Kartan för våran fastighet stämmer inte. Vi bor i botten/dalen på en rullstensås som enligt SGU ska vara postglacial lera med värdelös genomsläpplighet men vi har postglacial sand som resten av åsen. Diffar kanske 60-100 meter gränsen.
 
Har precis påbörjat ett försök med att spola ner en ”Pemsil” i marken.
Hittills har jag grävt ner till grundvattnet på 2 meters djup och planen är att spola ner ett avlopppsrör ytterligare 4 meter.
Men jag verkar inte få spolningen att fungera då jag inte kommer neråt.

Enligt SGU så är det postglacial finsand här, verkar stämma då det jag grävt upp påminner om fraktion ”sandlåda”. Dock upplever jag det som ganska hårt packat.

Använder en jetpump som ska ge strax över 50 l/min. Pumpen suger från en ibc tank och slangen mellan pump och avloppsrör har innerdiameter 38mm.
Avloppsröret är standard 50mm.

Har jag för dåligt flöde för att spolning ska funka?
Borde jag byta till en dränkbar pump med ca 250 l/min istället?

Ni som spolat ner Pemsil, vilket vattenflöde har ni haft och ungefär hur mycket vatten gick det åt per meter?
 
Tänk på att vissa dränkbara pumpar kan pumpa stor volym men inte bygga upp tryck...
Så man kan enkelt hålla emot flödet med handen
 
M Mitscat skrev:
Har precis påbörjat ett försök med att spola ner en ”Pemsil” i marken.
Hittills har jag grävt ner till grundvattnet på 2 meters djup och planen är att spola ner ett avlopppsrör ytterligare 4 meter.
Men jag verkar inte få spolningen att fungera då jag inte kommer neråt.

Enligt SGU så är det postglacial finsand här, verkar stämma då det jag grävt upp påminner om fraktion ”sandlåda”. Dock upplever jag det som ganska hårt packat.

Använder en jetpump som ska ge strax över 50 l/min. Pumpen suger från en ibc tank och slangen mellan pump och avloppsrör har innerdiameter 38mm.
Avloppsröret är standard 50mm.

Har jag för dåligt flöde för att spolning ska funka?
Borde jag byta till en dränkbar pump med ca 250 l/min istället?

Ni som spolat ner Pemsil, vilket vattenflöde har ni haft och ungefär hur mycket vatten gick det åt per meter?
Jag har själv aldrig provat att spola med jetpump men jag tycker att det borde funka.
Själv spolar jag med en dränkbar pump som ger 400 l/min eller en bensindriven pump som ger nåt liknande.
Har du tillgång till dränkbar pump så tycker jag att du ska testa med den.
Sen kan du inte bara trycka röret neråt utan tryck och lyft lite och sen tryck igen.
Tar det stopp direkt eller kommer du en bit ner?
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mitscat skrev:
Har precis påbörjat ett försök med att spola ner en ”Pemsil” i marken.
Hittills har jag grävt ner till grundvattnet på 2 meters djup och planen är att spola ner ett avlopppsrör ytterligare 4 meter.
Men jag verkar inte få spolningen att fungera då jag inte kommer neråt.

Enligt SGU så är det postglacial finsand här, verkar stämma då det jag grävt upp påminner om fraktion ”sandlåda”. Dock upplever jag det som ganska hårt packat.

Använder en jetpump som ska ge strax över 50 l/min. Pumpen suger från en ibc tank och slangen mellan pump och avloppsrör har innerdiameter 38mm.
Avloppsröret är standard 50mm.

Har jag för dåligt flöde för att spolning ska funka?
Borde jag byta till en dränkbar pump med ca 250 l/min istället?

Ni som spolat ner Pemsil, vilket vattenflöde har ni haft och ungefär hur mycket vatten gick det åt per meter?
Vattenåtgång per meter är svårt att säga men normalt sett tar det mellan 5 och 10 sekunder/m.
 
  • Gilla
Mitscat
  • Laddar…
M Mitscat skrev:
Har precis påbörjat ett försök med att spola ner en ”Pemsil” i marken.
Hittills har jag grävt ner till grundvattnet på 2 meters djup och planen är att spola ner ett avlopppsrör ytterligare 4 meter.
Men jag verkar inte få spolningen att fungera då jag inte kommer neråt.

Enligt SGU så är det postglacial finsand här, verkar stämma då det jag grävt upp påminner om fraktion ”sandlåda”. Dock upplever jag det som ganska hårt packat.

Använder en jetpump som ska ge strax över 50 l/min. Pumpen suger från en ibc tank och slangen mellan pump och avloppsrör har innerdiameter 38mm.
Avloppsröret är standard 50mm.

Har jag för dåligt flöde för att spolning ska funka?
Borde jag byta till en dränkbar pump med ca 250 l/min istället?

Ni som spolat ner Pemsil, vilket vattenflöde har ni haft och ungefär hur mycket vatten gick det åt per meter?
Var har du köpt en pemsil?
 
