare mm). Nu är det tvärtom, krig hyllas eller ursäktas ofta av SVT och Aftonbladet.
Det är inte så jag jobbar. Förr kunde man lita mera på MSM media. Men så är det inte längre. Tråkigt men sant. Det har faktiskt blivit svårare och svårare att hitta några bra och "säkra källor". Jag litar varken mer eller mindre på alternativa nyheter. Det finns vissa personen som jag litar mer på. Men då det pågår en jakt på dessa så vill jag inte skriva några länkar.L lat skrev:
Sök lite och börja med de stora alternativa siterna, sedan får du själv känna vilka du personligen gillar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 031 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 031 inlägg
På vilket annat sätt kan detta:L Lolight skrev:
i ett inlägg direkt riktat till mig tolkas på annat sätt än att du tror att jag bara "dricker från en källa". Om du inte tror det så blir de meningarna och frågan helt meningslösa.L Lolight skrev:
På vilket sätt är generella och allmänna påståenden som jag gör, meningslösa?BirgitS skrev:
Antingen instämmer man, eller så instämmer man inte. Jag varken vet hur du gör eller skriver några antaganden om det.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kanske lite off topic, men här är en intressant artikel på SVT's hemsida, om en journalist, som vill häva att kvinnor visst har samma fysiska styrka som män: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-har-vetenskapen-haft-fel-om-kvinnor
Artikeln har gett upphov till en intressant diskussionstråd på Flashback, som pekar på mycket av vad vi resonerar om här: https://www.flashback.org/t2941625
Ett litet citat, inlägg 171: "Nu är SVT DDR propaganda igång igen med sina fake news."
Ni som har tid och orkar, läs och förundras!
Artikeln har gett upphov till en intressant diskussionstråd på Flashback, som pekar på mycket av vad vi resonerar om här: https://www.flashback.org/t2941625
Ett litet citat, inlägg 171: "Nu är SVT DDR propaganda igång igen med sina fake news."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 031 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 031 inlägg
Det enda SVT skriver är en bokrecension, de skriver inte om författaren har rätt eller fel. De flesta Flashback-inläggen diskuterar inte SVT:s recension utan bokens innehåll. Det SVT skriver är inte några fake news, om du nu inte menar att boken inte finns eller att det står något annat i boken än vad SVT skriver. Har du läst boken så att du kan veta det?KnockOnWood skrev:Kanske lite off topic, men här är en intressant artikel på SVT's hemsida, om en journalist, som vill häva att kvinnor visst har samma fysiska styrka som män: [länk]
Artikeln har gett upphov till en intressant diskussionstråd på Flashback, som pekar på mycket av vad vi resonerar om här: [länk]
Så Aftonbladet, Sydsvenskan och alla mindre lokala tidningar (Arbetarbladet, Gävle dagblad, Östersundsposten osv.) är inte vanliga media?KnockOnWood skrev:
Det är inga allmänna påstående om du citerar mig och sen skriver "du" i meningarna, då är det meningar som gäller mig och inte något om personer i största allmänhet.L Lolight skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Visst, men att helt okritiskt referera en så tendensiös bok visar ju att man saknar sinne för balans.BirgitS skrev:
Om man som du tycker att allt SVT gör är bra och riktigt, så går man på smörjan.
Det borde naturligtvis ha balanserats av mer sansade synpunkter och lite, lite ifrågasättande.
AB = Aftonbladet.BirgitS skrev:
Nu räknade jag upp, som du naturligtvis såg, de tyngsta organen i MSM (vilket inte är det samma som "vanliga media"). Varför hoppade du själv över GP?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 031 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 031 inlägg
Då är det ju inte en objektiv recension längre utan det blir subjektivt/vridet.KnockOnWood skrev:
Förlåt att jag missade GP i min fråga till dig. Tycker du att det förändrar frågan?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, du anmärkte ju på att jag hade utelämnat Sydsvenskan.BirgitS skrev:
Jag försökte alltså få dig att inse att du inte är så perfekt och ofelbar själv, så det verkar lite fånigt att slå ner på andra när de inte är det. Du vet det där med grandet i din nästas öga och bjälken...
Inser du inte själv det orimliga att begära att jag skulle räkna upp Sveriges alla dagstidningar,
bara för att du inte skall ha något att anmärka på?