131 671 läst · 434 svar
132k läst
434 svar
Rotorstopp - Heru
Mitt Heru 75S aggregat kör fortfarande med orginal grön rem från 2009. Rotormotorn har jag bytat. Jag kan inte minnas att det satt en o-ring på remskivan? Är det senare modeller som har problem med rotordriften?
Har någon av er med dessa problem haft missljud från aggregatet? Tycker mitt 100 EC har börjat vina mer. Har bytt filter som man ska och aggregatet är 1.5 år på kallvind. Det har ju varit torrt och extremt dammigt + pollen men filtren bör väl hindra det att ta sig in i maskinen..
Ännu en person sällar sig till tråden. Imorse när jag vaknade hörde jag faktiskt aggregatet stanna. Jag som inte tycker att jag hör något från ventilationen normalt, jag märkte nu direkt att något i ljudmiljön ändrades. Plötsligt efter en stund startade allt igen, varpå det sedan återigen stannade.
Nåväl, fjärrkontrollen varnar för rotorstopp. Jag knallar upp på vinden och där står rotorn mycket riktigt still. Även tilluften, men den återstartar efter en stund (stannar den automatiskt en stund vid rotorstopp, eller åtminstone går ned kraftigt i varv?) Jag försöker snurra igång motorn för hand, man hör då att rotormotorn försöker, men det bara knastrar/gnisslar från den. Inget försök till rotation på remskivan alls. Jag ser heller ingen o-ring. Vet inte om någon suttit där.
Remmen känns väl inte direkt tokspänd, men då hade väl problemet snarare varit att remskivan ändå snurrat och remmen slirat?
Rotormotorn är extremt varm. Det känns ju inte helt bra förstås. Jag klurar på två saker. Antingen är motorn kass, eller så är det lagerbyte som krävs även här.
Kontakten till rotormotorn har jag nu kopplat loss då den var så väldigt varm. Alltså har jag förstås nu ett konstant larm om rotorstopp. Det kan jag leva med, men... min fråga är:
Hur illa är det om det går några dagar, kanske en vecka där rotorn är helt urkopplad och bara fläktarna till från- och tilluft är igång? Är det bara värmeåtervinningen jag förlorar eller finns det något annat att tänka på också?
Aggregatet är ett Heru 100 och installerades 2012 så jag är väl någorlunda okej med att det kanske behövs en och annan reservdel.
Nåväl, fjärrkontrollen varnar för rotorstopp. Jag knallar upp på vinden och där står rotorn mycket riktigt still. Även tilluften, men den återstartar efter en stund (stannar den automatiskt en stund vid rotorstopp, eller åtminstone går ned kraftigt i varv?) Jag försöker snurra igång motorn för hand, man hör då att rotormotorn försöker, men det bara knastrar/gnisslar från den. Inget försök till rotation på remskivan alls. Jag ser heller ingen o-ring. Vet inte om någon suttit där.
Remmen känns väl inte direkt tokspänd, men då hade väl problemet snarare varit att remskivan ändå snurrat och remmen slirat?
Rotormotorn är extremt varm. Det känns ju inte helt bra förstås. Jag klurar på två saker. Antingen är motorn kass, eller så är det lagerbyte som krävs även här.
Kontakten till rotormotorn har jag nu kopplat loss då den var så väldigt varm. Alltså har jag förstås nu ett konstant larm om rotorstopp. Det kan jag leva med, men... min fråga är:
Hur illa är det om det går några dagar, kanske en vecka där rotorn är helt urkopplad och bara fläktarna till från- och tilluft är igång? Är det bara värmeåtervinningen jag förlorar eller finns det något annat att tänka på också?
Aggregatet är ett Heru 100 och installerades 2012 så jag är väl någorlunda okej med att det kanske behövs en och annan reservdel.
Kan bara svara som användare och ej som expert, mitt aggregat gick utan rotation under den tiden som jag felsökte och återgärdade och det hände inget. Värst är det väl på vintern när man får stor temp skillnad, med denna årstid står ju rotorn stilla stundtals även planerat så borde inte vara några problem!E EndZone skrev:Ännu en person sällar sig till tråden. Imorse när jag vaknade hörde jag faktiskt aggregatet stanna. Jag som inte tycker att jag hör något från ventilationen normalt, jag märkte nu direkt att något i ljudmiljön ändrades. Plötsligt efter en stund startade allt igen, varpå det sedan återigen stannade.
Nåväl, fjärrkontrollen varnar för rotorstopp. Jag knallar upp på vinden och där står rotorn mycket riktigt still. Även tilluften, men den återstartar efter en stund (stannar den automatiskt en stund vid rotorstopp, eller åtminstone går ned kraftigt i varv?) Jag försöker snurra igång motorn för hand, man hör då att rotormotorn försöker, men det bara knastrar/gnisslar från den. Inget försök till rotation på remskivan alls. Jag ser heller ingen o-ring. Vet inte om någon suttit där.
Remmen känns väl inte direkt tokspänd, men då hade väl problemet snarare varit att remskivan ändå snurrat och remmen slirat?
Rotormotorn är extremt varm. Det känns ju inte helt bra förstås. Jag klurar på två saker. Antingen är motorn kass, eller så är det lagerbyte som krävs även här.
