B Bl0mman skrev:
Ja precis. Lite dumt att vi har 3 m, 160 foderrör i backen bara tillför ju inget direkt om vi ska spola ner. Velat lite fram och tillbaka hur vi skulle gå tillväga.

Om vi inte hittar bättre vattenförande lager får det blir mer än en kanske. Hur var det nu hur många har du parallellkopplat? Fördel eller nackdel med för för lång för stor slitsad del? Vaf är lagom? 2- 3 meter?
Jag har haft två parallellkopplade men nu har jag en sil parallellkopplad med en filterbrunn. Hos andra har vi satt mellan en och tre silar beroende på vad en ger och hur mycket dom vill ha ut.
Vad det gäller längd på sil så skulle jag rekommendera så lång som möjligt så länge du har 1m vatten över toppen på silen.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle testa, kartorna är ju inte helt på pricken heller. Mindre än 1 l/s behöver ju inte vara dåligt. Låt säga 0.5l/s (30 l/min) kör du ju lätt en MP rotator zon på.
Det är exakt detta jag hoppas på också :D.

@Zlatje, jag har samma dåliga förutsättningar som du, men jag är en bra bit längre från gränsen till bättre uttagsmöjligheter än du. Du måste ju pröva i alla fall :)!
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
Melkersjo Melkersjo skrev:
Jag har fått en så dum idé att den kanske kan funka. Jag skall gräva ett hål jag kan stå i 2,5m ner och därifrån slå med slägga på ett spett i mitt brunnshål som jag då får slå ut väggarna på. Desperata tider kräver desperata åtgärder.

Jag inbillar mig att detta kommer gå snabbare än att kasta spett uppifrån hela vägen ner. Det är 3m ner bara till kalken så ett hål på 2,5m ner man kan stå i bör göra susen. Har förvisso tagit någon GT nu så imorgon är jag kanske inte lika sugen på att gräva skyttegrav.
Tänkte också föreslå det, att kasta ner ett spätt. Fyfan för att gräva en grop på 2,5 meter :). Men det är det det som gör att du kommer igenom är det ju lätt värt!
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Du rekommenderar att jag borrar inför rörspetsbrunn istället? :)
Har du tillgång till mindre jordborr med förlängning är det bra. Då får du en uppfattning om förutsättningarna på platsen.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tänkte också föreslå det, att kasta ner ett spätt. Fyfan för att gräva en grop på 2,5 meter :). Men det är det det som gör att du kommer igenom är det ju lätt värt!
Har läst på lite nu och stå där nere när marken mestadels är sand är nog en dum idé om väggarna rasar in. Skall åka till rinkabyrör och köpa blårör som jag gör ”tänder” på så jag kan peta bort kalken. Till detta serveras även ett robust järnspett som kommer flygandes ner som du säger.

Plan B är att vänta till augusti en kille som kan spola/borra ner hade tid då. Han hade inga problem att ta sig förbi morän säger han. Men man vill ju gärna lösa det själv dum som man är.
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Har fått hem rör nu. Köpte ett metallskär också och ska skruva ihop en sump. men vilket håll monterar jag skäret? Och rören. Inre Gängorna ska vara uppåt va?

Rostfri skål på vit träyta bredvid blå behållare, utomhus, med solljus och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund metallfläns ligger på vit träyta, delvis skuggad, bredvid blått veckat objekt, utomhus, solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå plastmuggar staplade på träbord, oskarp naturbakgrund, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
O olofh skrev:
Har fått hem rör nu. Köpte ett metallskär också och ska skruva ihop en sump. men vilket håll monterar jag skäret? Och rören. Inre Gängorna ska vara uppåt va?

[bild] [bild]

[bild]
Röret ska stå på kanten inuti skäret, så fasningen kommer nedåt.

Jag skulle sätta invändig gänga uppåt på rören men tror inte det spelar någon roll.
 
S Sauer200str skrev:
Röret ska stå på kanten inuti skäret, så fasningen kommer nedåt.

Jag skulle sätta invändig gänga uppåt på rören men tror inte det spelar någon roll.
Då har jag nog failat i beställningen. Känns som skäret är en storlek för stort. Har dn 115 rör /125 mm och det skulle vara detta skär
Blå rund föremål, närbild, reflektion av himmel, otydlig omgivning, trämönster, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Maxwells demon
  • Laddar…
O olofh skrev:
Då har jag nog failat i beställningen. Känns som skäret är en storlek för stort. Har dn 115 rör /125 mm och det skulle vara detta skär
[bild]
Du ser ut att ha dn 115 men skärskon ser ut att vara till DN 125.
 
S Sauer200str skrev:
Du ser ut att ha dn 115 men skärskon ser ut att vara till DN 125.
Misstänker det. Detta är beställningen. Bara dubbelkolla att jag gjort rätt innan jag kontaktar dom

skäret: Schneidschuh für DN 115 Brunnenrohr
Rör: Glattwand Brunnenrohr DN115
Skärmbild av en webbshop som visar olika brunnskonstruktionsprodukter med priser och beställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser så ut tyvärr. Annars monteringen så kapar du ett slätt rör. Ena 0.5m använder du som sumprör med skärskon på, invändig gänga uppåt. Den andra halvan kan du ha som stupstocksrör som du gängar av varje gång du behöver fylla på med brunnsrör.
Så setupen från botten av brunnen ser ut såhär.

0.5 meter slätrör med skärskon.
X meter filter rör
X meter brunnsrör
0.5 meter stupstocksrör.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag har haft två parallellkopplade men nu har jag en sil parallellkopplad med en filterbrunn. Hos andra har vi satt mellan en och tre silar beroende på vad en ger och hur mycket dom vill ha ut.
Vad det gäller längd på sil så skulle jag rekommendera så lång som möjligt så länge du har 1m vatten över toppen på silen.

Hur ser en sil ut?
 
O olofh skrev:
Det var denna jag beställde
[länk]

denna jag har fått
[bild]
Då verkar du ha fått fel tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.