Jag tror att de körde en fint i tv. Bra reklam att slänga ur sig att huset kostade 40Mkr på bästa sändningstid inför en stundande försäljning. Huset kanske inte kostade mer än 22Mkr i verkligheten…

H Haspen skrev:
Jag tycker huset är jättefint och att det är en bedrift att de lyckades ta projektet i mål. Däremot blev jag lätt chockad över hur dyrt det blev. Jag bor i ett Ross-hus själv i Danderyd, och även om Ross största talang inte är att rita efter budget, så vet jag av erfarenhet att det går att bygga betydligt billigare (vårt är också väldigt fint om jag får säga det själv, men kostade en tredjedel. Vissa i grannskapet kallar tydligen huset för colosseum, men det tar vi som en komplimang ;))

Jag blev lite sur på byggare och projektledare faktiskt. Armeringen var helt absurd. På vår takterrass står ett swimspa, ett uterum och ett utekök, och inte har det ramlat ned i huvudet på oss trots betydligt mindre armering.

Våra ännu större fönsterpartier bar våra byggare för hand och monterade. Och 300K för ett fönster? Jag ramlade nästan av soffan ha ha.

Jag hoppas för deras skull att de får tillbaka större delen av insatsen, men det skulle förvåna mig om de fick över 30 miljoner i Berga (jag bodde några hundra meter från tomten innan jag flyttade till vårt Ross-hus). En liten värld..
 
  • Gilla
DiscoDuck och 8 till
  • Laddar…
A Anders_70 skrev:
Ross gör väl några av Sveriges fulaste hus? Alla ser i princip likadana ut. Saknar helt personlighet och känsla. Att sen bygga för 40 milj på en så liten tomt, och i ett av Danderyds tråkigare områden, är ju lite snedtänkt. Har man inte råd med en bra tomt i Danderyd är det väl bättre att köpa en riktig tomt en bit ut i naturen istället? Mannen i sällskapet betedde sig som en typisk nyrik, som en sjuåring som fått sin första veckopeng.
Jag håller ju inte med dig om husens fulhet (även om de självklart varierar) eftersom jag själv bor i ett Ross-hus ;) men visst är det viktigt vad man väljer för tomt! Många Ross-hus passar inte överallt enligt mig, det kräver sin gärna högt belägna, rymliga tomt med minimal insyn..
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Haspen skrev:
Jag tycker huset är jättefint och att det är en bedrift att de lyckades ta projektet i mål. Däremot blev jag lätt chockad över hur dyrt det blev. Jag bor i ett Ross-hus själv i Danderyd, och även om Ross största talang inte är att rita efter budget, så vet jag av erfarenhet att det går att bygga betydligt billigare (vårt är också väldigt fint om jag får säga det själv, men kostade en tredjedel. Vissa i grannskapet kallar tydligen huset för colosseum, men det tar vi som en komplimang ;))

Jag blev lite sur på byggare och projektledare faktiskt. Armeringen var helt absurd. På vår takterrass står ett swimspa, ett uterum och ett utekök, och inte har det ramlat ned i huvudet på oss trots betydligt mindre armering.

Våra ännu större fönsterpartier bar våra byggare för hand och monterade. Och 300K för ett fönster? Jag ramlade nästan av soffan ha ha.

Jag hoppas för deras skull att de får tillbaka större delen av insatsen, men det skulle förvåna mig om de fick över 30 miljoner i Berga (jag bodde några hundra meter från tomten innan jag flyttade till vårt Ross-hus). En liten värld..
Cool!
Jag säger inte att det inte är ett fint hus, även om det inte är något jag själv skulle byggt oavsett ekonomi. Däremot tycker jag dom fick lite för pengarna. Snubben kanske insåg att han kunde fått en fullutrustat gym och ett flådigt garage och haft pengar kvar istället för ett hus med många runda former.
 
Roblil72 Roblil72 skrev:
Jag tror att de körde en fint i tv. Bra reklam att slänga ur sig att huset kostade 40Mkr på bästa sändningstid inför en stundande försäljning. Huset kanske inte kostade mer än 22Mkr i verkligheten…
Precis, kan inte vara en slump, ägarna verkar slipade och bygget kan aldrig kostat ca 35 Mkr, det är ju inte superstort!
 
