Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad sägs om denna Fake News-artikel?
[länk]
Och vad är fake news i den artikeln, jag fattar inte alls.

Att Svenska FN förbundet inte presenterat en rapport, eller att Svenska FN förbundet inte finns, eller att regeringen inte alls godkänt rapporten, eller att Svenska Dagbladet inte alls står för den åsikten?

Det var typ det jag hittade...
Vad var fake?

Redigerat:
L Lolight skrev:
Så du tror alltså att Putin skulle ha mördat en person som Ryssland har själva har utlämnat? Och detta precis före ett val i egna landet? Samtidigt som personen överlever, personen har ett hat till Ryssland.
Ja, det är jag övertygad om. Men nu var det inte de mordförsöken jag närmast tänkte på, utan mordet av Anna Politkovskaja.

Men jag förstår förväxlingsrisken, mängden meningsmotståndare ledningen i den ryska diktaturen mördat eller försökt mörda är legio.

Att jämföra det landets systematiska förtryck av den egna befolkningen med vår egen oförmåga att hålla journalistiken fri från statlig påverkan finner jag motbjudande.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var typ det jag hittade...
Vad var fel?
Det var själva innehållet.
En apart "kommitté" under FN's hägn som påstår en mängd osanna "fakta", och drar märkliga slutsatser om Sverige.
Hur många moskébränder har vi haft?
Hur många har orsakats av a) slarv vid frityrgrytan eller b) stridigheter mellan Shia- och Sunni-falanger?
(Jämför med vad som så gott som dagligen händer i Kabul.
Varför skall vi tillåta Rumänska medborgare att utan avgift bygga läger på mark som är privat- eller kommunalt ägd, ingen annan i vårt land får ju göra det. Försök så får du se!
Osv

Nej det vet jag inte riktigt, har inte satt mig in i frågan
Nej det vet jag inte riktigt, har inte satt mig in i frågan.
Men nu var ju din fråga, när det senast skrevs nåt objektivt om oppositionen i SVT och det här behöver du väl knappast sätta dig in i för att bedöma om det är objektivt eller inte????

Mikael_L
Det var själva innehållet.
En apart "kommitté" under FN's hägn som påstår en mängd osanna "fakta", och drar märkliga slutsatser om Sverige.
Hur många moskébränder har vi haft?
Hur många har orsakats av a) slarv vid frityrgrytan eller b) stridigheter mellan Shia- och Sunni-falanger?
(Jämför med vad som så gott som dagligen händer i Kabul.
Varför skall vi tillåta Rumänska medborgare att utan avgift bygga läger på mark som är privat- eller kommunalt ägd, ingen annan i vårt land får ju göra det. Försök så får du se!
Osv
Hm, jag tror jag börjar förstå ...

Du förstår alltså inte innebörden i "att rapportera (objektivt)".

Då kan jag helt klart förstå varför du anser att SVT är vinklat, och politiskt osv...
Jaja ...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Det var aldrig någon gas-attack i Syrien, det är nu bevisat.
Detta har jag missat helt, när/var är detta bevisat?

• Gilla
lat
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är jag övertygad om. Men nu var det inte de mordförsöken jag närmast tänkte på, utan mordet av Anna Politkovskaja.

Men jag förstår förväxlingsrisken, mängden meningsmotståndare ledningen i den ryska diktaturen mördat eller försökt mörda är legio.

Att jämföra det landets systematiska förtryck av den egna befolkningen med vår egen oförmåga att hålla journalistiken fri från statlig påverkan finner jag motbjudande.
Det jag tycker är motbjudande är att påstå saker som är rena lögnerna. Att byta från att prata om media och statlig inblandning här och i Ryssland, till att påstå att jag skrivit något om "landets systematiska förtryck av den egna befolkningen" är inte bara ohederligt, det är motbjudande.

L
M maxmsm skrev:
Detta har jag missat helt, när/var är detta bevisat?
Rapporterades i UK media ang mordförsöket. Blev ganska pinsamt för Theresa May. FN och andra ska ha undersökt det som hände i Ukraina och inte hittat något alls. Flera oberoende källor som var där, hittade istället att allt var uppdiktat av några "vita hattarna" eller vad de kallade sig.

L Lolight skrev:
Rapporterades i UK media ang mordförsöket. Blev ganska pinsamt för Theresa May. FN och andra ska ha undersökt det som hände i Ukraina och inte hittat något alls. Flera oberoende källor som var där, hittade istället att allt var uppdiktat av några "vita hattarna" eller vad de kallade sig.
Det har jag inte sett något om på svenska nyheter, hur var det med gasen i Syrien då?

L
M maxmsm skrev:
Det har jag inte sett något om på svenska nyheter, hur var det med gasen i Syrien då?
Det är ju det som är problemet. Allt som inte rapporteras av svenska MSM. Det sjuka är att trotts att SVT och andra är vänstervridna. Så är det också en symbios med de väst-globala företagen, och globalisterna. Vilket gör att den världsbild som ska förmedlas filtreras och där sorteras vissa nyheter bort som inte passar de globala kapitalisterna. Det är en modell/världsbild som ska förmedlas.
Förr så betydde vänster att man var på arbetarklassens sida och emot företag, kapitalism som de sa, och globala makter (ofta banker och militära aktörer, tillverkare mm). Nu är det tvärtom, krig hyllas eller ursäktas ofta av SVT och Aftonbladet.

