125 149 läst · 432 svar
125k läst
432 svar
Rotorstopp - Heru
NjaX xLnT skrev:
Jag hade strul med att en fläkt var sönder vid leverans. O-ringen slits ner som tidigare beskrivits i tråden så den behöver bytas då och då. Har problem med en givare och nu skar lagren efter bara 6år. Filtren är dyra.
I min värld borde ett luftaggregat bara gå och gå med något filterbyte då och då som inte äter upp hela vinsten med att växla värmen. Jag har spenderat för många timmar att felsöka och fixa.
Men när den går är det bra och supporten från Östberg är bra.
/Pär
Jag är super nöjd med min Hero 130S EC, installerad sedan 2010. Byter rotorrem var 3:e år, försöker leta efter något billigare rem men har ej hittat . Ja, filter är dyr, men de köper jag från soliduct (https://www.soliduct.se/filterpaket-3-pack-heru-130-s-ec-eko/p-2690.htm). Ibland har de 10% rabatt då är priset helt ok, dvs ca. 800 för 3st. Oring köper jag från kullagret för 10kr/st, håller typ ett par år. Lagren bytte jag nyligen för 100kr. Annars har det aldrig varit nåt problem.X xLnT skrev:
Mycket nöjd.X xLnT skrev:
Filter köper jag som tidigare skrev 3par paket så okbpris då.
Sen byter jag tilluft filter 1gång om året på våren och frånluftfilter 2ggr Vår/höst.
Ist för att tjorva med drivremmen och oring så har jag köpt en drivrem som är delbar man sätter ihop den med en lite nippel har aldriig varit nått problem me den, efter nått år kan den ha töjts ur då klipper man av 1cm och fortsätter
Oring har jag ersatt med remspray varje höst
Har aldrig behövt byta nån fläkt eller nått lager sen installation för 10år sen.
Har ett heru 130 ec sombstår på kallvind
Nu får jag rotorstopp för 3e året i rad
Jag ringde till Östbergs redan första året det hände (då var aggregatet bara 2-3 år), och fick ingen vidare hjälp mer än ett nonsenssvar om att köpa en ny rem från ventfirman som installerat aggregatet. (Skitkonstruktion!)
Dock så har rengöring av remmen och remhjulet fått det att fungera tills nu. Så nu är det nog dags att byta både o-ring och rem.
Ni som bytt o-ring, var köpte ni den? Och vilken dimension har den?
Samma fråga gäller den delbara rundremmen från Östek. Någon som vet hur lång originalremmen är och vilken dimension den har?
Tacksam för svar! och God Jul!
Jag ringde till Östbergs redan första året det hände (då var aggregatet bara 2-3 år), och fick ingen vidare hjälp mer än ett nonsenssvar om att köpa en ny rem från ventfirman som installerat aggregatet. (Skitkonstruktion!)
Dock så har rengöring av remmen och remhjulet fått det att fungera tills nu. Så nu är det nog dags att byta både o-ring och rem.
Ni som bytt o-ring, var köpte ni den? Och vilken dimension har den?
Samma fråga gäller den delbara rundremmen från Östek. Någon som vet hur lång originalremmen är och vilken dimension den har?
Tacksam för svar! och God Jul!
Tidigare idag var jag uppe på vinden och mätte lite. Remmen är ~6 mm och ca 139 cm lång på mitt aggregat. Remskivan har en innerdiameter på 45 mm och o-ringen som satt där från början hade en innerdiameter på 40 mm i löst tillstånd. (diameter 3mm på gummit)
Med ren tur fick jag utmärkt hjälp att hitta passande o-ringar på Biltema som sålde lösa ringar från deras större satser. Det värmde i hjärtat! God Jul Biltema! (En söndag, dagen före julafton får man vara tacksam för att hitta o-ringar i udda dimensioner)
Min original o-ring såg precis ut som på @KjellTimell 's bild. Men i brist på ersättare så snurrade jag ringen så att den slitna delen kom "inåt". Det verkar som tur ha fungerat bra, och kanske kan hjälpa någon annan som drabbas av remhaveri under julen
Om/När jag får fatt i en utbytbar rem från t.ex. ÖsTek så kommer jag byta oringen också till de jag köpte på Biltema.
Med ren tur fick jag utmärkt hjälp att hitta passande o-ringar på Biltema som sålde lösa ringar från deras större satser. Det värmde i hjärtat! God Jul Biltema! (En söndag, dagen före julafton får man vara tacksam för att hitta o-ringar i udda dimensioner)
Min original o-ring såg precis ut som på @KjellTimell 's bild. Men i brist på ersättare så snurrade jag ringen så att den slitna delen kom "inåt". Det verkar som tur ha fungerat bra, och kanske kan hjälpa någon annan som drabbas av remhaveri under julen
Om/När jag får fatt i en utbytbar rem från t.ex. ÖsTek så kommer jag byta oringen också till de jag köpte på Biltema.
Hej! Rotorrem här: https://www.ventilationsshopen.se/produkt/rotorrem-heru/1695?categoryId=572A Anders243 skrev:Nu får jag rotorstopp för 3e året i rad
Jag ringde till Östbergs redan första året det hände (då var aggregatet bara 2-3 år), och fick ingen vidare hjälp mer än ett nonsenssvar om att köpa en ny rem från ventfirman som installerat aggregatet. (Skitkonstruktion!)
Dock så har rengöring av remmen och remhjulet fått det att fungera tills nu. Så nu är det nog dags att byta både o-ring och rem.
