J Jockebanan skrev:
Intressant, jag köpte remspray på Biltema och då stannade rotorn direkt, det blev lite bättre efter en stund men det slutade med att jag fick rengöra rem, drivhjul och rotorn innan den började funka igen.
Är Biltemas remspray värdelös och finns något annat märke som är bra?

Har även bytt O-ringen till en som är rund i tvärsnittet men inte ny och den har stoppat ett par gånger ändå, har också kortat remmen i omgångar.

Den gick felfritt från januari efter att jag bytte till ny O-ring och ny delbart remrep.
Jag använder CRC samma märke som gör 5-56 :)

Ja när man just prayar på är det ju blött och glider men det blir ju som kåda sen då greppar det.
Du gjorde bog fel som rengjorde fast det låter rätt otroligt det blir ju kladdigt som fan?
Kanske biltema är nå skit bara.

Går rotor att snurra med handen lätt?
 
J
T TheGame skrev:
Jag använder CRC samma märke som gör 5-56 :)

Ja när man just prayar på är det ju blött och glider men det blir ju som kåda sen då greppar det.
Du gjorde bog fel som rengjorde fast det låter rätt otroligt det blir ju kladdigt som fan?
Kanske biltema är nå skit bara.

Går rotor att snurra med handen lätt?
Den går hyfsat lätt utom när den har frusit fast efter rotorstopp.
Jag rengjorde allt typ efter 5 timmar, då jag inte fick det att funka.
Skansenom jag hittar CRCs variant, tack!
 
J Jockebanan skrev:
Den går hyfsat lätt utom när den har frusit fast efter rotorstopp.
Jag rengjorde allt typ efter 5 timmar, då jag inte fick det att funka.
Skansenom jag hittar CRCs variant, tack!
Är det fruset måste du nog låta det tina.
Jag satte en kupevärmare in i lådan och gå tills allt tinat rotorn gick att snurra rätt.
Kanske var så att den hann frysa fast igen för dig.
 
J
T TheGame skrev:
Är det fruset måste du nog låta det tina.
Jag satte en kupevärmare in i lådan och gå tills allt tinat rotorn gick att snurra rätt.
Kanske var så att den hann frysa fast igen för dig.
Agget sitter inne i rumstemperatur så den tinar snabbt upp men det kan ju finnas kvar vatten som man inte kommer åt, som sedan fryser när den börjar suga in kall uteluft igen.
Har du delad rem med nipplar? Såg att den gärna slirade vid skarven när det var remspray på.
 
J Jockebanan skrev:
Agget sitter inne i rumstemperatur så den tinar snabbt upp men det kan ju finnas kvar vatten som man inte kommer åt, som sedan fryser när den börjar suga in kall uteluft igen.
Har du delad rem med nipplar? Såg att den gärna slirade vid skarven när det var remspray på.
Ja jag har en delad rem.
Jag har inte behövt bry mig om aggregatet på föera år förutom byte av filter, allt bara rullar och mitt aggregat står på kallvind där det kan lätt bli ner mot -30.
Den sk o-ringen har jag aldrig ersatt, den nöttes ner på mindre än ett år.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
J
T TheGame skrev:
Ja jag har en delad rem.
Jag har inte behövt bry mig om aggregatet på föera år förutom byte av filter, allt bara rullar och mitt aggregat står på kallvind där det kan lätt bli ner mot -30.
Den sk o-ringen har jag aldrig ersatt, den nöttes ner på mindre än ett år.
Nu köpte jag en ny O-ring och putsade upp drivhjulet med fint sandpapper då det var blankt efter all slirning, hoppas nu att den ska funka ett bra tag igen.
Jag ska ändå uppgradera med en kilrem och svarva ett drivhjul men det tar jag på Julafton när den havererar igen 😂
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Jag har ett arbetsliv bakom mig i VVS-branschen. Under den tiden var rotorstopp vanligt förekommande, låt vara de blev färre med åren. Därför valde jag FTX med motströms plattvärmeväxlare i mitt hus 2003.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Blev så att jag fick kapa remmen ordentligt, var nog för snål tidigare så det funkade under varma perioden men nu när det var kallt så är trögheten större. Nu har den rullat ett tag utan problem.🙏
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Blev så att jag fick kapa remmen ordentligt, var nog för snål tidigare så det funkade under varma perioden men nu när det var kallt så är trögheten större. Nu har den rullat ett tag utan problem.🙏
Hade jag haft tid och verkstad så hade jag nog konstruerat en simpel remspännare.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Hade jag haft tid och verkstad så hade jag nog konstruerat en simpel remspännare.
Exakt vad jag har funderar på.
 
J
A Antemoo skrev:
Hade jag haft tid och verkstad så hade jag nog konstruerat en simpel remspännare.
Har för mig att någon har tillverkat en spännare tidigare i tråden.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Suck..rotorstopp igen😠 ifjol ungefär samma tid fick jag byta rem. Bytte till delad, gick ett antal månader till jag fick rotor stopp visade sig att den nöts av vid kopplingen. Nu har den rullat sedan förra vintern. Nu blev det kapa den några cm så den blev mer spänd. Nu rulllar det igen. Synd det inte går att flytta motorn lite
Hej, även jag har problem med motorstopp. Bytte precis ringen på remskivan på motorn men det verkar inte hjälpa, jag fick motorstopp igen. Antar att rotorremmen är för sliten, vart kan man köpa en skarvbar rem som funkar?
 
J
U unbyn5 skrev:
Hej, även jag har problem med motorstopp. Bytte precis ringen på remskivan på motorn men det verkar inte hjälpa, jag fick motorstopp igen. Antar att rotorremmen är för sliten, vart kan man köpa en skarvbar rem som funkar?
Jag har köpt på Momentum i Skellefteå, rundrem med nippel. Jag fick korta ner den i ett par omgångar efterhand sen har den funkar perfekt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mikael Westman Mikael Westman skrev:
Lite bilder på ett lagerbyte på rotormotorn på en Heru 100 EC
Har sett ett tidigare inlägg på samma sak. Men det kan vara skönt att se bilder hur den demonteras.
1., Plocka bort motorn.
2. Plocka bort växellådan
3. Ta bort klisterlapp på baksidan
4. Knacka försiktigt ut axeln och locket.
5. Byt lager och montera tillbaka
Bästa sättet att knacka ur axeln ur huset. :)
Ska bara kränga av lagerna nu..
 
  • Elektriskt verktyg används för att knacka loss en axel från en mekanisk del på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lagerna var ett helsike btw, någon som känner till ett smidigt verktyg för att pressa ut lager i denna storlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.