38 906 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det var väl ett välbehövligt uppvaknande efter att ha enbart hyllat dessa extremister tidigare, dock så saknas fortfarande granskning av Mp:s huvudfråga miljön. Här finns ingen som helst kritik mot Mp:s politik som väl kan beskrivas som att sila mygg och svälja kameler. Beror väl snarast på att SvT journalisterna har väldigt dålig eller obefintlig utbildning i naturvetenskap och teknik så de tror på allt som låter bra.Mikael_L skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 031 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 031 inlägg
Vilka då?M MartinP666 skrev:
Och eftersom människor över 40 inte påverkas i någon större utsträckning av reklam (de har redan bestämt sig för vilket diskmedel, bilmärken som är bäst etc.) riktar sig de kommersiella kanalerna in sig på dem som är under 40.L lat skrev:
För några år sen gjorde kanal 5, 9 och 11 om sig, kanske var för att bli mer attraktiva inför försäljningen till Dgroup eller om det var Dgroup som gjorde det i början. Då bestämde sig företaget ungefär för att kanal 5 skulle rikta in sig på par med eller utan barn upp till 40 års ålder, 9:an skulle rikta in sig på män mellan 20 och 40 samt 11:an på kvinnor mellan 20 och 40.
Tänk att ni gör en god gärning riktad mot de riktigt gamla med låga inkomster, som inte kan betala för något extra, när ni betalar för SVT fast ni inte tittar på det själva. Teven är många gånger det enda nöje de har för att fördriva de långa dagarna och kvällarna utan sällskap och förmåga/ork att ta sig någon annanstans. Många av dem är nu väldigt glada över att de får ungefär halv teveavgift.
De som tar ut en avgift i stället, t.ex C-more.BirgitS skrev:
Haha. Och de som är för public service är följaktligen antingen råkommunister eller snyltare som bara vill ha ut så mycket som möjligt på andras bekostnad?P Paxman skrev:För mig känns det som att motståndarna till skattefinansierad PS grovt kan delas in i två typer.
Den första typen är råkapitalisten. Denne anser att ingenting ska finansieras med skattemedel, utan varje människa ska själv betala för all service denne behöver. Dessa människor har troligtvis aldrig råkat ut för någon olycka i livet, och har troligen fötts in i en välbärgad familj där inget saknats. Som tur är är dessa ganska få, men de är ofta högljudda i debatten. Dessa får ofta höra att de kan flytta till USA.
Den andra typen är råegoisten. Denne anser att h*n inte ska vara med och betala för PS eftersom just h*n inte använder sig av det. Argumenten är ofta att PS bara sänder skit och/eller att det är politiskt vinklat. Råegoisten nyttjar gärna andra skattefinansierade tjänster när h*n har behov av dem, helt utan en tanke på att väldigt många andra aldrig använder dem, men ändå bidrar till dem via skattesedeln. Råegoisten skulle troligtvis vara råkapitalist ifall h*n var välbärgad.
Problemet i debatten är att dessa två grupper sällan går att diskutera med. De kan inte ta till sig väl underbyggda argument eftersom de anser att all skatt de måste betala är ett otyg.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 101 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 101 inlägg
Men trots att det känns så för dig så är det inte en god beskrivning av verkligheten. De starkaste publika motståndarna mot den nya skattefinansieringen är troligen de som oroar sig mest över public service oberoende - public service medarbetare. Av det skälet och efter att våra politiker uppmärksammats om denna oro så har man sett till att sockra anslagen. Medan övrig offentlig verksamhet sparar varje år så uppräknas istället denna nya skatt.P Paxman skrev:
Jag tror det är ett politiskt misstag. En teknisk fråga där man kunde passat på att rationalisera den dyra public service med säg 10-20% blir nu en fördyring av den offentliga verksamheten till ingen nytta.
Missköter inte andra media sig ordentligt då, i och med att SVT nyheter ändå attackerar MP mest, utav alla seriösa media...?L Lolight skrev:Det stämmer mycket dåligt. MP har varit skyddade så gott det går på SVT, just för att de som jobbar på SVT älskar vänstern och främst MP. Någon undersökning som gjordes visade att uppslutningen kring vänstern och MP var närmaste total på SVT. Och de som röstar MP var över hälften. Så en normal valundersökning ger MP nära 4%, men på SVT hade de fått över 50%.
Du ska kanske inte klaga det minsta på SVT, utan först och främst klaga på de som missköter sitt granskande uppdrag ännu värre.
Kan någon förklara varför vi ska skattefinansiera lördagsunderhållning när patienter dör i onödan inom vården? Det är ju nästan en skandal per dygn nu i media där folk avlidit pga undermålig vård. Jag är emot skattehöjning över lag men om jag ska bli tvingad att betala 1300kr extra per år vill jag att det ska gå till att rädda liv, inte till tramsig underhållning på teve.
Hur betalar du för tv3 tycker du?Mikael_L skrev:Exakt, helt klart dags att lägga ner först och främst TV3, sen ZTV, TV4 är ju inte sämst, men borde kanske också läggas ner.
Jag är inte det minsta sugen på att betala för TV3, jag ser ju aldrig på den kanalen, OBS ALDRIG, jag kan inte ens se den sedan 6 år sedan, men hade helt dömt ut skiten flera år innan dess.