BirgitS
L Lolight skrev:
Alltså Mikael_L det är svårt att övertyga någon att den har fel fakta. Du läser svensk MSM, steg två så funderar du lite själv också.
Det är så du tar in fakta.
Jag gör samma sak, men jag lyssnar också på utländsk MSM. Samt utländsk oberoende media, samt utländsk alternativ media, samt svensk alternativ media.
Vem tror du vet mest om olika händelser? Jag kommer aldrig kunna övertyga dig om att artiklar från SVT är vinklade, om du inte själv börjar följa dessa källor jag räknat upp. Längre än så kommer vi inte här.
För det jag skriver här kommer du bara säga "jag tror dig inte". För jag har inte något förtroende hos dig. Därmed tror du inte på mig, Dessutom så skulle ju Svensk MSM då också ha vinklat eller ha fel. Bara det är ju otänkbart för dig.
"Alltså Lolight, det är svårt att övertyga någon att den har fel fakta. Du läser bl.a. svensk alternativ media, steg två så funderar du lite själv också.

Vem tror du vet mest om olika händelser? Jag kommer aldrig att kunna övertyga dig om att artiklar från alternativmedia är vinklade. Längre än så kommer vi inte här.
För det jag skriver här kommer du bara säga "jag tror dig inte". För jag har inte något förtroende hos dig. Därmed tror du inte på mig. Dessutom så skulle ju svensk alternativmedia då också ha vinklat eller ha fel. Bara det är ju otänkbart för dig."

Hur känns det att bli pådyvlad en inställning och ett förhållningssätt?
Om du tycker illa om det så upphör med att pådyvla andra en inställning. Det är bara manipulativt.

Om du vill få bättre förtroende kommer du inte med halvkvädna visor, säger A utan att säga B osv. Det är flera gånger i andra trådar som du nekar att ta upp t.ex. källor och bakgrunden av olika saker och det är ett säkert recept på att förlora förtroende och respekt.

• Gilla
lat
  • Laddar…
L
BirgitS BirgitS skrev:
"Alltså Lolight, det är svårt att övertyga någon att den har fel fakta. Du läser bl.a. svensk alternativ media, steg två så funderar du lite själv också.

Vem tror du vet mest om olika händelser? Jag kommer aldrig att kunna övertyga dig om att artiklar från alternativmedia är vinklade. Längre än så kommer vi inte här.
För det jag skriver här kommer du bara säga "jag tror dig inte". För jag har inte något förtroende hos dig. Därmed tror du inte på mig. Dessutom så skulle ju svensk alternativmedia då också ha vinklat eller ha fel. Bara det är ju otänkbart för dig."

Hur känns det att bli pådyvlad en inställning och ett förhållningssätt?
Om du tycker illa om det så upphör med att pådyvla andra en inställning. Det är bara manipulativt.

Om du vill få bättre förtroende kommer du inte med halvkvädna visor, säger A utan att säga B osv. Det är flera gånger i andra trådar som du nekar att ta upp t.ex. källor och bakgrunden av olika saker och det är ett säkert recept på att förlora förtroende och respekt.
Börjar med påstående två här: Dels så får vi inte sväva ut för mycket på detta forum, pga att så är reglerna. Och dels så är det ingen mening med det. En utförlig förklaring blir lika lång som den artikel som redan är skriven, på t ex en alternativ mediasite.
Är det då inte bättre att du läser artikeln direkt??

Påstående ett. "pådyvlad en inställning och ett förhållningssätt". Jag menar att det är precis det SVT pysslar med. Och de som följer den linjen. Allt som är avvikande är inte bara fel. Nej, åsikten ska förbjudas också tycker ofta..
Om du menar specifikt denna tråden. Så har jag inte pådyvlat något. Men jag kommer hålla på min åsikt.
Det jag skrev och tycker är: Ta in fakta från fler ställen än SVT och svensk MSM. Annars kommer du hamna i en filterbubbla.
Nej, man blir inte smittad och sjuk bara för att man läser på samhällsnytt.

Det är nämligen så att sanningen kommer du bara närmare om du gör många nerslag och läser många källor. Att bara dricka från en källa är inte nyttigt. Du börjar se världen så som de som jobbar på t ex SVT gör. Vågar du inte kolla utanför denna källa eller är språket ett problem?

BirgitS
L Lolight skrev:
Börjar med påstående två här: Dels så får vi inte sväva ut för mycket på detta forum, pga att så är reglerna. Och dels så är det ingen mening med det. En utförlig förklaring blir lika lång som den artikel som redan är skriven, på t ex en alternativ mediasite.
Är det då inte bättre att du läser artikeln direkt??

Påstående ett. "pådyvlad en inställning och ett förhållningssätt". Jag menar att det är precis det SVT pysslar med. Och de som följer den linjen. Allt som är avvikande är inte bara fel. Nej, åsikten ska förbjudas också tycker ofta..
Om du menar specifikt denna tråden. Så har jag inte pådyvlat något. Men jag kommer hålla på min åsikt.
Det jag skrev och tycker är: Ta in fakta från fler ställen än SVT och svensk MSM. Annars kommer du hamna i en filterbubbla.
Nej, man blir inte smittad och sjuk bara för att man läser på samhällsnytt.

Det är nämligen så att sanningen kommer du bara närmare om du gör många nerslag och läser många källor. Att bara dricka från en källa är inte nyttigt. Du börjar se världen så som de som jobbar på t ex SVT gör. Vågar du inte kolla utanför denna källa eller är språket ett problem?
Det är många gånger som du inte har länkat till någon artikel utan bara skriver något utan källa.

Och nu förutsätter du att jag bara läser vanliga media utan att veta vad jag gör, för du kan inte tänka dig att man läser alternativ media och uppfattar det många gånger som fantasier och gissningar utan verklighetsförankring.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Om jag nu läst nånting på många siter, varav en del "alternativa" och de flesta siter ligger i närheten av t.ex. SvT, är det ändå då så att SvT (och "alla" andra) har fel om det inte skriver samma sak som nån "alternativ" site?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.