Ni som bytt o-ring, var köpte ni den? Och vilken dimension har den?
Samma fråga gäller den delbara rundremmen från Östek. Någon som vet hur lång originalremmen är och vilken dimension den har?
Tacksam för svar! och God Jul!
O-ring här (+ rem till min S100EC) : https://www.ventilationsshopen.se/p...stberg/ventilationsaggregat/heru-100-s-ec/440
Delbara remmar funkar tydligen inte, eller bara en kortare tid. "Skitkonstruktion" - javisst! Jag fick be installatören om hjälp. Vi läste i bruksanvisningen tillsammans. Nästan allting skulle lyftas ut för att komma åt de där 2 insexskruvarna som håller fast rotoraxeln.
Produkter som diskuteras: "insexskruvarna"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jag har skrivit tidigare i tråden och vill bara säga att delbara remmar fungerar bättre än original enligt mina erfarenheter.C Cider skrev:Hej! Rotorrem här: [länk]
O-ring här (+ rem till min S100EC) : [länk]
Delbara remmar funkar tydligen inte, eller bara en kortare tid. "Skitkonstruktion" - javisst! Jag fick be installatören om hjälp. Vi läste i bruksanvisningen tillsammans. Nästan allting skulle lyftas ut för att komma åt de där 2 insexskruvarna som håller fast rotoraxeln.
kört med delbar rem och utan o-ring i nästan 10år.
original o-ring och rem orsakade rotorstopp efter 2år.
I november/december brukar jag spraya lite remspray på remmen och byta frånluftsfiltret också.
Jag har behövt korta ner remmen nångång då den verkar slaka till efter ett tag, det är även nått som händer med originalremmen enligt vissa men utan möjlighet att korta av då.
Så jag rekomenderar alla att sluta med skit originalremmarna och använda delbara.
Men det kanske har ändrats konstruktion dom senaste 10åren jag vet inte, men enligt beskrivningar och vad man sett på bild så verkar allt vara exakt samma.
Hur är skarven på original remmen? eller är den skarvlös. Jag misstänker att remmen är smältskarvat, och i så fall kan man skarva om den själv,T TheGame skrev:Jag har skrivit tidigare i tråden och vill bara säga att delbara remmar fungerar bättre än original enligt mina erfarenheter.
kört med delbar rem och utan o-ring i nästan 10år.
original o-ring och rem orsakade rotorstopp efter 2år.
I november/december brukar jag spraya lite remspray på remmen och byta frånluftsfiltret också.
Jag har behövt korta ner remmen nångång då den verkar slaka till efter ett tag, det är även nått som händer med originalremmen enligt vissa men utan möjlighet att korta av då.
Så jag rekomenderar alla att sluta med skit originalremmarna och använda delbara.
Men det kanske har ändrats konstruktion dom senaste 10åren jag vet inte, men enligt beskrivningar och vad man sett på bild så verkar allt vara exakt samma.
En fråga till, går det att hänga av remmen på plats så att den blir slak, för i så fall skulle man kunna skarva remmen på plats utan demontering av rotor.
Ja det finns ingen skarv vad jag vet men säkert smält.K Keld skrev:
Men som sagt köpte en annan rem som man skarvar med en nippel.
Mycket snabbt mycket lätt att fixa.
Inte använt originalrem eller o-ring förrutom dom 2 försts åren.
Originalremmen är också skarvad. Det ser ut som att tillverkaren sedan har slipat bort svetskransen så att det blev jämnt. Jag ska diskutera synpunkterna på delbara remmar en gång till med installatören - nästa gång vi får Rotor stopp. Delbara remmar är tydligen vad ventilationsproffsen använder: de är definitivt smidigast.K Keld skrev:
Det är verkligen synd att remproblemet finns. Det betyder ju att jag (en gammal tant) får svårt att göra allting själv. Bara tanken att skruva bort rotormotorn och allt det andra! Jag förstår inte heller varför jag som kund skall trakasseras med larmet Rotor Stopp när rotorn faktiskt snurrar.
Annars är ju FTX- ventilationen förnämlig: massor med frisk luft, hög komfort, torkar tvätten utan knot. En rotor som återvinner värmen vid behov är också toppen: Tidigare hade vi en fläkt där strömmarna korsade varandra (Vevex) och då var det återvinning för jämnan: Heta sommarkvällar blev då extra svettiga.
Redigerat:
"Ventilationsproffsen" använder den rem tillverkaren förespråkar.C Cider skrev:Originalremmen är också skarvad. Det ser ut som att tillverkaren sedan har slipat bort svetskransen så att det blev jämnt. Jag ska diskutera synpunkterna på delbara remmar en gång till med installatören - nästa gång vi får Rotor stopp. Delbara remmar är tydligen vad ventilationsproffsen använder: de är definitivt smidigast.
Det är verkligen synd att remproblemet finns. Det betyder ju att jag (en gammal tant) får svårt att göra allting själv. Bara tanken att skruva bort rotormotorn och allt det andra! Jag förstår inte heller varför jag som kund skall trakasseras med larmet Rotor Stopp när rotorn faktiskt snurrar.
Annars är ju FTX- ventilationen förnämlig: massor med frisk luft, hög komfort, torkar tvätten utan knot. En rotor som återvinner värmen vid behov är också toppen: Tidigare hade vi en fläkt där strömmarna korsade varandra (Vevex) och då var det återvinning för jämnan: Heta sommarkvällar blev då extra svettiga.