38 959 läst · 612 svar
39k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nejdå, han är högst aktiv fortfarandeM maxmsm skrev:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1067275?programid=1120
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
P4, är det sport? Tittar eller lyssnar aldrig på sport.K Klasklättermus skrev:
P1 gick att lyssna till, tills för ett par år sedan, efter det gick jag över till poddar, om SP har några poddar har jag inte varit intresserad nog för att ta reda på.
Jag kanske testar P1 igen närmare valet, de har svårare att vara lika likriktade då gissar jag.
Skatt ska gå till samhällsbärande och nödvändiga insatser som skolor, sjukvård, infrastruktur mm.Mikael_L skrev:
Skatt inte ska gå till för att producera underhållning.
Det finns en skillnad mellan skatt och avgift. Avgift är till för att täcka kostnader för en tjänst. Skatt går till statskassan utan krav på direkt motprestation.
Med nya förslaget betalar man egentligen en TV angift utan krav på motprestation. Det är ju orättvis gånger 2.
Varför väljer man just denna version av finansiering ? Man kunde lika bra koda SVT som Netflix och andra kodade kanaler så att bara de som betalar tittar på. Väldigt enkelt och rättvis.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
De flesta som pratar om försörjningsstöd har noll aning om vad de pratar om. Det är mycket svårt att kunna ha försörjningsstöd. Först måste du t ex sälja allt du äger och har. Så då ryker din tv före du ska betala för licensen. Sedan kan kommunen neka dig ändå, de har egentligen ingen skyldighet ha någon bra motivering.KnockOnWood skrev:
TV bidrag då. Kan man införa en TV bidrag samma som bostadsbidrag ?L Lolight skrev:De flesta som pratar om försörjningsstöd har noll aning om vad de pratar om. Det är mycket svårt att kunna ha försörjningsstöd. Först måste du t ex sälja allt du äger och har. Så då ryker din tv före du ska betala för licensen. Sedan kan kommunen neka dig ändå, de har egentligen ingen skyldighet ha någon bra motivering.
Då behöver man inte gå till socialen.
Föresten om SVT höll sig till saken då skulle det inte kosta mer än 290kr per år enligt uppskattningar.
Nja, tv får man ha. Tv-avgiften ingår i riksnormen för försörjningsstöd. Nu för tiden kan man dessutom få bidrag till dator.L Lolight skrev:De flesta som pratar om försörjningsstöd har noll aning om vad de pratar om. Det är mycket svårt att kunna ha försörjningsstöd. Först måste du t ex sälja allt du äger och har. Så då ryker din tv före du ska betala för licensen. Sedan kan kommunen neka dig ändå, de har egentligen ingen skyldighet ha någon bra motivering.
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen
https://www.sydsvenskan.se/2014-07-30/fler-far-bidrag-till-datorer
Usch...man blir beklämd när man läser hur vissa resonerar i den här debatten.
"Har man inte råd att betala så ska man inte köpa något."
Så om man råkat riktigt illa ut i livet ska man alltså inte ens få se på TV eller lyssna på radio utan att matas med en massa reklam för produkter man ändå aldrig kommer kunna köpa?
Vi kan väl avgiftsbelägga biblioteken, museerna, kulturhusen, alla föreningar, all sjukvård, all skola, alla vägar, allt föreningsliv, ta bort tandvårdsbidraget osv osv. Har man inga pengar får man skylla sig själv och kan lika gärna hoppa från någon bro så man inte ligger samhället till last.
Jag är glad att jag lever i ett land där majoriteten ändå tycker att vi ska ta hand om de som har det sämre eller som har haft otur i livet. Det ger en värme i samhället istället för en kall "jag har pengar och är frisk, så jag kan ha det bra. Ni som inte har pengar och/eller är sjuka får väl se till att skaffa pengar/bli friska"-mentalitet.
Jag önskar ingen annan människa olycka, men ibland känner man att vissa skulle behöva råka ut för en riktig livskris för att komma till insikt med hur omänsklig inställning de har.
"Har man inte råd att betala så ska man inte köpa något."
Så om man råkat riktigt illa ut i livet ska man alltså inte ens få se på TV eller lyssna på radio utan att matas med en massa reklam för produkter man ändå aldrig kommer kunna köpa?
Vi kan väl avgiftsbelägga biblioteken, museerna, kulturhusen, alla föreningar, all sjukvård, all skola, alla vägar, allt föreningsliv, ta bort tandvårdsbidraget osv osv. Har man inga pengar får man skylla sig själv och kan lika gärna hoppa från någon bro så man inte ligger samhället till last.
Jag är glad att jag lever i ett land där majoriteten ändå tycker att vi ska ta hand om de som har det sämre eller som har haft otur i livet. Det ger en värme i samhället istället för en kall "jag har pengar och är frisk, så jag kan ha det bra. Ni som inte har pengar och/eller är sjuka får väl se till att skaffa pengar/bli friska"-mentalitet.
Jag önskar ingen annan människa olycka, men ibland känner man att vissa skulle behöva råka ut för en riktig livskris för att komma till insikt med hur omänsklig inställning de har.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, alla vi som inte har suttit i saxen än vet ju inte allt.L Lolight skrev:
Men på socialstyrelsens hemsida står det att riksnormen för försörjningsstöd inbegriper
Riksnormen innehåller kostnader för
- livsmedel
- kläder och skor
- fritid och lek
- hygien
- barn- och ungdomsförsäkring
- förbrukningsvaror
- dagstidning
- telefon
- TV-avgift.
PS
Tvåa på bollen