38 951 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur kan du jämföra Melodifestivalen med sjukvård, skola och vägar?P Paxman skrev:
Någon måtta på resonemanget måste det väl finnas?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Om SVT kunde hålla sig till nyttiga samhällsprogram och granskningsprogram och bantade ner personalen och framförallt slutade visa dyra program typ melodifestivalen och sport och annat underhållningsprogram då skulle det kosta mycket mindre typ 300 kr per år.
Resonemanget att jag har inga pengar andra får betala mina kostnader saknar logik.
Sjukvård och skola kan inte jämställas med underhållning.
Vad är nästa steg. Jag går på krogen och tar ett par bärs, notan får resten av skattebetalarna dela på !
Resonemanget att jag har inga pengar andra får betala mina kostnader saknar logik.
Sjukvård och skola kan inte jämställas med underhållning.
Vad är nästa steg. Jag går på krogen och tar ett par bärs, notan får resten av skattebetalarna dela på !
Svaret är att melodifestivalen går med många miljoner i vinst. Minst 25 miljoner.
Men då SVT inte får tjäna pengar, så finns det en konstruktion med "Live nation" som köper rättigheten till arrangemanget, så (den nu mycket lägre) vinsten för SVT kan gömmas undan. Och Live nation gör å sin sida också bra med pengar.
Det är omgärdat av mycket hemlighetsmakeri och sekretess, det är endast pengarna inom SVT som går att granska. Men vinst blir det.
Men då SVT inte får tjäna pengar, så finns det en konstruktion med "Live nation" som köper rättigheten till arrangemanget, så (den nu mycket lägre) vinsten för SVT kan gömmas undan. Och Live nation gör å sin sida också bra med pengar.
Det är omgärdat av mycket hemlighetsmakeri och sekretess, det är endast pengarna inom SVT som går att granska. Men vinst blir det.
Fast det där stämmer ju inte helt fullt ut.P Paxman skrev:Usch...man blir beklämd när man läser hur vissa resonerar i den här debatten.
"Har man inte råd att betala så ska man inte köpa något."
Så om man råkat riktigt illa ut i livet ska man alltså inte ens få se på TV eller lyssna på radio utan att matas med en massa reklam för produkter man ändå aldrig kommer kunna köpa?
Vi kan väl avgiftsbelägga biblioteken, museerna, kulturhusen, alla föreningar, all sjukvård, all skola, alla vägar, allt föreningsliv, ta bort tandvårdsbidraget osv osv. Har man inga pengar får man skylla sig själv och kan lika gärna hoppa från någon bro så man inte ligger samhället till last.
Jag är glad att jag lever i ett land där majoriteten ändå tycker att vi ska ta hand om de som har det sämre eller som har haft otur i livet. Det ger en värme i samhället istället för en kall "jag har pengar och är frisk, så jag kan ha det bra. Ni som inte har pengar och/eller är sjuka får väl se till att skaffa pengar/bli friska"-mentalitet.
Jag önskar ingen annan människa olycka, men ibland känner man att vissa skulle behöva råka ut för en riktig livskris för att komma till insikt med hur omänsklig inställning de har.
För faktum är att de som inte vill ha mer skatter och avgifter, är ju delvis för att skydda de som har det knapert.
För om du har det dåligt ställt ekonomiskt, så skulle du kunna sluta kolla på tv, och då få dessa pengar kvar att leva för.
Problemet här är ju att alla skatter och avgifter ruinerar låginkomsttagare. Jag, som har insyn i sådana och värre ändå. Vet att ibland är det faktiskt så för fattigpensionärer att det inte går att behålla något av vad de har sparat.
Utan det är bättre att fort bränna allt de har, så de hamnar på inga tillgångar alls på kontot. För då får du alla bidrag, som behövs när du är gammal.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Har du lite siffror på detta från tex SVTs årsredovisning?Mikael_L skrev:Svaret är att melodifestivalen går med många miljoner i vinst. Minst 25 miljoner.
Går även Eurovison-arrangemanget med stor vinst när SVT tvingas att arrangera detta?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det är ju intressant att läsa vilka som genom åren har vunnit tävlingenMikael_L skrev:
Men om man ser till kostnad för produktionen så verkar nog kommunerna faktiskt har varit de stora bidragstagarna.
