38 905 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 691 inlägg
FG skrev:
En snabb faktakoll på ett upplysningsbolag visar att Radiotjänst hade en omsättning på ca 8 miljarder för 2017. Tittar man sedan på bokslutet hade de driftkostnader på ca 150 miljoner. Utgår man sedan från informationen att 300 000 inte betalar TV avgiften men som borde betalat för den (ca 600 miljoner utebliven intäkt).
Slår man ihop detta så får PS bara de pengar de BORDE haft om alla följt lagen.
Så jag tolkar ovanstående publicering som vinklad och inte opartisk!
Skogsägare
· 18 691 inlägg
Jag tror inte att vare sig statsmedias medarbetare (eller andra journalister) i någon större omfattning bär partibok. Att många av dem sympatiserar med samma slags idéer som miljöpartiet säger sig driva tror jag däremot man kan vara rätt säker på. Och då är det kanske inte så konstigt att de ger sig på dem som sviker idealen.Mikael_L skrev:Så är det ju naturligtvis, de blir ju jagade och gisslade (och helt enkelt ett lätt byte) mycket p.g.a diskrepansen mellan vad de står för, deras vallöften och den sen förda politiken.
Sen i kombination med några smärre skandaler som de missat att se komma.
Men jag tycker ändå att det är märkligt, att inte andra media som inte har denna kraftiga slagsida åt vänster, inte har gisslat och förföljt MP ännu mer.
Varför ska det media som typ styrs utav miljöpartiet själva,.. vara det media som jagar MP mest.
Är dom riktiga masochister, som dessutom vill slippa regeringsmakten.
Då tror du fel. Detaljgranska vem som gör vad och varför så ska du se hur illa det är.Nötegårdsgubben skrev:Jag tror inte att vare sig statsmedias medarbetare (eller andra journalister) i någon större omfattning bär partibok. Att många av dem sympatiserar med samma slags idéer som miljöpartiet säger sig driva tror jag däremot man kan vara rätt säker på. Och då är det kanske inte så konstigt att de ger sig på dem som sviker idealen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 026 inlägg
Nej, det går tyvärr inte. För jag hade ett sådant inlägg igår. Med, text källhänvisningar och länkar. Men det blev direkt raderat/redigerat av de som styr.BirgitS skrev:
Men faktum kvarstår, det är bara TV som inte ö.h.t behöver finansieras av alla!! Knappast en funktion för att vardagen skal fungera för folk.mathiash77 skrev:Som tur var är Sverige fortfarande en Demokrati som styrs av människor som ser till hela befolkningens välbefinnande. Sedan går det inte att göra hela befolkningen nöjd samtidigt!
Jag accepterar att du inte ser Public Service som en samhällsfunktion men idag är det tillräckligt många som gör det. Sedan är det säkert enklare att först ta bort Radiotjänst och spara 150 miljoner än att börja göra besparingar inom PS direkt.
Källkritik och kritisk granskning:
Om all samhällsinformation styrs från staten blir det inte någon som kritiskt granskar dem.
Jag förstår och håller med att om medarbetare inom PS har en väldigt hög vridning åt något håll kan detta också ge en vridning i rapportering och undersökningar. Nu föredrar jag en vridning kring att framhäva medmänsklighet och miljö mot vissa andra alternativ... sedan Rapporten från Kent Asp som det hänvisades till var insamlad data från 2011. Så att säga att nuläget är samma 7 år senare är inte möjligt.
Sen får vi nog alla inse att helt opartisk granskning eller fakta eller rapporter är mycket svåra. Antingen bekostas ens arbete av ett företag, en stat, en politisk organisation eller ens egna intressen.
Så kritisk granskning av nyheter behöver alltid göras oavsett källa och vem som publiserar!!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 026 inlägg
Kan du då berätta hur jag går till väga med att ta reda på vilket parti som alla journalisterna, cheferna och liknande är medlemmar i?L Lolight skrev:
Lämpliga sidor, sökord etc. Du kan t.o.m. få göra det i ett PM.
Svårt att hålla dig härifrån?
L Lolight skrev:
Vad den enskilde journalisten röstar på finns så klart inte tillgängligt, men det görs undersökningar inom journalistgruppen.BirgitS skrev:
Andel som sympatiserar med miljöpartiet inom...
Sveriges Radio 54%
Sveriges Television 52%
Kommersiell radio/TV 45%
Storstadsmorgontidningar 40%
Kvällspress 40%
Landsortspress 38%
Populärpress 34%
Kåren i sin helhet 41%
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
http://www.dagensps.se/nyheter/svt-sa-rostar-vara-journalister/
"På Sveriges Radio och Sveriges Television är 54 respektive 52 procent av alla journalister miljöpartister. Inom public service sympatiserar mer än åtta av tio med de rödgröna partierna (S, V och MP)"
“Inget parti har haft så stor andel sympatisörer sedan undersökningarna startade 1989”, rapporterar SVT:s Agenda.
“Den slutsats jag drar efter alla dessa års studier är att Miljöpartiet får en mer gynnsam behandling än de andra partierna. Normalt sett är jag väldigt försiktig i sådana här sammanhang och jag skulle aldrig påstå något sådant om jag inte vore säker.”
Skogsägare
· 18 691 inlägg
Men miljöpartiet låg runt tio procent i valmanskåren 2011, nu ligger de runt fyra. Så med fem gångers överrepresentation hos statsmedia skulle de hamna runt 20 % där idag. Nu behöver förstås inte sambandet vara så strikt, men att tro att Mp fortfarande drar runt 50 % av journalisternas partisympatier är nog att övervärdera deras styrka idag.
Sedan klumpar dom ihop sig i vissa stadsdelar i Stockholm vilket gör att dom inte är representativa för övrig befolkning. http://journalisterna.mediestudier.se/?id=SödermalmFG skrev:
Stickan
Administrator
· Skåne
· 7 867 inlägg
Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, jag stänger tråden.
/Moderator
/Moderator