125 139 läst · 432 svar
125k läst
432 svar
Rotorstopp - Heru
Jag tror att originalremmen är en termoplastisk polyuretanrem som man kan spegelsvetsa på plats själv. Det borde gå med en modifierad lödkolv och någon typ av klämma. Jag har gjort lite undersökningar på materialet för att se om det kontaminerar den produkt vi tillverkar på mitt jobb. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den. Jag kan googla lite och se om jag hittar produkten.
Titta på Habasits rundremmar, som säkert funkar till det hätmattiasp skrev:Jag tror att originalremmen är en termoplastisk polyuretanrem som man kan spegelsvetsa på plats själv. Det borde gå med en modifierad lödkolv och någon typ av klämma. Jag har gjort lite undersökningar på materialet för att se om det kontaminerar den produkt vi tillverkar på mitt jobb. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den. Jag kan googla lite och se om jag hittar produkten.
Kan någon på rak arm säga vad det är för diameter på remmen? Alltså tvärsnittet. Mitt aggregat sår så trångt till att jag verkligen, verkligen inte vill hålla på och meka där. Därför vill jag beställa en skarvbar rem. Funkar det inte får jag beställa en svetsbar och försöka göra jobbet på plats i alla fall, alternativt förkorta den befintliga. Då behöver jag tillverka en spegelsvetsfixtur. Skitkonstruktion.
Generellt, att behöva en o-ring för att få tillräcklig friktion är ju bara ett bevis på att de har misslyckats med konstruktionen och försökt rädda situationen med en (dålig) nödlösning.
Att en polyuretanrem kommer att spänningsrelaxera är ett känt fenomen för materialvetare, och borde vara känt även för konstruktörer.
Generellt, att behöva en o-ring för att få tillräcklig friktion är ju bara ett bevis på att de har misslyckats med konstruktionen och försökt rädda situationen med en (dålig) nödlösning.
Att en polyuretanrem kommer att spänningsrelaxera är ett känt fenomen för materialvetare, och borde vara känt även för konstruktörer.
6,3mm mäter jag på min skarvbara rem.mattiasp skrev:Kan någon på rak arm säga vad det är för diameter på remmen? Alltså tvärsnittet. Mitt aggregat sår så trångt till att jag verkligen, verkligen inte vill hålla på och meka där. Därför vill jag beställa en skarvbar rem. Funkar det inte får jag beställa en svetsbar och försöka göra jobbet på plats i alla fall, alternativt förkorta den befintliga. Då behöver jag tillverka en spegelsvetsfixtur. Skitkonstruktion.
Generellt, att behöva en o-ring för att få tillräcklig friktion är ju bara ett bevis på att de har misslyckats med konstruktionen och försökt rädda situationen med en (dålig) nödlösning.
Att en polyuretanrem kommer att spänningsrelaxera är ett känt fenomen för materialvetare, och borde vara känt även för konstruktörer.
Jag mätte på den gamla originalremmen, som snurrat några år: 6 mm precis.mattiasp skrev:Kan någon på rak arm säga vad det är för diameter på remmen? Alltså tvärsnittet. Mitt aggregat sår så trångt till att jag verkligen, verkligen inte vill hålla på och meka där. Därför vill jag beställa en skarvbar rem. Funkar det inte får jag beställa en svetsbar och försöka göra jobbet på plats i alla fall, alternativt förkorta den befintliga. Då behöver jag tillverka en spegelsvetsfixtur. Skitkonstruktion.
Generellt, att behöva en o-ring för att få tillräcklig friktion är ju bara ett bevis på att de har misslyckats med konstruktionen och försökt rädda situationen med en (dålig) nödlösning.
Att en polyuretanrem kommer att spänningsrelaxera är ett känt fenomen för materialvetare, och borde vara känt även för konstruktörer.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Då har även jag fått rotorstopp i min Heru 130...Mikael Westman skrev:Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka
Rotormotorn är väldigt varm, och det går inte att snurra på remskivan!??
Ska man kunna snurra på remskivan?
Om det räcker med lagerbyte eller hela motorn?
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Man ska kunna snurra på remskivan (enl Östbergs support när jag ringde dem). Jag kunde inte heller göra det efter att ett lager skurit, går att snurra nu med nya lager.S sirlongfellow skrev:
Min motor är också varm även efter lagerbyte.
Prova att plocka ut axeln och kolla lagren om du känner att du hanterar det enl tidigare beskrivning i tråden.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick inte att röra axel, när jag hade plockat bort vxllådan.P Plura skrev:Man ska kunna snurra på remskivan (enl Östbergs support när jag ringde dem). Jag kunde inte heller göra det efter att ett lager skurit, går att snurra nu med nya lager.
Min motor är också varm även efter lagerbyte.
Prova att plocka ut axeln och kolla lagren om du känner att du hanterar det enl tidigare beskrivning i tråden.
Bakre lageret är ”lite trött”!...
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Mycket bra information samlat i detta ämne. Mitt aggregat larmade också för rotorfel. Hittade denna tråd och kunde ta isär rotormotorn med informationen och bilder här och konstatera samma fel: bakre kullager hade skurit. Nya kullager och nu snurrar det på som vanligt. Såg också att o-ringen på trissan var sliten och konkav.
Vill tipsa att nya o-ringar kan köpas billigt på E-bay. 10 pack för 5,81$ i NBR 70 kvalitet. Fraktfri leverans från Tjeckien. Tog ca en vecka.
Vill tipsa att nya o-ringar kan köpas billigt på E-bay. 10 pack för 5,81$ i NBR 70 kvalitet. Fraktfri leverans från Tjeckien. Tog ca en vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder