pokasd pokasd skrev:
Tack så mycket för kollen! Tänkte att det kunde vara ett kul projekt att köra lite på chans, tills jag hittade ett dokument från bergvärmeborrningen..
[bild]
Nu tänkte jag att nya brunnen skulle vara 10-20 meter bort från borrhålet, men det känns ju rätt osannolikt att man skulle ha tur att komma längre ner :(
Du bor inte i närheten av några borrare så du kan låna och testa med en jordborr? Men det verkar illa.. :(
 
P preben1 skrev:
Var på hallandskusten? Skulle behöva sil + 4-5m rör.
Lite utanför Varberg.
 
pokasd pokasd skrev:
Tack så mycket för kollen! Tänkte att det kunde vara ett kul projekt att köra lite på chans, tills jag hittade ett dokument från bergvärmeborrningen..
[bild]
Nu tänkte jag att nya brunnen skulle vara 10-20 meter bort från borrhålet, men det känns ju rätt osannolikt att man skulle ha tur att komma längre ner :(
Håller med @TotalControl att det kan vara värt att borra på några ställen på tomten och se om det finns vatten utan berg. Jag har satt en fungerande pemsilsbrunn där vi bara kom 3,5m ner och grundvatten på 2m. Den brunnen har han vattnat trädgården med i flera år.
 
  • Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
För de som härjar i lera. Hittade en "blogg" av brunnenbau gurun som har skrivit brunnenbau handboken som finns på erdhbohren. Det är inte han som har butiken.
Han som har "uppfunnit" skärskon som de säljer. Den ska tydligen vara bra ju i lera då den ska skära av tuber av lera som man sen plockar upp med en Riverside borrhuvud.

Låter enkelt enligt han :crysmile:

https://rat-und-tat.net/bohrkopf-fuer-dn-115-brunnenrohr-stanzt-tonschicht-aus/
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
För de som härjar i lera. Hittade en "blogg" av brunnenbau gurun som har skrivit brunnenbau handboken som finns på erdhbohren. Det är inte han som har butiken.
Han som har "uppfunnit" skärskon som de säljer. Den ska tydligen vara bra ju i lera då den ska skära av tuber av lera som man sen plockar upp med en Riverside borrhuvud.

Låter enkelt enligt han :crysmile:

[länk]
Säljer de skärsko på erdbohrer?
 
Fördelen är tydligen också att skärskon är något större i dia än brunnsröret så friktionen minskar rejält runt rören.
 
Har sökt i tråden,men kan inte hitta vad jag frågar om.
Vad har ni tillverkat att slå på, så man inte förstör gängorna på röret. (Spetsbrunn)
 
G Götesson76 skrev:
Har sökt i tråden,men kan inte hitta vad jag frågar om.
Vad har ni tillverkat att slå på, så man inte förstör gängorna på röret. (Spetsbrunn)
Jag svarvade till en plugg som jag svetsade i en muff. Pluggen gick in i röret och sedan mitt i muffen var den lika stor som innerdiametern på muffen. Men när jag gick ner i lera pajade gängorna ändå, både där man slog och i skarvar längre ner. Öppen metallbehållare med smutsig yta på en rostig och fläckig arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallbehållare på arbetsbänk med verkstadsverktyg och smutsig yta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan nog även bara ta en muff och en propp. Proppen bör nog spetsas när man skruvat ner den i muffen.
 
M Mardigan skrev:
Jag svarvade till en plugg som jag svetsade i en muff. Pluggen gick in i röret och sedan mitt i muffen var den lika stor som innerdiametern på muffen. Men när jag gick ner i lera pajade gängorna ändå, både där man slog och i skarvar längre ner. [bild][bild]
Man kan nog även bara ta en muff och en propp. Proppen bör nog spetsas när man skruvat ner den i muffen.
Får bli något liknande. Surt när gängorna pajjar. Har både svarv å svets, så pajjar gängorna får man väl dra ner svetsen i diket å svetsa ihop rören i stället ;)
 
G Götesson76 skrev:
Får bli något liknande. Surt när gängorna pajjar. Har både svarv å svets, så pajjar gängorna får man väl dra ner svetsen i diket å svetsa ihop rören i stället ;)
Det var nog inte gängorna som pajade utan röret som kalvade precis där muffen slutar. Röret blir ju försvagat där det är gängat.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yepp, finns färdiga sumprör med skärsko, Muff och TNA.

Sen finns det lösa skärsko att köpa,

[länk]
Får kanske köpa en sån då.... har ju egentligen aldrig haft problem med rör som gått sönder där nere, förutom allra första gången. Ska man? :D
 
Hej,
Jag är inte van vid att tolka infon på SGU:s kartvisare. Är det någon som kan hjälpa mig att utläsa förutsättningarna för att anlägga en filterbrunn? Jag bor i Lerberget i Höganäs kommun.
Särskilt intressant tänker jag att vattentillgång och lagerföljd är.
Tack på förhand!
Hans
 
Väldigt bra på vattentillgång och genomsläpplighet.
Enkelt att kika själv.

En färgkodad geologisk karta med genomsläpplighetsområden, skala och legend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av geologisk karta visande grundvattenkapacitet i Sverige från SGU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Väldigt bra på vattentillgång och genomsläpplighet.
Enkelt att kika själv.

[bild] [bild]

Stort tack, detta hittade jag inte själv!
Ska man tolka den höga genomsläppligheten som mycket sand och lite lera? Det hade ju underlättat…
//Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.