130 357 läst · 434 svar
130k läst
434 svar
Rotorstopp - Heru
Du har den uppdaterade varianten av drivrem. Den gamla var rund o smalare. Förhoppningsvis kommer din variant hålla betydligt längre! 😀R Runnis skrev:
Det där såg ju lite skoj ut.T TheeDude skrev:Grym tråd det här, verkligen fina tips, allihopa!
Jag skulle kunna tänka mig att det är dags att se över problemet för mig också, har noterat nu dom senaste dagarna att tilluftstempen har sjunkit en hel del för mig, och verkningsgraden har sjunkit precis som du säger.
Aggregatet har inte larmat ännu, men det verkar nog som att det är på gång.
Är det en HA installation vi ser på ? Hur har du läst ut temperaturerna från aggregatet ?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Är det nån som lyckats hitta ett sätt att tvångsköra fläktarna? Motorn brann för mig efter fem år och upprepade motorstopp vintertid.Heij83 skrev:
Det tog lite väl länge att få hem utbytesmotor. Och utan motorn (rotationen) går inte fläktarna.
När rotormotorn la av för mig kopplade jag bara ur den, allt annat funka förutom återvinningen. Så iaf på min lite större variant (180) var det inga problem. Är du säker på att ingen säkring eller nåt gått när rotormotorn la av?L llehs skrev:
Nä, det där var en Domoticz installation.R Robin Wahlman skrev:
Som jag håller på att flytta över till HA, bifogar en bild på det..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läser ut temparna med en ESP8266 från egna givare som jag satte in i alla rör då jag byggde systemet.
Byggbilder finns här från hur jag satte tempgivarna och även ESPn.
https://thedude.ath.cx/piwigo/index.php?/category/47
ESP8266 kör ESPEasy som läser ut temparna och skickar dom vidare till domoticz via HTTP & HA med MQTT.
Använder DS18B20 som tempsensor till Uteluften, och DHT22 i övriga rör.
Hade DHT22 till uteluften tidigare, men den dog av luftfuktigheten, blev helt knäpp efter ett par år..
Jo, det sitter en magnet på rotorn. Och när jag kopplade ur motorn gick den i fel-läge. ”Rotorstopp” = avstängda fläktar..S StefanB74 skrev:
Har precis bytt till ny rem o skiva o det stod något om man hade den nyare varianten av motor måste man borra bort popniten. Man får blockera rotationen på muttern med en platt skruvmejsel mot plåten. Popnittång kan du köpa på Biltema/Jula billigt annars om du inte kommer åt skruvskallen.A alofting skrev:
Jag fick borra bort nitarna för att byta remskivan, om jag inte minns fel. Men det är en bagatell. Bara man har nitar/tång tillgängligt.B Bad Guy skrev:
När jag knackade ur, trillade två brickor ur samtidigt och jag vet inte vilken ordning eller sida de skall vara på.S Stensma skrev:Min Heru 180 larmade nu för Rotorstopp.
Konstaterade att motorn var varm och att rotorn var lätt att snurra, men drivhjulet stod stilla på motorn ett tag i början.
Efter en omstart fick jag stopp igen och startade med luckan öppen och motorn lär förskräckligt.
När jag snurrade på remhjulet utan remmen så var det lägen där det nästan tog helt stopp.
Så jag demonterade växellådan och tog bord etiketten på motorgaveln och ställde motorn på skruvstaådet på endast flänsen och knackade försiktigt ut gavel och rotor i motorn och det bakre lagret var helt slut.
Kullager beställde jag på kullagret.com ca 40:-/st plus frakt
Det ena är 7mm diameter på axeln det andra är 6 mm
607 2Z Kullager SKF | Dim: 7x19x6
626 2Z Kullager SKF | Dim: 6x19x6
Har klurat ut mha forumtråden samt en youtube video att den svarta brickan skall vara i "botten".VillMycketKanLite skrev:
Nu är det bara att klura ut vart den silvriga skall vara. Någon som vet?