Varför ska jag betala för TV3 då ... va va va ?
Det är väl rätt uppenbart.?
Denna del utav MTG's verksamhet (Nordic entertainment) kostar 12 miljarder om året.
Tror du Cristina Stenbeck tar det ur sin egen börs, eller tror du att någon annan betalar.
De som verkligen tittar på TV3 betalar på sätt och vis dubbelt, jag som inte tittar betalar "bara" min andel av dessa 12 miljarder, betalar ju däremot inte med min tid.
Denna del utav MTG's verksamhet (Nordic entertainment) kostar 12 miljarder om året.
Tror du Cristina Stenbeck tar det ur sin egen börs, eller tror du att någon annan betalar.
De som verkligen tittar på TV3 betalar på sätt och vis dubbelt, jag som inte tittar betalar "bara" min andel av dessa 12 miljarder, betalar ju däremot inte med min tid.
Detta är en utomordentligt intressant diskussion:
- eftersom jag bara cyklar vill jag inte betala skatt som går till vägar och järnväg. Jag kan också tänka mig att cykla på grusvägar
- eftersom jag aldrig är sjuk vill jag inte betala för sjukvård
- eftersom jag inte har några barn vill jag inte betala för förskola, fritids eller skola
- eftersom jag inte oroar mig för vem som okuperat Sverige vill jag inte bidra till försvaret
- eftersom jag inte tittar på tv eller lyssnar på radio vill jag inte bidra till grundutrustningen för detta
- eftersom jag inte har något kulturellt eller historiskt intresse vill jag inte bidra till dessa verksamheter
Hela poängen i ett demokratiskt rättvist samhälle är att ge större delen av befolkningen tillgång till grundläggande samhällsfunktioner. Kultur och information ingår faktiskt i detta.
Självklart kan man diskutera om alla program uppfyller allas behov men vi människor är inte stöpta i en och samma form så vi har olika behov.
Människors behov ändrar sig också med tiden för kulturer utvecklas. Att tro att man kan begränsa utvecklingen eller gå tillbaka till en tidigare kultur eller nationalistisk ”guldålder” är omöjligt utan en diktatorisk stat som begränsar människors fria vilja. Detta brukar ha en tendens att falera...
- eftersom jag bara cyklar vill jag inte betala skatt som går till vägar och järnväg. Jag kan också tänka mig att cykla på grusvägar
- eftersom jag inte har några barn vill jag inte betala för förskola, fritids eller skola
- eftersom jag inte oroar mig för vem som okuperat Sverige vill jag inte bidra till försvaret
- eftersom jag inte tittar på tv eller lyssnar på radio vill jag inte bidra till grundutrustningen för detta
- eftersom jag inte har något kulturellt eller historiskt intresse vill jag inte bidra till dessa verksamheter
Hela poängen i ett demokratiskt rättvist samhälle är att ge större delen av befolkningen tillgång till grundläggande samhällsfunktioner. Kultur och information ingår faktiskt i detta.
Självklart kan man diskutera om alla program uppfyller allas behov men vi människor är inte stöpta i en och samma form så vi har olika behov.
Människors behov ändrar sig också med tiden för kulturer utvecklas. Att tro att man kan begränsa utvecklingen eller gå tillbaka till en tidigare kultur eller nationalistisk ”guldålder” är omöjligt utan en diktatorisk stat som begränsar människors fria vilja. Detta brukar ha en tendens att falera...
Finns ZTV? Vad jag får fram lades kanalen ner 2010.Mikael_L skrev:Exakt, helt klart dags att lägga ner först och främst TV3, sen ZTV, TV4 är ju inte sämst, men borde kanske också läggas ner.
Jag är inte det minsta sugen på att betala för TV3, jag ser ju aldrig på den kanalen, OBS ALDRIG, jag kan inte ens se den sedan 6 år sedan, men hade helt dömt ut skiten flera år innan dess.
Varför ska jag betala för TV3 då ... va va va ?
Precis detta har jag skrivit flera gånger tidigare i tråden...men dessa argument väljer motståndarna till skattefinansierad PS att aldrig bemöta. Jag brukar slänga in biblioteken också..."jag utnyttjar aldrig deras service, så varför ska de vara skattefinansierade". På det var det någon som försökte kontra med att det inte finns några privata alternativ till biblioteken, varpå jag svarade att det finns en massa bokhandlare...då blev det tyst!mathiash77 skrev:Detta är en utomordentligt intressant diskussion:
Du har säkert rätt, det var nog minst så många år sedan jag såg en minsta sekund av den kanalen.Demmpa skrev:
Men i vilket fall, så får det, vad det mig anbelangar, gärna lagstiftas förbud mot reklamfinansierad TV, som jag ändå blir tvungen att betala för när jag handlar.
Om jag skaffar en egen gård, och blir helt självförsörjande (på precis allt) så kommer jag undan att betala för reklamen. Men jag är inte beredd att göra detta bara för att undvika det ekonomiska oket som all reklam lägger på mina axlar.
Då får det istället kosta mig några tusenlappar per år istället, som rinner ner i MTG-groups fickor, till ingen alls nytta för mig.