B Bl0mman skrev:
Har du tillgång till mindre jordborr med förlängning är det bra. Då får du en uppfattning om förutsättningarna på platsen.
Finns det borr man kan sätta på en grävmaskin? Min granne är maskinist och kommer hjälpa mig gratis med hela arbetet. Istället för att jag manuellt ska snurra på borr, så borde det finnas något man kan montera på en mindre grävmaskin? Då kan man köra 3-4 ställen på tomten och ta där det verkar bäst

Tack :)
 
Z Zlatje skrev:
Finns det borr man kan sätta på en grävmaskin? Min granne är maskinist och kommer hjälpa mig gratis med hela arbetet. Istället för att jag manuellt ska snurra på borr, så borde det finnas något man kan montera på en mindre grävmaskin? Då kan man köra 3-4 ställen på tomten och ta där det verkar bäst

Tack :)
Vet inte om du behöver borra så mycket på tomten. Om du nu inte har väldigt stor tomt vill säga:)
 
Hej, vi funderar på att försöka få till en gårdspump med rörspetsbrunn. Vi har finkornig dand och antagligen bara 3 m till grundvattennivån.

Är det värt att slå ner en rörspets (utan slitsade rör), har kikat på dessa på Jula men de kräver en skarvkoppling vilket gör att det känns som de borde vara trixiga att få ner:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...korationer/fontaner-och-dammar/filter-731116/

Fördelen med dessa är att de passar deras pump och är relativt billiga men kanske omöjligt att få ner?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då verkar du ha fått fel tyvärr.
japp, de ska skicka en ny och det är ju bra men tråkigt att inte komma vidare. vet inte om jag vågar trycka ner rör för att sen försöka få upp dom för att montera skäret. tror egentligen inte at jag behöver skäret så mkt för att skydda röret men man vet ju aldrig
 
O olofh skrev:
japp, de ska skicka en ny och det är ju bra men tråkigt att inte komma vidare. vet inte om jag vågar trycka ner rör för att sen försöka få upp dom för att montera skäret. tror egentligen inte at jag behöver skäret så mkt för att skydda röret men man vet ju aldrig
Skulle inte chansa på att trycka ner det utan med risk för att kvadda röret.
Du borde väl hinna få det denna veckan om de redan har bekräftat att de ska skicka en ny.
 
J Jnyman skrev:
Hej, vi funderar på att försöka få till en gårdspump med rörspetsbrunn. Vi har finkornig dand och antagligen bara 3 m till grundvattennivån.

Är det värt att slå ner en rörspets (utan slitsade rör), har kikat på dessa på Jula men de kräver en skarvkoppling vilket gör att det känns som de borde vara trixiga att få ner:
[länk]

Fördelen med dessa är att de passar deras pump och är relativt billiga men kanske omöjligt att få ner?
När jag slog ner min första rörspets hösten 2008 så var rörspets, rör samt muffar inhandlat på Jula :) fungerade bra i många år.
 
S Sauer200str skrev:
Skulle inte chansa på att trycka ner det utan med risk för att kvadda röret.
Du borde väl hinna få det denna veckan om de redan har bekräftat att de ska skicka en ny.
nja, tog 5 dagar från beställning till leverans förra veckan. beställde måndag och fick grejerna i lördags, tog dock tills på torsdagen innan dhl tog emåt paketet så det är om det går snabbare på deras lager denna gång
 
O olofh skrev:
japp, de ska skicka en ny och det är ju bra men tråkigt att inte komma vidare. vet inte om jag vågar trycka ner rör för att sen försöka få upp dom för att montera skäret. tror egentligen inte at jag behöver skäret så mkt för att skydda röret men man vet ju aldrig
Jag har gjort 4 brunnar utan skär. Tror majoriteten av alla hemborrade brunnar i Tyskland är utan skär då skäret är en rätt nytt påfund
Dock skulle jag vilja ha ett skär på den 5:e brunnen jag håller på med då de är som att borra i singel. För extra skydd när jag borrar direkt i röret.
Om man bara kiespumpar ser jag ingen anledning till skärskon.
 
  • Gilla
Alle93 och 1 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Vet inte om du behöver borra så mycket på tomten. Om du nu inte har väldigt stor tomt vill säga:)
Var lite otydlig. Jag menar att det hade sugit hårt att stå för hand och borra och träffa berg/stor sten 4m ner. Har man en maskin, så går det blixtsnabbt och det suger inte lika hårt för man kan snabbt gå några meter åt sidan och borra igen.

Har dock inte koll på ifall det finns borr eller motsvarande till grävmaskin som man kan montera längder på för att komma ner 4-6 meter(?)

Ska ringa runt till Ramirent och lite annat folk
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Erdbohrer verkar ha slut på på dn115 rör, några andra förslag var man köper det?

Söker även tips på var i Värmland man kan hyra lämpligt borr, de längsta jag hittat är 1,5 m
 
J Jnyman skrev:
Erdbohrer verkar ha slut på på dn115 rör, några andra förslag var man köper det?

Söker även tips på var i Värmland man kan hyra lämpligt borr, de längsta jag hittat är 1,5 m
Undrar det samma. Ser inte att det står något om när de får in nya heller...
 
De sa att de kunde få in rören den här veckan när jag frågade i måndags.
4 av rören jag fick var trasiga i gängorna..
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
De sa att de kunde få in rören den här veckan när jag frågade i måndags.
4 av rören jag fick var trasiga i gängorna..
ajdå. Det har jag inte kontrollerat. Bästa att göra. Har ju redan reklamerat att de skickade fel storlek på en annan grej
 
Jo de är förjävla dåliga att packa så det håller, men det är bra att de är no hassel på reklamationer etc.
 
God kväll pågar

Kolla bifogat :D:D:D.

På 7 meters djup. Skiter i om jag jinxar denna :))). Frugan förstod ingenting när jag kom in glad som ett barn på julafton och visade en näve grus.
 
  • Smutsig hand håller en igentäppt, gammal avloppsrörsektion över marken. Gräs syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.