K
Går fort! Börja med kolla om din befintliga O-ring är rund eller konkav som bilderna ovan.Du behöver inte hissa ur hela rotorn som vid rembytet.. Lossa den gummiupphängda motorvaggan så du kan hänga av remmen från remhjulet. Sen pillar du ner någon du kan få tag i gamla O-ringen med och sen trä på den nya ringen.. Tog nog inte mer än 10-15 minuter att göra. Jag bytte aldrig rem, bara O-ring. Dock torkade jag rent alla gummirester från gamla O-ringen som vart som pulver precis överallt.
Tänk bara på att inte använda något lösningsmedel för rengöringen som kan torka ut rem eller O-ring.
 
Oringen sitter den på själva hjulet så det ska bli friktion mellan drivrem och hjulet?
Haha den oringen nöttes bort på under 3år för mig så fall men jag har eftet det bytt tikl en gul delbar rem som visas högre upp på bild också och kör utan oring.
Snurrat snart 8 år
 
All tape hade lossnat från rotor. Kan jag sätta silvertape? Eller vilken sort?

Hjulet på bild är kladdigt. Hur rengöra? Bara vatten? Byta o- ring.

Ja ni fattar min nivå. Tack för hjälp

Edit. Nu funkar prylar. Silvertejp rengörning och ny o-ring. Första 1.5h funkar.
 
  • Närbild på kladdigt byggprojekthjul med löst tejp och synlig o-ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett kladdigt mekaniskt hjul med tejpkanter och bakgrund av en karta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan också gå i god för att Östbergs tekniska support är utomordentligt bra. Vi kunde snabbt konstatera att motorn med allra största säkerhet har skurit sig och jag blev erbjuden en ny på goodwill. Inga krusiduller. Man kan inte vara annat än jäkligt nöjd med sådan support.
 
En fråga. Knackade du ut hela locket som motoraxeln sitter igenom?. Är den pressad på plats eller?

MW
 
Motorn och metallplattan kan ses som ett enda stycke. När jag fick den nya motorn så inkluderade det plattan. Så jag bara hakade av remmen, kopplade ur kablarna och skruvade loss metallplattan från resten av aggregatet.
 
Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka
 
  • Hand som håller en demonterad rotormotor under lagerbyte, med synlig axel och växellåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en motor till Heru 100 EC under lagerbytesprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponenter från en Heru 100 EC-rotormotor demonterade för lagerbyte, inklusive verktyg, på en tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterade delar av en rotormotor och verktyg utspridda på ett bord med reklamblad som underlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mumricken och 11 till
  • Laddar…
Hej,
Mikael Westman Mikael Westman skrev:
Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka
Hej, var köpte du hjullager? samt hur fick du ut hjullagret? mina sitter bergfast. Nån ide hur man kan få ut de?
 
Lageravdragare gör det hela väldigt enkelt. Nya kullager köper du lite var som helst. Biltema, Clas ohlson, swedol, laitis, sesemic, mfl. Däremot är det trevligt med ett märkes lager skf, fag eller koyo så man vet vad man får.

Lageravdragare:
 
  • Lageravdragarverktyg i en röd verktygslåda, komplett med olika axlar och spänningsplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte ett par kullager till en fläktmotor hos Biltema, de höll i ett par år, sedan började de gnissla.
Säger som "bomm", satsa på kullager från kända tillverkare.
 
Har spårlager 19mm i ytterdiameter och 7m innerdiameter? Iaf vad jag mätte fram?
 
B bomm skrev:
Lageravdragare gör det hela väldigt enkelt. Nya kullager köper du lite var som helst. Biltema, Clas ohlson, swedol, laitis, sesemic, mfl. Däremot är det trevligt med ett märkes lager skf, fag eller koyo så man vet vad man får.

Lageravdragare:
Jag har också bytt lager efter att de skurit (6år). Då jag inte har någon lageravdragarsats gjorde jag enl bild och kunde på det sättet knacka på axeln för att få av lagren.

/Pär

En rostig kullager är placerad på en metallstång, inklämd i ett skruvstycke, som en hemmagjord lageravdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bYkICr skrev:
Har spårlager 19mm i ytterdiameter och 7m innerdiameter? Iaf vad jag mätte fram?
Jag kan tillägga att på min är det främre lagret 7mm invändigt (vilket jag mätte och beställde) när jag sedan knackade av det bakre (som var det lager som faktiskt skurit) hade det innerdiameter 6mm. Hoppas det räddar någon att göra samma sak ;-)
Två metalliska lager, ett nytt och ett rostigt, samt en borrkrona med en precisionsmätt diameter på 7mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
AndreasAsplund och 4 till
  • Laddar…
Är ni överlag nöjda med era Heru aggregat?
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.