Har någon provat att borra ca 120 cm djupt med en vanlig jordborr för trädgårdsändamål och sätta foderrör. Därefter fylla upp röret med kommunalt vatten och på så sätt kunna börja med kiespump innan hålet naturligt vattenfyllts? På så vis kan man ju kapa kostnaden för en mer avancerad och dyrare jordborr…
 
H hast963 skrev:
Har någon provat att borra ca 120 cm djupt med en vanlig jordborr för trädgårdsändamål och sätta foderrör. Därefter fylla upp röret med kommunalt vatten och på så sätt kunna börja med kiespump innan hålet naturligt vattenfyllts? På så vis kan man ju kapa kostnaden för en mer avancerad och dyrare jordborr…
inte säker på hur du menar men varför inte bara fortsätta med borren ner till grundvattnet. Det är så jag har gjort. Dock med lånade grejer men borr + fyrkantsjärn (finns på tex biltema) som förlängare. Gick prima
 
H hast963 skrev:
Har någon provat att borra ca 120 cm djupt med en vanlig jordborr för trädgårdsändamål och sätta foderrör. Därefter fylla upp röret med kommunalt vatten och på så sätt kunna börja med kiespump innan hålet naturligt vattenfyllts? På så vis kan man ju kapa kostnaden för en mer avancerad och dyrare jordborr…
De funkar. Gjort så idag hos mina föräldrar då det inte gick borra med jordborr i röret första metern. Skäret på borren rulla bara runt på småstenarna i backen och kila fast mellan borr och rör.
Så hämtade kiespumpe och körde med trädgårdsslang, men det var för litet flöde då de är bara grus och vattnet rinner ner innan man hinner skapa sug med pumpen.
Fylde en 10 liters hink med vatten och hällde ner allt så fort det gick sen kiespumpa, då gick det undan ner till 2.2m. Sen blev jag sugen på öl och la ner för dagen :)
Kiespumpa är jobbigt utan trissa eller tripod. Skulle hellre jordborra som vanligt om det gick.
Nu går det att borra direkt i röret också då fraktionen är mindre på detta djup.
Det är också meckigare än att borra med jordborr utan rör.
 
  • Gilla
Skogsmusen och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
De funkar. Gjort så idag hos mina föräldrar då det inte gick borra med jordborr i röret första metern. Skäret på borren rulla bara runt på småstenarna i backen och kila fast mellan borr och rör.
Så hämtade kiespumpe och körde med trädgårdsslang, men det var för litet flöde då de är bara grus och vattnet rinner ner innan man hinner skapa sug med pumpen.
Fylde en 10 liters hink med vatten och hällde ner allt så fort det gick sen kiespumpa, då gick det undan ner till 2.2m. Sen blev jag sugen på öl och la ner för dagen :)
Kiespumpa är jobbigt utan trissa eller tripod. Skulle hellre jordborra som vanligt om det gick.
Nu går det att borra direkt i röret också då fraktionen är mindre på detta djup.
Det är också meckigare än att borra med jordborr utan rör.
Förstår att det var kämpigt! Jag får nog skaffa mig en trissa eller tripod. Någon som har bilder att dela med sig av som visar hur ni byggt upp det?
Funderar också på passande pump till 115-rör. På många pumpar står det diameter 4”. Passar de, exempelvis nedan?https://www.bauhaus.se/djupvattenpu...Ch02wgq_EAAYASAAEgLwZ_D_BwE#go-to-description
 
G Götesson76 skrev:
R40 spets och ca10m till pumpen. Hade tänkt pem 32.
Backventilen hade jag tänkt sätta direkt i pumphuset, så köpte en R25 som gängorna är i pumpen.Kanske blir för liten då eller ?
Prova du med pem 32 och r25 backventil. Där jag bor blir alltid den största strypningen fraktionen i vattenförande lager, men jag brukar ha lite överdimension på sugsida för att säkerställa att det är just brunnens kapacitet som bestämmer flödet och inte grejerna efter brunnen.
 
  • Gilla
Götesson76
  • Laddar…
H hast963 skrev:
Förstår att det var kämpigt! Jag får nog skaffa mig en trissa eller tripod. Någon som har bilder att dela med sig av som visar hur ni byggt upp det?
Funderar också på passande pump till 115-rör. På många pumpar står det diameter 4”. Passar de, exempelvis nedan?[länk]
4” passar i 115 rör. Jag tror att det är svårt att mäta sig prisvärdigt med pumpar från expondo.se. Det är säkert inte de bästa pumparna i världen men jag tror att de är prisvärda. Har en själv som bara är provkörd och den funkade bra vid provkörning men kan inte ge ett långtestbetyg eftersom den bara står i garaget som ytterligare en reservpump.
 