Kontakten till rotormotorn har jag nu kopplat loss då den var så väldigt varm. Alltså har jag förstås nu ett konstant larm om rotorstopp. Det kan jag leva med, men... min fråga är:
Hur illa är det om det går några dagar, kanske en vecka där rotorn är helt urkopplad och bara fläktarna till från- och tilluft är igång? Är det bara värmeåtervinningen jag förlorar eller finns det något annat att tänka på också?
Aggregatet är ett Heru 100 och installerades 2012 så jag är väl någorlunda okej med att det kanske behövs en och annan reservdel.
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
P Plura skrev:Kan bara svara som användare och ej som expert, mitt aggregat gick utan rotation under den tiden som jag felsökte och återgärdade och det hände inget. Värst är det väl på vintern när man får stor temp skillnad, med denna årstid står ju rotorn stilla stundtals även planerat så borde inte vara några problem!
Jag tog bort rotormotor under tiden som jag väntade på lager.E EndZone skrev:Ännu en person sällar sig till tråden. Imorse när jag vaknade hörde jag faktiskt aggregatet stanna. Jag som inte tycker att jag hör något från ventilationen normalt, jag märkte nu direkt att något i ljudmiljön ändrades. Plötsligt efter en stund startade allt igen, varpå det sedan återigen stannade.
Nåväl, fjärrkontrollen varnar för rotorstopp. Jag knallar upp på vinden och där står rotorn mycket riktigt still. Även tilluften, men den återstartar efter en stund (stannar den automatiskt en stund vid rotorstopp, eller åtminstone går ned kraftigt i varv?) Jag försöker snurra igång motorn för hand, man hör då att rotormotorn försöker, men det bara knastrar/gnisslar från den. Inget försök till rotation på remskivan alls. Jag ser heller ingen o-ring. Vet inte om någon suttit där.
Remmen känns väl inte direkt tokspänd, men då hade väl problemet snarare varit att remskivan ändå snurrat och remmen slirat?
Rotormotorn är extremt varm. Det känns ju inte helt bra förstås. Jag klurar på två saker. Antingen är motorn kass, eller så är det lagerbyte som krävs även här.
Kontakten till rotormotorn har jag nu kopplat loss då den var så väldigt varm. Alltså har jag förstås nu ett konstant larm om rotorstopp. Det kan jag leva med, men... min fråga är:
Hur illa är det om det går några dagar, kanske en vecka där rotorn är helt urkopplad och bara fläktarna till från- och tilluft är igång? Är det bara värmeåtervinningen jag förlorar eller finns det något annat att tänka på också?
Aggregatet är ett Heru 100 och installerades 2012 så jag är väl någorlunda okej med att det kanske behövs en och annan reservdel.
Jag gissar att du kan "bara" byta lager i motorn... så kommer den hoppa igån igen.
Tack för svar! Jag gjorde som tidigare nämnts i tråden. Jag monterade ned rotormotorn, satte mig i köket och plockade isär den, åkte iväg och köpte ett nytt lager bak (som verkligen hade skurit på allvar kan man säga). I med det nya lagret och vips - så funkar allt kanon igen! Underbart och det hade inte varit möjligt utan tidigare skribenter som visat hur man gör! Stort tack! Istället för 2000:- som en ny motor kostar, hamnade kalaset på 65:- och en bilresa.
En sak dock. Jag såg att o-ringen var konkav och riktigt sliten. Jag tänkte byta den och köpte en standard o-ring på 47 mm, men den blev så hög att det inte fanns något spår kvar för remmen att ligga i. Jag antar att det inte är rätt. Nu kör jag vidare på den konkava slitna o-ringen.
Har någon tips om vart jag hittar rätt o-ring?
En sak dock. Jag såg att o-ringen var konkav och riktigt sliten. Jag tänkte byta den och köpte en standard o-ring på 47 mm, men den blev så hög att det inte fanns något spår kvar för remmen att ligga i. Jag antar att det inte är rätt. Nu kör jag vidare på den konkava slitna o-ringen.
Har någon tips om vart jag hittar rätt o-ring?
Jag köpte på ebay en 10-pack (se tidigare inlägg i denna tråd). Vill du bara ha en eller två kan du köpa av mig, så skickar jag på posten.E EndZone skrev:Tack för svar! Jag gjorde som tidigare nämnts i tråden. Jag monterade ned rotormotorn, satte mig i köket och plockade isär den, åkte iväg och köpte ett nytt lager bak (som verkligen hade skurit på allvar kan man säga). I med det nya lagret och vips - så funkar allt kanon igen! Underbart och det hade inte varit möjligt utan tidigare skribenter som visat hur man gör! Stort tack! Istället för 2000:- som en ny motor kostar, hamnade kalaset på 65:- och en bilresa.
En sak dock. Jag såg att o-ringen var konkav och riktigt sliten. Jag tänkte byta den och köpte en standard o-ring på 47 mm, men den blev så hög att det inte fanns något spår kvar för remmen att ligga i. Jag antar att det inte är rätt. Nu kör jag vidare på den konkava slitna o-ringen.
Har någon tips om vart jag hittar rätt o-ring?