C cpalm skrev:
Oj, Mörby. Med tanke på att de gav 7 miljoner för den tomten förutsatte jag att det var ett lite fräsigare läge. :surprised:
Man får då bara utsikt över "miljonprogrammet" i Mörbyhöjden på köpet. När man ligger i poolen å plaskar.
Utomhuspool med reflektioner och utsikt över höghus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Inte min cup of tea, sjukt fult, dyrt opersonligt och noll funktion
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Nej det är poängen med hyresrätt. Enda poängen. :cool:
Vi har kanske olika bild av kalsongvärme?
Tre män i kalsonger står barfota på is vid en grill på en klar vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett par diskuterar byggplaner utomhus, med en tom tomt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt hus med stora fönster och arkitektoniska linjer samt reflekterande pool på uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redaktionen Redaktionen skrev:
Robert och Danwei är ett par coola proffs som målmedvetet bygger sitt drömhus med artificiell intelligens i Danderyd. Här ska de ha hemester varje dag, det får kosta vad det kosta vill. Och även grannarna får säga vad de vill. Coronapandemin sätter käppar i hjulet, men det här är människor som avslutar det de påbörjat.

Du kan läsa artikeln här: Rymdskepp för hemester i Danderyd - Grand Designs
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
janwide
Roblil72 Roblil72 skrev:
[bild]
[bild]
Hoppas de har våtrumsintyg! Annars får de inte ens hälften av 40 millar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kanske är så enkelt att dom insåg att dom skulle kunna få mycket mer hus för mindre pengar med en annan arkitekt och bestämde sig för att bygga igen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
N nybyggarn3 skrev:
Kanske är så enkelt att dom insåg att dom skulle kunna få mycket mer hus för mindre pengar med en annan arkitekt och bestämde sig för att bygga igen?
Klen tröst om man gör en förlustaffär på det första.
 
C cpalm skrev:
Klen tröst om man gör en förlustaffär på det första.
Sant. Men det har vi ju inte sätt ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ross gör väl några av Sveriges fulaste hus? Alla ser i princip likadana ut. Saknar helt personlighet och känsla. Att sen bygga för 40 milj på en så liten tomt, och i ett av Danderyds tråkigare områden, är ju lite snedtänkt. Har man inte råd med en bra tomt i Danderyd är det väl bättre att köpa en riktig tomt en bit ut i naturen istället? Mannen i sällskapet betedde sig som en typisk nyrik, som en sjuåring som fått sin första veckopeng.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Ja. Då kan man ställa sig frågan sig varför alla nybyggda villor (som jag varit i kontakt med, säg minst 10 st) inte har någon undermätningar för tappvatten eller för att separera hushållsel från fastighetsel.

Det verkar som att "branschen" (byggföretag, kommunens handläggare mfl) inte bryr sig om detta, och således blir det ingenting gjort.

Jag tror det är därför vi kan se så spretiga energideklarationer, för att det saknas undermätning.
Bör-rådet i detta fall gäller flerbostadshus och lokaler, och behöver inte ses som styrande för villor.
 
N nybyggarn3 skrev:
Kanske är så enkelt att dom insåg att dom skulle kunna få mycket mer hus för mindre pengar med en annan arkitekt och bestämde sig för att bygga igen?
Jag tycker huset är jättefint och att det är en bedrift att de lyckades ta projektet i mål. Däremot blev jag lätt chockad över hur dyrt det blev. Jag bor i ett Ross-hus själv i Danderyd, och även om Ross största talang inte är att rita efter budget, så vet jag av erfarenhet att det går att bygga betydligt billigare (vårt är också väldigt fint om jag får säga det själv, men kostade en tredjedel. Vissa i grannskapet kallar tydligen huset för colosseum, men det tar vi som en komplimang ;))

Jag blev lite sur på byggare och projektledare faktiskt. Armeringen var helt absurd. På vår takterrass står ett swimspa, ett uterum och ett utekök, och inte har det ramlat ned i huvudet på oss trots betydligt mindre armering.

Våra ännu större fönsterpartier bar våra byggare för hand och monterade. Och 300K för ett fönster? Jag ramlade nästan av soffan ha ha.

Jag hoppas för deras skull att de får tillbaka större delen av insatsen, men det skulle förvåna mig om de fick över 30 miljoner i Berga (jag bodde några hundra meter från tomten innan jag flyttade till vårt Ross-hus). En liten värld..
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
H Haspen skrev:
Jag tycker huset är jättefint och att det är en bedrift att de lyckades ta projektet i mål. Däremot blev jag lätt chockad över hur dyrt det blev. Jag bor i ett Ross-hus själv i Danderyd, och även om Ross största talang inte är att rita efter budget, så vet jag av erfarenhet att det går att bygga betydligt billigare (vårt är också väldigt fint om jag får säga det själv, men kostade en tredjedel. Grannskapet kallar tydligen huset för colosseum, men det tar vi som en komplimang ;))

Jag blev lite sur på byggare och projektledare faktiskt. Armeringen var helt absurd. På vår takterrass står ett swimspa, ett uterum och ett utekök, och inte har det ramlat ned i huvudet på oss trots betydligt mindre armering.

Våra ännu större fönsterpartier bar våra byggare för hand och monterade. ALLT gjordes liksom maximalt dyrt! Och 300K för ett fönster? Jag ramlade nästan av soffan ha ha.
Nu blir vi ju nyfikna på ditt hus :D

Det där med fönstren lät underligt i programmet, Velfac är som känt dyra, men skulle deras träfönster kosta 300 kkr per styck?!

(En bekant byggde ett hus, tror första offerten för fönster var på 1,3 mkr (tror det var Velfac?). De körde istället på Traryd för typ 1/4 av kostnaden. )
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu blir vi ju nyfikna på ditt hus :D

Det där med fönstren lät underligt i programmet, Velfac är som känt dyra, men skulle deras träfönster kosta 300 kkr per styck?!

(En bekant byggde ett hus, tror första offerten för fönster var på 1,3 mkr (tror det var Velfac?). De körde istället på Traryd för typ 1/4 av kostnaden. )
Sa dom inte i programmet att partiet kostade 300000 kr, jag tolkade det som hela fönsterpartiet och inte ett fönster.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu blir vi ju nyfikna på ditt hus :D

Det där med fönstren lät underligt i programmet, Velfac är som känt dyra, men skulle deras träfönster kosta 300 kkr per styck?!

(En bekant byggde ett hus, tror första offerten för fönster var på 1,3 mkr (tror det var Velfac?). De körde istället på Traryd för typ 1/4 av kostnaden. )
Jag vill minnas att jag gav 450 000 kr för husets alla fönster 2017 (Ekstrands). Jag förhandlade så gott jag kunde men ändå. Det kanske var hela partiet som kostade 300 000 kr ändå..

Roligt att du blir nyfiken :) , men vi är nog lite mer diskret lagda jämfört med många Ross byggare, ha ha. Vi fick förfrågan om vi var intresserade av tv-program för ett par år sedan, men vi tackade vänligt men bestämt nej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Sa dom inte i programmet att partiet kostade 300000 kr, jag tolkade det som hela fönsterpartiet och inte ett fönster.
Ja, jag tolkade det också som hela partiet med sex fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.