I ibrakadabra skrev:
God kväll pågar

Kolla bifogat :D:D:D.

På 7 meters djup. Skiter i om jag jinxar denna :))). Frugan förstod ingenting när jag kom in glad som ett barn på julafton och visade en näve grus.
Härligt!:) hoppas det löser sig nu!
 
B Bl0mman skrev:
Härligt!:) hoppas det löser sig nu!
ja, hoppas det fortsätter med grus några meter till.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Ja fyfan vad jag vill att de ska gå vägen för dig som du har kämpat.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft ett lite annorlunda tillvägagångssätt i det hålet där jag borrar i nu.

Nu gör jag mycket av jobbet innan jag klämmer fast stupstocken och lägger på vikter. Först kör jag med gruspumpen typ 2-3 gånger och får upp gegga av silt/lera/vatten. Sen borrar jag och kanske drar upp 2-3 gånger, tömmer på lera/gegga, sist kör jag med rensslangen/högtryckstvätten. När jag sedan klämmer fast stupstocken med vikter brukar röret gå nere hyfsat långt utan att jag gör något. Den sista biten tas ner genom att köra med rensslangen nere i hålet. Jag har 240 kg på, och min egen vikt. Ganska smidigt och inte lika tungt som allt borrande jag har hållit på med tidigare.
 
  • Gilla
Pyromanapa och 4 till
  • Laddar…
En lång metallstång med ett kugghjul vid ändan, på grön gräsmatta. Möjlig skugga av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskinlig flexibel slang i ett grått rör, mot jordig markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markjord med slang ansluten till pump, tejpade anslutningar, trästöd, sparsamt med vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våt sand formad av ett spadeverktyg, blöt, detaljrik textur, närbild, sandskulpturbyggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering..
Gjorde en chansning och slog ner spetsen.
Första veckorna körde jag en slang ner i röret. Fick väl upp 3l/minut. Högst ojämnt flöde. Sög upp det vattnet som hade runnit till i brunnen, sedan tog det runt 40 sekunder innan nästa kom upp.

Ikväll efter mycket tätande så kopplade jag på mig direkt på röret. Helt plötsligt kom det vatten och det rann på konstant. Mätte runt 8 l /min i början och några timmar senare var vi uppe på 10 l /min.

Låter kanske inte så wow. Men vi har ca 100 meter droppslang till odlingar och gör nog av med 1-2 kubik om dagen och det fungerade hur bra som helst.

Förhoppningsvis ökar tillrinningen med tiden. Gör den inte det är jag oavsett väldigt nöjd.

Notera den fina silvertejpen. Högst provisoriskt för att testa funktionen och att få det tätt.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
  • Testar här.. Hjälp!!! :sweat:
Trodde det skulle bli en enkel manöver att koppla bort en tryckvakt men blir inte klok på det. som sagt vill jag koppla bort tryckvakten och det är ju inga problem men hur tusan kopplar jag de trådar som skall vara kvar för att pumpen ska lira med den vanliga strömställaren?
Bild av en Grundfos pumpspecifikationstagg med tekniska data och en del damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk motor öppnad visar interna komponenter, kablar, och terminalblock på träunderlag med verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre elektrisk anslutning i apparat, kablar och kopplingsterminal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får sätta en bygel mellan de anslutningar som tryckvakten satt inkopplad på.
 
  • Älska
upa
  • Laddar…
Ahhh.. Självklart! :p Tackar ödmjukast. (y)
//Demensboendet nästa..
 
  • Haha
fizz och 1 till
  • Laddar…
Någon som har ett husmorstips för hur man gängar isär blå rören? Får inte loss offerbiten nu när jag ska ha på 1m filter till. Kan dra upp hela längden ur hålet
 
Jag brukar se till att inte dra så hårt:crysmile:
Hemmeckad bandnyckel och sen har du stupstocken som mothåll.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Stupstocken som mothåll blev utmärkt. Nu ska 3m + 1/2 m sump ner (förhoppningsvis)

fick rätt dimension på skär idag

Stor blå rörledning på gräsmatta, nära blomlåda och tvättställning, utomhus nära hus. Slitet yttre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå pelare monterad i grå betong, slitna kanter, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Någon som har ett husmorstips för hur man gängar isär blå rören? Får inte loss offerbiten nu när jag ska ha på 1m filter till. Kan dra upp hela längden ur hålet
Spännband och stupstock brukade funka när jag höll på. Alltså spänna spännbandet så det blir ett "handtag" på röret.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
O olofh skrev:
Stupstocken som mothåll blev utmärkt. Nu ska 3m + 1/2 m sump ner (förhoppningsvis)

fick rätt dimension på skär idag

[bild] [bild]
Har du förborra med jordborr eller hur tänkte du göra?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du förborra med jordborr eller hur tänkte du göra?
japp, förborrat ner till grundvatten på ca 2.8m. Och nu försöka köra med kiespump. Hann bara 2 varv innan middagen och nu får jag nog hålla kväll. Men behöver nog lite beskrivning på handhavandet? Ska man dra upp kolven helt och sen låta den sjunka tillbaks?

Efter låtit vattnet rinna bort så ser fraktionen ut så här

Skottkärra med våt, omrörd cement i ojämnt lager, på gräs, bygg- eller reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lerklumparna är nog från att skäret på röret skalade hålet lite på väg ner så mest fint grus men tycker inte jag fick upp så mkt per gång
 
C carlert skrev:
Spännband och stupstock brukade funka när jag höll på. Alltså spänna spännbandet så det blir ett "handtag" på röret.
Körde samma här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.