(Inte konstigt att det blir fler och fler deltävlingar ute i småstäderna)
https://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/melodifestivalens-pris-en-val-dold-hemlighet/
Melodifestivalen beräknas omsätta över 120 miljoner kronor och SVT med sina samarbetspartners Live Nation och Blixten & Co håvar in stora pengar på tävlingen.
Samtidigt tvingas de kommuner där tävlingen hålls betala runt 2 miljoner kronor – i ersättning till produktionsbolag, festarrangemang och arenakostnader.
– Vi tror att det kommer att vara värt det, säger Ann Johansson, chef på Halmstad Convention Bureau.
https://www.expressen.se/dinapengar/sa-har-mycket-kostar-schlagern-for-staderna/
Källa tack ?Mikael_L skrev:Svaret är att melodifestivalen går med många miljoner i vinst. Minst 25 miljoner.
Så vitt jag vet, det är många journalister som har försökt att ta reda på det utan framgång. Enligt fd vd Eva Hamilton skulle den kosta 2 milj per avsnitt. En grov uppskattning är runt 40 milj. Var har du information om att den går med vinst ? Står det i SVT,s redovisning? Hur kan den vara sekretess belagd och ändå folk kan ta reda på vinsten ?!
Om du har hemliga insider information, dela den gärna med oss.
Redigerat:
Om du delar med dig av insiderinformationen att Dresden bombades efter krigsslutet.
Men i en egen tråd då ...
Men jag tycker KoW m.fl kan sluta att gnälla över melodifestivalen, att avgiftspengar går dit, för det gör det inte.
Men i en egen tråd då ...
Men jag tycker KoW m.fl kan sluta att gnälla över melodifestivalen, att avgiftspengar går dit, för det gör det inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 717 inlägg
Självfallet är melodifestivalen något som skulle vara en vinstmaskin i fri television. Huruvida dold reklam gör den till ett lönsamt projekt även för stats-tv vet jag inte, men i så fall kanske den dolda reklamen är ett intressantare fenomen.
Är det rimligt att våra kommuner köper reklamutrymme i stats-tv för att sätta sig själva på kartan, och borde sådana avtal i så fall inte vara offentliga handlingar så att vi vet vad kommunalpolitikerna i Karlstad, Malmö, Sundsvall och var vet jag lägger andras pengar på? Och borde vad som i allt väsentligt är ett barnprogram ha betalnummer för att ringa och rösta (jag har förstått att det även finns gratisalternativ och får erkänna att jag inte har jättekoll på förfarandet)? Och hur är det med merchandise och andra rättigheter, hur kommersiellt skrivna är de avtalen?
I fallet med melodifestivalen är det väl lite bökigt då finalen är ett samarbete mellan ett stort antal staters statskontrollerade medier (där SVT inom EBU samarbetar med exempelvis Rysslands och Vitrysslands statliga mediebolag efter att EBU slutade vara en sammanslutning för statsmedier i fria länder i början av 90-talet; nu räcker det att vara statligt och europeiskt eller gränsande till Europa). Men rättigheterna till andra statliga framgångskoncept skulle förstås kunna säljas till fria aktörer som vilken statlig bolagsförsäljning som helst.
Vad privatiseras först: Så ska det låta eller SBAB? På spåret eller Green cargo?
Är det rimligt att våra kommuner köper reklamutrymme i stats-tv för att sätta sig själva på kartan, och borde sådana avtal i så fall inte vara offentliga handlingar så att vi vet vad kommunalpolitikerna i Karlstad, Malmö, Sundsvall och var vet jag lägger andras pengar på? Och borde vad som i allt väsentligt är ett barnprogram ha betalnummer för att ringa och rösta (jag har förstått att det även finns gratisalternativ och får erkänna att jag inte har jättekoll på förfarandet)? Och hur är det med merchandise och andra rättigheter, hur kommersiellt skrivna är de avtalen?
I fallet med melodifestivalen är det väl lite bökigt då finalen är ett samarbete mellan ett stort antal staters statskontrollerade medier (där SVT inom EBU samarbetar med exempelvis Rysslands och Vitrysslands statliga mediebolag efter att EBU slutade vara en sammanslutning för statsmedier i fria länder i början av 90-talet; nu räcker det att vara statligt och europeiskt eller gränsande till Europa). Men rättigheterna till andra statliga framgångskoncept skulle förstås kunna säljas till fria aktörer som vilken statlig bolagsförsäljning som helst.
Vad privatiseras först: Så ska det låta eller SBAB? På spåret eller Green cargo?