Funkar motorn så är befintlig kondensator OK, då kan du ju spara kondensatorn som reservdel.
 
I mitt fall tror jag tom att kondensatorn inte behövdes ens.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
Haft samma problem med mitt heru som är cirka 3 år gammalt. I mitt fall så var remmen schysst och det var återkommande larm för rotorstopp. Jag plockade isär rotormotorn och köpte två nya kullager då det bakre var helt slut! Två nya lager kostade cirka 150:- (och en ny rotormotor kostar runt 2200:- så det kunde vara värt ett försök tänkte jag.)


Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
hej
har lyckats få ur rotorn och det bakre lagret är helt kass , undrar hur du fick det av axeln och var du hittade nya lager ?
br//Ludde ( messa el ring gärna 0738664558)
 
L ludde_57 skrev:
hej
har lyckats få ur rotorn och det bakre lagret är helt kass , undrar hur du fick det av axeln och var du hittade nya lager ?
br//Ludde ( messa el ring gärna 0738664558)

Rotorstopp - Heru
https://www.byggahus.se/forum/threads/rotorstopp-heru.294649/page-5#post-3221416

Här ser du Nr på lagret, sedan bara söka på(eller liknade):
https://www.kullagret.com/

Jag borrade ett hål i en plåt och sedan filade ett spår. Så att jag fick in lagret och kunde ”slå bort” lagret....
 
Ropia Ropia skrev:
Haft samma problem med mitt heru som är cirka 3 år gammalt. I mitt fall så var remmen schysst och det var återkommande larm för rotorstopp. Jag plockade isär rotormotorn och köpte två nya kullager då det bakre var helt slut! Två nya lager kostade cirka 150:- (och en ny rotormotor kostar runt 2200:- så det kunde vara värt ett försök tänkte jag.)


Det är en enkel process. Man får skruva bort växellådan strax bakom remskivan, sedan för att öppna själva motorn så får man ta bort klisterlappen på baksidan av motorn, sedan med ett don knacka ur hela insatsen så att säga. Nu hoppas jag det snurrar många år till!
Hej Ropia
Tack för tipset, hjälpte igång min Rotormotor . till alla med stillastående rotormotor prova att byta bakre kullagret enligt ovan,
dimensioner på lagret 19x6x6 mm ( i Sth finns de hos Spekuma Orminge och kostar under 150:- för två )
 
Jahapp, nu var det dags för det årliga rotorstoppet. :(

Vis av tidigare tips så hade jag bullat upp med nya o-ringar och ny rem, men tyvärr möttes jag av en stekhet motor som stod stilla. Med lite hjälp så kom den igång, men det låter som om någon hällt grus i lagren.

Har jag förstått det rätt att det ska vara 6x19x6 bak samt 7x19x6 fram?
 
A Anders243 skrev:
Jahapp, nu var det dags för det årliga rotorstoppet. :(

Vis av tidigare tips så hade jag bullat upp med nya o-ringar och ny rem, men tyvärr möttes jag av en stekhet motor som stod stilla. Med lite hjälp så kom den igång, men det låter som om någon hällt grus i lagren.

Har jag förstått det rätt att det ska vara 6x19x6 bak samt 7x19x6 fram?
Bor du nära Linköping?
Har ett par lager över...
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Är det nån dålig batch av motorer som krånglar?
Kanske värt att köpa en ny bara?
min har rullat på sen 2009 utan problem.
Enda gången jag fått stopp har varit pga remmen men den har jag bytt ut till en bättre och som är lättare att åtgärda
 
Det är en annan rotormotor efter 2009 10 01.
 
S sirlongfellow skrev:
Bor du nära Linköping?
Har ett par lager över...
Japp det gör jag. Tyvärr hann jag cykla förbi "Cento kullager" på tornby och skaffa två innan jag läste ditt meddelande.
Men tack ändå! Det uppskattas. :)
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Nu har jag roat mig att byta lagren. Det bakre lagret gick inte att snurra på alls. Dessutom såg det ut som om det läckt ut brun sörja från det, nästan som rost, trots intakt inneslutning i motorn.

Lagerbytet gick bra, men det var lite klurigt att komma på hur man bäst delade motorn. Ett slag på axeln med träklossar som mothåll på framsidan löste det fint.
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Jahapp, nu var det dags för det årliga rotorstoppet. :(

Vis av tidigare tips så hade jag bullat upp med nya o-ringar och ny rem, men tyvärr möttes jag av en stekhet motor som stod stilla. Med lite hjälp så kom den igång, men det låter som om någon hällt grus i lagren.

Har jag förstått det rätt att det ska vara 6x19x6 bak samt 7x19x6 fram?
hej har inte bytt "fram" , men bak är det 19x6x6 ( lagret ser likadant ut tror jag , men inte mätt )
 
Verkar det vara korrosion som knäcker lagren?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Verkar det vara korrosion som knäcker lagren?
Jag skulle gissa på det. Om det hjälper så kan jag ta mer detaljerade bilder på lagret då jag kopplat in mikroskopkameran.

Vad för korrosion tänker du på? Från fukt? (Motorn går mest hela tiden så den borde vara varm och torr) eller är det någon korrosion från krypströmmar eller liknande du tänkte på? (Jag är rätt okunnig om korrosionsmekanismer i lager)

Edit: Min gissning kom av att det var fullt med brunt "ludd" kring lagret som jag misstänker kom från lagret.
 
Har studerat den här tråden senaste månaderna då rotorn stannat i sommras. Rotormotorn stod många veckor och brännde när lagret skurit. Bytte ena lagret och det fungerade hjälpligt. Remmen slirade så jag bytte till en delbar, men även den slirade så jag gjorde en egen remspännare genom att skruva fast ett hålband och spänna med en strapps runt motorn. Det fungerade några dagar. Motorn stannade och var glödhet. Nu har jag tagit bort den och beställt en helt ny. Inget lager som är dåligt denna gån då den rullar fint, men låter fruktansvärt. Troligen är det lindningarna som gett med sig av hettan.

Men oj vad det kostar i eftervärme när värmeåtervinningen inte fungerar. Hoppas jag får aggregatet att fungera nästa vecka så att jag kan halvera elräkningen igen. ca 35 kWh per dygn vid 0 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.