K Kane skrev:
Samma för alla kommuner och kommunerna har ingen påverkan på detta. Skatteverket "sköter" det.
[länk] fastighetsavgift kalenderåren 2008 och 2014-2022 Version 1.0 docx.pdf
Med andra ord är det regeringen i Stockholms stad som sköter det...

Redigerat:
useless useless skrev:
Med andra ord är det regeringen i Stockholms stad som sköter det...
Visste inte att du var fastighetsmäklare.....
Stockholms stad är den sedvanliga beteckningen på Stockholms kommun. Nu råkar regeringen ha sitt säte i den staden men det är skilda verksamheter.

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu har västerortsmäklaren insett att han är i nytt territorium. Nu är det ändrat från smärta till skapelse, dvs från mästervärk till mästerverk, i annonsen.
Dock skall Stockholms stad fortfarande fastställa fastighetsskatten. I en grannkommun.
Du menar väl vesterortsmeklaren...

• Gilla
  • Haha
Kane och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu heter det "Kommunal fastighetsavgift" och den skall nog inte huvudstadsstyret vara och pilla i för andra kommuner.
...och det är väl Skatteverket som fastställer taxeringsvärdet som den kommunala fastighetsavgiften sedan baseras på :thinking:.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...och det är väl Skatteverket som fastställer taxeringsvärdet som den kommunala fastighetsavgiften sedan baseras på :thinking:.
Japp, se inlägg #150.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det är finansministern som sitter i Stockholms stad. Punkt!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är finansministern som sitter i Stockholms stad. Punkt!
Då har ministern att göra, det är många fastigheter att fastställa taxeringsvärde på vartannat år, flera miljoner fastigheter rent av!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, men ministern har ju lön därefter...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jaha, det verkar som om vi har nått vägs ände för rymdskeppet i Danderyd…:D

Finns det någon tråd om vattentornet i Knivsta än? Det bygget tycker jag var intressantare på flera sätt.

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Jaha, det verkar som om vi har nått vägs ände för rymdskeppet i Danderyd…:D
Finns det någon tråd om vattentornet i Knivsta än? Det bygget tycker jag var intressantare på flera sätt.
Nej, inte förrän rymdskeppet är sålt kanske. En mäklargrej till då från annonsen. Vad kommer först, hönan eller ägget?
"Fastighetsskatten är ännu inte fastställd från Stockholm stad. Detta kommer inte påverka fastighetens taxering."

Har inte sett någon tråd om vattentornet. Det var lite roligare att se då det gjordes en hel del själv av ägaren. Såg lite vingligt ut i bland bara.....

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, inte förrän rymdskeppet är sålt kanske. En mäklargrej till då från annonsen. Vad kommer först, hönan eller ägget?
"Fastighetsskatten är ännu inte fastställd från Stockholm stad. Detta kommer inte påverka fastighetens taxering."

Har inte sett någon tråd om vattentornet. Det var lite roligare att se då det gjordes en hel del själv av ägaren. Såg lite vingligt ut i bland bara.....
När gjordes vattentornet? Trodde jag hade koll på säsongens avsnitt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det ligger på TV4 play tillsammans med de andra avsnitten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tyckte ändå att huset hade sina ljuspunkter, framförallt gillade jag många saker med utsidan även om sen insidan lämnade mycket att önska.

Det som dock irriterade mig mest var ändå den "fokus" som lades på AI-grejen (att han drev ett eget AI-företag, att det skulle vara ett teknikrum med mycket teknik för husets AI, att det var så många tomrör till elcentralen för att allt skulle gå att styra och det skulle vara AI) och det enda som sist och slutligen sades kring det var att AI:n visste när man var nere i gym-garaget baserat på koldioxid och att huset då forcerade ventilationen, samt att huset själv skulle försöka reglera temperaturen på bästa sätt.
Det första skulle jag inte kalla AI utan snarare behovsstyrd ventilation och är vardagsmat i VVS-branschen (där man ofta styr på temperatur istället för koldioxid för att det är billigare och ger tillräcklig noggrannhet) och det andra... Ja, hur ska det påverka egentligen? Jag ser inte behovet av en AI för att anpassa innetemperaturen efter yttre parametrar direkt, och vill man sänka temperaturen när man är borta för att sen höja den när man är hemma känns en AI återigen lite onödigt avancerat.

Det finns säkert en massa potentiella scenarion där AI skulle vara intressant, så jag tycker det är synd att de inte lyfte fram något intressantare i programmet.

• Gilla
autonom och 8 till
  • Laddar…
Passar bäst i Bulgarien. För 20 år sen.
Riktigt smaklöst i mitt tycke. Dessutom väldigt opraktiskt och löjligt dyrt.

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.