B
P Pappa1986 skrev:
Har han sålt sitt bolag eller?
Kollar man allabolag.se så finns det ett aktivt. Dock ser det inte så bra ut, inte så vanligt att revisorn själv väljer att lämna :thinking:

Skärmbild från allabolag.se som visar bolagshändelser inklusive revisorns utträde och nya styrelseuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
L Lepoisson skrev:
Ofta (alltid?) vill arkitekter engagera, och där lyckades Pål Ross verkligen med mig - det måste erkännas. Det sägs ju ofta vara ett tecken på stor arkitektur. Det känns dock, när programmet och huset helt landat, ganska skönt att veta att där jag själv är hemmahörande, i medelklassvillaträsket, är nog risken mer eller mindre obefintlig för att Pål Ross kommer rita något.
Ja, och även om jag inte har någon längtan efter ett av hans hus att bo i så har jag all respekt för bygget. Finns mycket "innovativ" arkitektur av betonglådor. Han lyckas åtminstone med att göra något ovanligt - rund form. Det ser ju kul och vackert ut - även om det är kostar mer än det smakar
 
Lite lite skeptisk till att dom ens bodde där på slutet av programmet, såg ut som en husvisning. Eller är dom bara pedanter och plockar bort allt direkt sen dom har använt något?? Sen gymmet, det var dåligt med vikter. Max 170kg med stången, och ingen bänk eller nå mer alls. Och han la ner mycket tid i gymmet lät de som. Såg ut som att det nyss var monterad med knappt använt.
 
Dessutom hade cykeln punktering. DET är skandal! :mad::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
felixtb och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tycker det är lite gulligt att mäklaren, som lär få ett sex- eller sjusiffrigt arvode om det blir affär, beskriver huset som ett mästervärk (y).
Nu har västerortsmäklaren insett att han är i nytt territorium. Nu är det ändrat från smärta till skapelse, dvs från mästervärk till mästerverk, i annonsen.
Dock skall Stockholms stad fortfarande fastställa fastighetsskatten. I en grannkommun.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu har västerortsmäklaren insett att han är i nytt territorium. Nu är det ändrat från smärta till skapelse, dvs från mästervärk till mästerverk, i annonsen.
Dock skall Stockholms stad fortfarande fastställa fastighetsskatten. I en grannkommun.
Fastighetsskatt ja. Är man inte befriad från det första 15 åren (?) om man bygger nytt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Dock skall Stockholms stad fortfarande fastställa fastighetsskatten. I en grannkommun.
Det är väl regeringen, som sitter i Stockholms stad, som fastställer fastighetsskatten?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kirka75 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl regeringen, som sitter i Stockhoms stad, som fastställer fastighetsskatten?
Nu heter det "Kommunal fastighetsavgift" och den skall nog inte huvudstadsstyret vara och pilla i för andra kommuner.
 
L Låset skrev:
Fastighetsskatt ja. Är man inte befriad från det första 15 åren (?) om man bygger nytt?
Och kan vi gissa att bygget slår i taket för fastighetsskatten?
 
K Kane skrev:
Nu heter det "Kommunal fastighetsavgift" och den skall nog inte huvudstadsstyret vara och pilla i för andra kommuner.
Ok. Får kommunerna själva bestämma storleken på fastighetsavgiften? Vilka kommuner ha lägre avgift än den som står på Skatteverkets hemsida - "0,75 procent av fastighetens taxeringsvärde för 2022, men aldrig mer än 8 874 kronor (takbeloppet) per bostadsbyggnad." ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Får kommunerna själva bestämma storleken på fastighetsavgiften? Vilka kommuner ha lägre avgift än den som står på Skatteverkets hemsida - "0,75 procent av fastighetens taxeringsvärde för 2022, men aldrig mer än 8 874 kronor (takbeloppet) per bostadsbyggnad." ?
Samma för alla kommuner och kommunerna har ingen påverkan på detta. Skatteverket "sköter" det.
https://skatteverket.se/download/18...råren 2008 och 2014-2022 Version 1.0 docx.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.