124 420 läst · 428 svar
124k läst
428 svar
Rotorstopp - Heru
Jag använder CRC samma märke som gör 5-56J Jockebanan skrev:Intressant, jag köpte remspray på Biltema och då stannade rotorn direkt, det blev lite bättre efter en stund men det slutade med att jag fick rengöra rem, drivhjul och rotorn innan den började funka igen.
Är Biltemas remspray värdelös och finns något annat märke som är bra?
Har även bytt O-ringen till en som är rund i tvärsnittet men inte ny och den har stoppat ett par gånger ändå, har också kortat remmen i omgångar.
Den gick felfritt från januari efter att jag bytte till ny O-ring och ny delbart remrep.
Ja när man just prayar på är det ju blött och glider men det blir ju som kåda sen då greppar det.
Du gjorde bog fel som rengjorde fast det låter rätt otroligt det blir ju kladdigt som fan?
Kanske biltema är nå skit bara.
Går rotor att snurra med handen lätt?
Den går hyfsat lätt utom när den har frusit fast efter rotorstopp.T TheGame skrev:Jag använder CRC samma märke som gör 5-56
Ja när man just prayar på är det ju blött och glider men det blir ju som kåda sen då greppar det.
Du gjorde bog fel som rengjorde fast det låter rätt otroligt det blir ju kladdigt som fan?
Kanske biltema är nå skit bara.
Går rotor att snurra med handen lätt?
Jag rengjorde allt typ efter 5 timmar, då jag inte fick det att funka.
Skansenom jag hittar CRCs variant, tack!
Är det fruset måste du nog låta det tina.J Jockebanan skrev:
Jag satte en kupevärmare in i lådan och gå tills allt tinat rotorn gick att snurra rätt.
Kanske var så att den hann frysa fast igen för dig.
Agget sitter inne i rumstemperatur så den tinar snabbt upp men det kan ju finnas kvar vatten som man inte kommer åt, som sedan fryser när den börjar suga in kall uteluft igen.T TheGame skrev:
Har du delad rem med nipplar? Såg att den gärna slirade vid skarven när det var remspray på.
Ja jag har en delad rem.J Jockebanan skrev:
Jag har inte behövt bry mig om aggregatet på föera år förutom byte av filter, allt bara rullar och mitt aggregat står på kallvind där det kan lätt bli ner mot -30.
Den sk o-ringen har jag aldrig ersatt, den nöttes ner på mindre än ett år.
Nu köpte jag en ny O-ring och putsade upp drivhjulet med fint sandpapper då det var blankt efter all slirning, hoppas nu att den ska funka ett bra tag igen.T TheGame skrev:
Jag ska ändå uppgradera med en kilrem och svarva ett drivhjul men det tar jag på Julafton när den havererar igen 😂
Jag har ett arbetsliv bakom mig i VVS-branschen. Under den tiden var rotorstopp vanligt förekommande, låt vara de blev färre med åren. Därför valde jag FTX med motströms plattvärmeväxlare i mitt hus 2003.Mattias_Jo1 skrev:Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Blev så att jag fick kapa remmen ordentligt, var nog för snål tidigare så det funkade under varma perioden men nu när det var kallt så är trögheten större. Nu har den rullat ett tag utan problem.🙏
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Hej, även jag har problem med motorstopp. Bytte precis ringen på remskivan på motorn men det verkar inte hjälpa, jag fick motorstopp igen. Antar att rotorremmen är för sliten, vart kan man köpa en skarvbar rem som funkar?Mattias_Jo1 skrev:Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Jag har köpt på Momentum i Skellefteå, rundrem med nippel. Jag fick korta ner den i ett par omgångar efterhand sen har den funkar perfekt.U unbyn5 skrev:
Bästa sättet att knacka ur axeln ur huset.Mikael Westman skrev:Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka
Ska bara kränga av lagerna nu..
Redigerat: