Ja så skulle jag tolka det. Lera är inte genomsläpplig.
Bara att köra igång ;)

• Gilla
fizz
  • Laddar…
Är det någon här som har använt ovan nämnda skärsko i sitt brunnsborrande?

Hade du TNA på dina rör? Jag minns inte riktigt. De skriver att ha socket med lera så är man typ rökt..

Hej! Någon som testat så ner en spets i Glacial lera med låg genomsläpplighet och goda uttagsmöjligheter?
Ca 30m bort börjar glacial grovsilt med hög genomsläpplighet. Grundvatten 0-3m.
Ska användas till bevattning är tanken.
Planen är att köpa spets på hornbach/rinkaby. Jordborr till grundvatten och sen slå med spetsen en bit till.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hade du TNA på dina rör? Jag minns inte riktigt. De skriver att ha socket med lera så är man typ rökt..
You talking to me?? TNA-rör är de vanliga släta utan muff va? Det är de jag har.

Vad menar du med den fetade texten?

Socket = menar rör med muff. Dvs icke TNA. De är no no med lera då muffen är större än släta delen av röret.

Socket = menar rör med muff. Dvs icke TNA. De är no no med lera då muffen är större än släta delen av röret.
Ahh, ja fattar.

Kör TNA, alltså utan muff. Det sägs att det kan bli jobbigt att få röret förbi lera om man har muff.

Rör: [länk]

Filter: [länk]

0,3 mm slits

Ovanstående rör är slutsålda. Om jag inte förväntar mig nämnvärda mängder lera borde det väl funka med nedanstående muffrör?

https://www.erdbohrer.de/Brunnenrohr/Brunnenrohr-DN-115-4-1-2-Baulaenge-1m::742.html

https://www.erdbohrer.de/Brunnenfil...rrohr-DN-115-4-1-2-Zoll-Baulaenge-1m::72.html

Vilka foderrör väljer man lämpligtvis till dessa?
//Hans

Jag har aldrig kört med muff så jag vet inte hur det är att jobba med dem. Läser man runt så använder de flesta TNA, för kommer det ett litet lager lera så kan det bli tufft.
Har du hört när det är åter i lager?

Funkar med 160 markör som ett par meter foder för att skydda från att rasa in från top.

Jag har aldrig kört med muff så jag vet inte hur det är att jobba med dem. Läser man runt så använder de flesta TNA, för kommer det ett litet lager lera så kan det bli tufft.
Har du hört när det är åter i lager?

Funkar med 160 markör som ett par meter foder för att skydda från att rasa in från top.

Tror ni att det skulle funka med 125-rör istället för 115 i 160 foderrör? De finns nämligen i lager.
//Hans

Hej alla,

Har läst lite i tråden men har lite funderingar.

Är det https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/12m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::967.html som ni rekommenderar att köra på? Har ca 12m till grundvatten enligt sgu.

När jag har borrat med ovanstående 145mm jordborr ska jag stanna av vid 12 meter om jag ser vatten eller ska jag fortsätta borra (om det går) ytterligare 1meter så att totalen blir 13meter djup?

Vad gör jag efter det? ska jag lägga 2 stycken https://www.erdbohrer.de/Glattwand-...N115-4-1-2-Baulaenge-1m-TNA-Gewinde::551.html längst ner och gänga det vidare med https://www.erdbohrer.de/Glattwand-...N115-4-1-2-Baulaenge-1m-TNA-Gewinde::501.html ? Vad gör därefter? eller har jag missat något?

Ber om ursäkt om jag är jobbig. Tack på förhand!

• Skärmdump av en karttjänst med fokus på grundvattenkapacitet, textfält med resultat och geografiska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av karttjänst med informationsfönster, teknisk data, blå och orange kartdetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Glömde tillägga att jag testade med 2 stycken koppartråd för att hitta vattenåder.. Testade först hos mina föräldrars borra för att se att det stämde och det gjorde det.

Hej. Här finns inga jobbiga frågor :)

Yepp, det är rätt jordborr för att borra utan rör i början. Då får du plats med ett 160 mm avloppsrör som foder också. Foderröret behöver egentligen inte vara längre än 1-2 meter. Det är mest som skydd att det inte ska rasa från toppen när man håller på samt lite styrning.
Om det går att borra under vatten utan att det rasar in ja då kan man borra med jordborren utan rör djupare, men det menas att man är i lera eller lerliknade fraktion. För grus/sand kommer att rasa under vattnet.

Ang rör/filter: Typ som du skrev men du behöver 0,5 m slät sump först, sen filter sen släta brunnsrör.
Sumpen är ett kapat slätt brunnsrör.

Antal filter, som alltid ju mer ju bättre så länge de är i ett vattenförande lager. Du verkar ha väldigt bra förutsättningar enligt SGU för filterbrunn med god tillgång till vatten så kanske räcker med 2st. Men 3st är ju bättre. 0,3 mm slits!

Sen behöver du en kiespump/pluncher när du kommer till grundvattnet.

Dock har jag beställt en jordborr som får plats i DN115 rör, som jag kommer att testa att borra direkt i röret med till färdigt djup hos min föräldrar. Det ska ju gå det också utan kiespump/plunscher. Men inget jag har gjort tidigare. Jag börjar i morgon.

Här har du arbetsgången. Bara att fråga på om det är något oklart.

https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/page-86#post-3720268

• Gilla
Johan Hejsan och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Tänkte kolla om någon i nordvästra Skåne eller södra Halland har en kiespump 108 mm och en jordborr 145 mm att hyra ut eller sälja?
Jag är även intresserad av filterrör och brunnsrör i storlek 115 eller 125 mm om någon fått över, liksom foderrör i dimension 160 mm.
//Hans

Blev nyfiken på SGU kartorna. Bor precis i skiten mellan 2 toppenbra ställen. Fan köpte man inte det där andra huset vi kollade på för..

Är de så superexakta, verkar ju ha upplösning på enskild fastighetsnivå så att säga, imponerande i så fall eller kan det diffa 100m?
En skärmdump av en geologisk karta över Lomma från SGU:s webbsida med fokus på skala och centrum.
Skapa konto

Äsch, inget att göra i väntan på leverans från Tyskland….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.