H hast963 skrev:
Förstår att det var kämpigt! Jag får nog skaffa mig en trissa eller tripod. Någon som har bilder att dela med sig av som visar hur ni byggt upp det?
Funderar också på passande pump till 115-rör. På många pumpar står det diameter 4”. Passar de, exempelvis nedan?[länk]
Jag körde med byggställning, 195 regel upptill med trissor. Stödben. Funkade bra för mig eftersom jag hade slänten på motsatt sida. Böjde dock ena ribban där regeln låg ann mot byggstäälningen. Lasten blev stundvis ganska hög under de veckor som man höll på :D
 
  • Byggnadsställning vid grön miljö, träplankor, stenar, blåa stödstänger, konstruktionsarbete utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
H hast963 skrev:
Förstår att det var kämpigt! Jag får nog skaffa mig en trissa eller tripod. Någon som har bilder att dela med sig av som visar hur ni byggt upp det?
Funderar också på passande pump till 115-rör. På många pumpar står det diameter 4”. Passar de, exempelvis nedan?[länk]
Jag byggde min med några reglar och överblivna panelbrädor
Träkonstruktion, rep, hink, betongplattor, barnsparkcykel, gräs, grå staket, röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Nej du tänker nog inte rätt. Det är vid vilket tryck du har stoppet som avgör om pumpen fortsätter att gå. För att få en pump att gå även vid låga flöden så måste man sätta stoppet precis under den dämda punkten för pumpen när den suger från en exakt nivå, vilket är i princip omöjligt med risken att pumpen aldrig stoppar ens när du stoppar flödet.
Vill man att pumpen går kontinuerligt bör man ha flödesvakt istället för tryckvakt, men även då krävs ett visst flöde för att pumpen går kontinuerligt.
Men en tryckreducerad droppslinga påverkas ju inte av start och stopp, det sliter bara lite på tryckbrytaren.
Jag kör antingen droppslingor kombinerat med spridare eller en stor droppslinga och jag har flödesvakt så min pump går kontinuerligt vid vattning.
Tack! Detta är inte mitt hemmaområde..
Försöker tänka ut vad för pump/pumpautomat jag skall köpa för detta spektaklet..
Nu har jag även slingor med Hunter MP utöver dropslang. Är det dumt att köpa Rinkabys paket med jetpump/trycktank/tryckgivare då det inte ingår en flödesvakt?
Tack för hjälpen!
 
K killernils skrev:
Tack! Detta är inte mitt hemmaområde..
Försöker tänka ut vad för pump/pumpautomat jag skall köpa för detta spektaklet..
Nu har jag även slingor med Hunter MP utöver dropslang. Är det dumt att köpa Rinkabys paket med jetpump/trycktank/tryckgivare då det inte ingår en flödesvakt?
Tack för hjälpen!
Jag kör med Wilo flödesvakt https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-flodeskontroll-2/ men rinkaby har en som är billigare också. https://www.rinkabyror.se/artikel/pentax-flodeskontroll-hidrotank-h1/
Upptill någon av dessa vakter behöver du bara en pump. Det tar dessutom mindre plats iom att du slipper tanken.
Jag är nöjd med min setup men du får givetvis köra på det du tycker är smidigast eller tror är bäst.
 
M Mardigan skrev:
Jag kör med Wilo flödesvakt [länk] men rinkaby har en som är billigare också. [länk]
Upptill någon av dessa vakter behöver du bara en pump. Det tar dessutom mindre plats iom att du slipper tanken.
Jag är nöjd med min setup men du får givetvis köra på det du tycker är smidigast eller tror är bäst.
Är tacksam för all hjälp och input :)
Förstår stt jag väljer själv i slutändan såklart!
Jag har en lånad trefaspump idag, och tänkte inskaffa en enfas, tex från rinkaby. Vad jag inte blir klok på är vad pumparna måste ha för minimumflöde för att fungera, känns som det sällan är specat?
Antar att om jag stryper trycksidan för mycket så ger pumpen till sist upp?
 
Tjena allihop!

Någon som har ett bra tips på hur man tar sig genom kalklager/morän? Det är som betong här i Viby utanför Kristianstad. Jag stöter på det på ca 4m djup, sen går inte skurupsborren mer. Tyvärr ligger detta på hela min tomt, har provat flera ställen nu och just nu kör jag där han med slagrutan pekade ut. Grannen hade ca 20cm av detta innan han kom ner men sen höll han också på att hacka i över två månader.
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Tjena allihop!

Någon som har ett bra tips på hur man tar sig genom kalklager/morän? Det är som betong här i Viby utanför Kristianstad. Jag stöter på det på ca 4m djup, sen går inte skurupsborren mer. Tyvärr ligger detta på hela min tomt, har provat flera ställen nu och just nu kör jag där han med slagrutan pekade ut. Grannen hade ca 20cm av detta innan han kom ner men sen höll han också på att hacka i över två månader.
Vilken dim har du på borren? Upplever det som att 75 mm tar sig igenom det mesta medan 145 blir stum för minsta lilla. Kanske ett sätt att ta sig igenom och luckra upp det?
 
B Bl0mman skrev:
Vilken dim har du på borren? Upplever det som att 75 mm tar sig igenom det mesta medan 145 blir stum för minsta lilla. Kanske ett sätt att ta sig igenom och luckra upp det?
Det är en ganska smal borr, typ precis så att jag får i rörspetsen. Jag körde med de minsta för det var enklare och lättare att gräva med. Moränen och kalklagret skrattar dock åt vilken borr jag än använder.
 
Nu har jag provat att borra på annan tomt/plats. Funnits rörspetsbrunn sedan innan på tomten men vill förnya, då uttaget inte är det bästa. Efter att ha borrat ner till 4,5-5 meter är konsistensen på materialet en sörja som påminner om lera. Skakar man till det påminner det potatismjöl i kosistesen. Håller vatten väldigt bra med tanke på att det är en kruka med håll i:/ Antar att det är silt. Ser ut som att vattenytan är på ca 4,5 m iallafall. Om några dagar ska vi prova att spola ner en pemsil. Hoppas det går bra. Finns det någon gräns för hur djupt man kan spola dem månntro. För vi tror att vi behöver komma ner en bra bit till under detta lagret.
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.