38 943 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut, men säg det till alla som dör pga att dom inte får tillgång till grundläggande samhällsfunktioner. Man dör inte av att inte se lördagsunderhållning på svensk statstelevision!mathiash77 skrev:
Jag tycker att public service borde bantas till en TV-kanal och en radiokanal, som främst sänder samhällsinformation och en begränsad mängd "smala" program. Biblioteken får de gärna stänga, de har till stor del spelat ut sin roll och är numera mest en grogrund för kommunism och liknande.P Paxman skrev:Precis detta har jag skrivit flera gånger tidigare i tråden...men dessa argument väljer motståndarna till skattefinansierad PS att aldrig bemöta. Jag brukar slänga in biblioteken också..."jag utnyttjar aldrig deras service, så varför ska de vara skattefinansierade". På det var det någon som försökte kontra med att det inte finns några privata alternativ till biblioteken, varpå jag svarade att det finns en massa bokhandlare...då blev det tyst!
Om staten ska betala för underhållning i form av TV, radio och böcker, varför ska man då själv behöva bekosta sin dagstidning? Sin mat? Sin bil? Då är det väl bättre att staten tar all lön direkt och fördelar den på bästa sätt. Eller? Nej just det, någonstans drar vi en gräns för vad som är statens uppgift. Enligt mig ingår inte TV-underhållning i den uppgiften. Eller rättare sagt, BÖR inte ingå.
RoTe skrev:
Så du menar att det är pengarna just till Public service som gör att människor dör?
För mig ser jag tvärt om, människor som är utbildade/informerade kommer hålla sig friskare eller kommer vända sig till sjukvård tidigare så att kostnaderna för sjukvård blir mindre.
På tal om samma ämne, var sätter vi gränsen för fri sjukvård? Människor som röker, dricker, är kraftigt överviktiga, går på droger har ju en statistisk högre sjukkostnad . Ska dessa inte få fri sjukvård? Dessa personer kostar samhället mycket mer än vad Public service gör...
Detta är också val människor kan göra.. enklare eller svårare dock
Nu har du ju helt uppenbart inte ens läst vad jag skrivit, så jag bemödar mig inte ens ett längre svar än detta.mathiash77 skrev:Så du menar att det är pengarna just till Public service som gör att människor dör?
För mig ser jag tvärt om, människor som är utbildade/informerade kommer hålla sig friskare eller kommer vända sig till sjukvård tidigare så att kostnaderna för sjukvård blir mindre.
På tal om samma ämne, var sätter vi gränsen för fri sjukvård? Människor som röker, dricker, är kraftigt överviktiga, går på droger har ju en statistisk högre sjukkostnad . Ska dessa inte få fri sjukvård? Dessa personer kostar samhället mycket mer än vad Public service gör...
Detta är också val människor kan göra.. enklare eller svårare dock
Nu är det vääääääldigt få (om ens någon) som inte får tillgång till grundläggande samhällsfunktioner pga att de tittar på lördagsunderhållningen i statstelevisionen.RoTe skrev:
Men bortsett från det, vad försökte du säga??
RoTe skrev:
Jag läste hela inlägget. Jag orkar dock inte leta reda på de utredningar som visar på:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nsk-forskning-ett-gott-skratt-forlanger-livet
Så för mig har underhållning en samhällsnytta.
Jag får erkänna att jag mycket sällan tittar på just SVT en lördagkväll men jag ser det fortfarande som en samhällsnytta.
Samma sak med:
- vilka böcker på ett bibliotek är värda att vara gratis? Är det bara de med ett specifikt samhällsintresse?
- Vilken kultur eller vilken konst ska vara gratis att se? Den konst som bevarar traditioner?
Alla i Sverige har inte råd med Betal-tv, att gå på bio eller betala för en konsert. Om vi inte ska öka klyftorna, om vi inte ska fortsätta bygga ett elitiskt samhälle måste samhället ge alla tillgång till vissa samhällsfunktioner.
Självklart ska inte samhället slösa på resurserna men om man tittar på kommunernas och statens utgifter är det verkligen inte vid Public service jag skulle minska först.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 077 inlägg
Var inte så säker på det. Jag har en 93-årig släkting, där den äkta hälften gick bort för fyra år sen, hen går dåligt även med rullatorn och kan inte gå ut utan sällskap. Så hen är ensam hela dagarna och kvällarna förutom de fem relativt korta besöken från hemtjänsten och enstaka besök av släktingar. Teven står på jämnt som sällskap. Utan teven hade den personen inte tagit sig upp ur depressionen efter den äkta hälftens bortgång. Men hade teven bara visat ett smalt informationsutbud hade den inte fungerat som sällskap.RoTe skrev:
Att ha fler kanaler än några få går inte för det är för svårt att komma ihåg hur man byter mellan många kanaler och ha två fjärrkontroller är en omöjlighet. Lever man dessutom på garantipension har man inte råd att lägga ner mer pengar än absolut nödvändigt. Så därför blir det bara det kanalutbud som BRF måste distribuera gratis som kan visas i den teven.
Intressant att så många anser Public Service vara livsviktig. Varför måste vi då skattefinansiera den när det fungerar så bra idag med licenspengar? Jag som inte äger en teve betalar inte idag. Men i framtiden kommer jag få betala 1300kr extra. Det är pengar jag ärligt talat hellre lägger på en privat sjukvårdsförsäkring så jag har en chans att få vård när jag skulle behöva det. Det är min ståndpunkt och den kommer jag hålla i valet i september.
Men herregud skippa skatten helt och hållet då så får alla betala exakt vad man vill.RoTe skrev:Intressant att så många anser Public Service vara livsviktig. Varför måste vi då skattefinansiera den när det fungerar så bra idag med licenspengar? Jag som inte äger en teve betalar inte idag. Men i framtiden kommer jag få betala 1300kr extra. Det är pengar jag ärligt talat hellre lägger på en privat sjukvårdsförsäkring så jag har en chans att få vård när jag skulle behöva det. Det är min ståndpunkt och den kommer jag hålla i valet i september.
Varför ska våra rika kommuner betala för fattiga i landsbygden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 077 inlägg
Därför att många utnyttjar SVT, SR och UR utan att ha en teveapparat. Hört talas om SVTPlay?RoTe skrev:Intressant att så många anser Public Service vara livsviktig. Varför måste vi då skattefinansiera den när det fungerar så bra idag med licenspengar? Jag som inte äger en teve betalar inte idag. Men i framtiden kommer jag få betala 1300kr extra. Det är pengar jag ärligt talat hellre lägger på en privat sjukvårdsförsäkring så jag har en chans att få vård när jag skulle behöva det. Det är min ståndpunkt och den kommer jag hålla i valet i september.
Det som är svårt att stoppa från tjuvlyssnande är väl Sveriges Radio så länge de ligger på FM-bandet. SVT sänder ju enbart digitalt vilket är enkelt att koda. Internet är enkelt att lägga bakom betalvägg. Birgit kanske ska försöka hänga med i dagens teknik?BirgitS skrev:
Du verkar inneha faktaresistens.L lat skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 369 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 369 inlägg