L Låset skrev:
Sen är det för många "bör" och för lite "skall" om du frågar mig. Boverket pekar inte med hela handen.
Att det står "bör" i de allmänna råden betyder att det är ett sätt att uppfylla kravet som rådet hör till.
Det står ju t ex klart och tydligt att byggnadens energianvändning ska kunna följas upp genom ett mätsystem.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/om-bbr/foreskrifter-och-allmanna-rad/
 
useless useless skrev:
Att det står "bör" i de allmänna råden betyder att det är ett sätt att uppfylla kravet som rådet hör till.
Det står ju t ex klart och tydligt att byggnadens energianvändning ska kunna följas upp genom ett mätsystem.

[länk]
Ja. Då kan man ställa sig frågan sig varför alla nybyggda villor (som jag varit i kontakt med, säg minst 10 st) inte har någon undermätningar för tappvatten eller för att separera hushållsel från fastighetsel.

Det verkar som att "branschen" (byggföretag, kommunens handläggare mfl) inte bryr sig om detta, och således blir det ingenting gjort.

Jag tror det är därför vi kan se så spretiga energideklarationer, för att det saknas undermätning.
 
Det är väl troligen just för att verifieringen kan göras med en beräkning istället för mätning. Då blir det svårt att ställa krav på mätning.
 
Q
Roblil72 Roblil72 skrev:
Var hittar man 22 miljoner till när budgeten spricker?
Han lät AI bestämma och sa bara "Bad money" tills han var nöjd med förslaget ;)
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag blev mest att fundera på hur länge de vill ha sängen nedsänkt i sovrumsgolvet. Sova går väl an men tänk att kravla omkring på golvet när man ska gå och lägga sig, stiga upp och när sängen ska bäddas.
Har haft det själv. Inga större problem med bäddning men kan bli problem när ens byggarknän börjar höra av sig. Nu har vi tvärt om. En hög säng så man kan dingla med benen innan man sätter ner dem.;)
 
Mycket underhållande avsnitt och jag uppskattar parets driftighet och energi. Försöker hitta positiva vinklar men har tyvärr svårt för Pål Ross hus överlag. Ni som gillar detta, kan ni förklara kvalitéerna mer för jag vill gärna förstå. Om naturen utgör inspiration måste Mr Ross bo på Arktis, det här är ju ett tämligen vitt isberg.
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Tycker faktiskt att det ser rätt trevligt ut exteriört och att formgivningen passar platsen på något sätt. Däremot så gör ju allt vitt puts att det ser extremt opersonligt och könlöst ut. Tror att det hade blivit mycket trevligare med lite andra färg och materialval exteriört.

Interiört så får jag känslan av att dom funderat på att sälja redan tidigt i.o.m. den sterila och opersonliga färgsättningen. T.o.m. sminkade grisar (homestajlade försäljningsobjekt) brukar ha mer personlighet. Dessutom känns det som en av dom mindre 264 kvm-kåkarna man sett. Det måste ha gått att skapa något bättre planlösning än så, trots formen. Kompromissen garage/gym i kombination med det outgrävda utrymmet på andra sidan förstärker min känsla av att dom tänkt sälja redan innan kåken var färdigställd. Pengarna tog slut och därför sket man i att göra något av det outgrävda utrymmet?

Slutligen tänker jag att ett sånt hus ändå tarvar en vettig omgivning och tomt. Det verkar vara grannar ganska tätt på båda sidorna och utsikten domineras av miljonprogramsestetik :surprised:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får inte mer för 44 miljoner i Danderyd.
Och grejen är att denna kåken ligger i Mörby, det är ju inte direkt Djursholm vi pratar om.
 
  • Gilla
Harry05 och 1 till
  • Laddar…
Nej, då hade du fått nöja dig med ett sovrum för dom pengarna.
 
Q
Huset lämnar ingen oberörd, tycker personligen att det är lite av ett mästerverk utvändigt, även om jag föredrar charmigt framför flott. Invändigt är största missen det ihopklämda sällskapsrummet. Många skriver inga eller ett sovrum, men det finns faktiskt många rum som idag har annat syfte med kan agera sovrum.
Imponerand av paret som i sin unga ålder byggt upp sitt lilla imperium för att kunna finansiera ett sånt här projekt (med den ursprungliga budgeten på 22 milj.).
Det som jag är besviken på är att man väljer att bygga så tight mot andra och mer eller mindre förstör tillvaron för åtminstone 3-4 kringliggande hem. Skulle inte förvåna mig om ett kallt mottagande från grannar är en av anledningarna till att de säljer nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Skulle inte förvåna mig om ett kallt mottagande från grannar är en av anledningarna till att de säljer nu.
I Danderyd? Nä, skulle aldrig hända i kommunen med flest öppna armar i Sverige....:cool:
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
De bygger ett sådant hus och lägger upp det till försäljning ett år senare.

Hade jag varit granne så hade jag varit jävligt förbannad!

Hade jag varit en granne hade jag visserligen sålt huset för flera år sedan och flyttat ut på landet, men men…
 
C
Stefan N Stefan N skrev:
Och grejen är att denna kåken ligger i Mörby, det är ju inte direkt Djursholm vi pratar om.
Oj, Mörby. Med tanke på att de gav 7 miljoner för den tomten förutsatte jag att det var ett lite fräsigare läge. :surprised:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
6.6 hade dom betalt, men det är iofs ett ganska bra pris.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N skrev:
6.6 hade dom betalt, men det är iofs ett ganska bra pris.
Säkert, det är nog jag som inte hängt med i prisutvecklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.