M Mardigan skrev:
Jag har själv aldrig provat att spola med jetpump men jag tycker att det borde funka.
Själv spolar jag med en dränkbar pump som ger 400 l/min eller en bensindriven pump som ger nåt liknande.
Har du tillgång till dränkbar pump så tycker jag att du ska testa med den.
Sen kan du inte bara trycka röret neråt utan tryck och lyft lite och sen tryck igen.
Tar det stopp direkt eller kommer du en bit ner?
Tack för återkoppling,
Jag provade på lite olika ställen och kom ner allt mellan 5 - 15cm. Känns inte som att det är ett distinkt stopp pga sten utan mer att det stannar i sand.

Jag gör ett nytt försök med dränkbar pump och återkommer, så får vi se om lite högre flöde ger resultat.
 
P preben1 skrev:
Var har du köpt en pemsil?
Har inte köpt själva slangen ännu, tänkte se om jag får ner avloppsröret först. Lyckas det så köper jag en rulle PEM slang på närmaste byggvaruhus och slitsar sen enligt Mardigans beskrivning / film från tidigare inlägg #3722
 
M Mitscat skrev:
Har inte köpt själva slangen ännu, tänkte se om jag får ner avloppsröret först. Lyckas det så köper jag en rulle PEM slang på närmaste byggvaruhus och slitsar sen enligt Mardigans beskrivning / film från tidigare inlägg #3722
Tack! Verkar ännu billigare och enklare än rörspets så det är kanske det jag ska prova med. Svårt att läsa igenom all info i tråden så med risk att vara tjatig frågar jag hur man gör..

Borra ner till grundvattnet, spola ner ett avloppsrör på 50mm, spola ner en slitsad pemslang och sen dra upp röret? Finns det någon bra video på youtube eller annan instruktion?
 
Omöjligt att dra upp PEM-slangen som sitter i backen sedan mitt förra hål, så jag får borra precis bredvid den istället.

Jag har mailat lite med SGU angående "grundvattnet" som jag stöter på innan leran. Vid ca 2,5 meters djup, leran börjar vid 3-3,5 typ. Jag har för mig att det var du @TotalControl som benämnde det som "falskt grundvatten" - rätta mig om jag har fel. De skrev i alla fall nedan angående saken:

Jo, det förekommer grundvatten i flera våningar på vissa platser, det övre grundvattenmagasinet är ofta mindre och brukar ibland kallas hängande grundvattenmagasin. Falskt kan det kanske också kallas, även om jag inte hört just det uttrycket förut.

Och lera brukar vara inblandat i dessa sammanhang, precis som du skriver

Man får nog räkna båda våningarna som grundvatten (alla porer fyllda med vatten).
Om jag inte lyckas med detta hål, ska jag testa att sätta ner en sil i det lagret och se vad som händer.
 
Hur grov PEM-slang rekommenderas mellan spetsen och pumpen ?

Ska bli ett spännande projekt att försöka få upp vatten på detta viset. Fick reda på att en jobbarkompis har en stor Cobra borrhammare. Har lånat den för att försöka slå ner spetsen med, så slipper man slägga mm förhoppningsvis.
 
Var hittar ni kartor?
Har 1.5-2m ner till en damm men där är det ganska grumligt vatten så att bara slänga i en pump funkar nog inte
 
M Mitscat skrev:
Har inte köpt själva slangen ännu, tänkte se om jag får ner avloppsröret först. Lyckas det så köper jag en rulle PEM slang på närmaste byggvaruhus och slitsar sen enligt Mardigans beskrivning / film från tidigare inlägg #3722
Ett tips bara.
Om du får ner avloppsröret så låt det inte sitta kvar om du köper slangen sen. Man har runt 30-60 min på sig innan röret fastnar från att man slutar spola. Men man kan givetvis förlänga denna tid genom att spola lite igen, men om vattnet runt röret väl sjunkit undan helt så kommer röret att ”sugas” fast.
Men jag förstår dig att du vill provspola först för att se om det går, men som sagt dra upp röret igen och spola på samma ställe igen när du väl gjort pemsilen. För när du väl provspolat så vet du hur långt ner du kom och du vet på vilken nivå grundvattnet ligger så då gör du silen 1m kortare än det vattenförande lagret, då får du 1m vatten ovanför toppen på silen.
 
G Götesson76 skrev:
Hur grov PEM-slang rekommenderas mellan spetsen och pumpen ?

Ska bli ett spännande projekt att försöka få upp vatten på detta viset. Fick reda på att en jobbarkompis har en stor Cobra borrhammare. Har lånat den för att försöka slå ner spetsen med, så slipper man slägga mm förhoppningsvis.
Det beror på dimension på rörspetsen och hur lång sugslangen ska vara. Är det kort slang och r40 rör hade jag tagit en pem 32 eller möjligtvis pem40. Backventilen bör vara minst r32.
 
M Mardigan skrev:
Det beror på dimension på rörspetsen och hur lång sugslangen ska vara. Är det kort slang och r40 rör hade jag tagit en pem 32 eller möjligtvis pem40. Backventilen bör vara minst r32.
R40 spets och ca10m till pumpen. Hade tänkt pem 32.
Backventilen hade jag tänkt sätta direkt i pumphuset, så köpte en R25 som gängorna är i pumpen.Kanske blir för liten då eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.