B Bl0mman skrev:
Minnet sviker mig lite nu. Men vid några tillfällen hamnade det ovanpå pumpen. Då fick man kämpa för att få upp pumpen. Har för mig det blev så vid ofrivillig paus

För att få ut mtrl kanske prova att köra med ngt lägre vikt?
Hej!

Ok. De sista 5 gångerna körde jag utan vikt, då fortsatte jag bara pumpa när stupstocken nått botten typ.
Imorgon kommer jag nog bara försöka fokusera på att tömma röret på material, utan vikter etc. Kanske sänka ner djupbrunnspumpen (som påminner om gruspumpen till formen) för att se ifall den också stanna på samma djup.
 
L LoremIpsum skrev:
Idag satte jag igång med mitt brunnsprojekt, och efter två timmar hittade jag vatten på 4,5 meters djup (woho!).

Jag delar med mig av min process nedan:
Jag körde med min befintliga Skurupsborr som jag köpte förlängningar till i fredags. Att borra med förlängningar ner till 4 meter var inga problem att lyfta upp för att tömma men när jag körde med den 5e metern märkte jag att det var riktigt svårt att balansera 5 meter borr ovanför mig (jag stod på marken under hela processen när jag borrade). Då valde jag att helt enkelt inte gänga fast den sista förlängningsmetern utan stack bara ner den i muffen för att borra och sedan använde jag ett rep för att få upp resten av borren så jag kunde tömma den mellan varven.
Som väntat hade vi bara sandmark hela vägen ner (se bild på mina hinkar där jag lagt ett jordprov per meter) och där var bara ett kort lager sten redan på 1 meters djup, men det fixade min 225 Skurupsborr utan några som helst problem.
Nu inväntar jag min leverans av brunnsrör som bör komma i veckan så att jag kan driva ner dem med min kiespumpe :)

[bild] [bild] [bild]
Härligt! Hoppas på fortsatt fina fraktioner och inte för fin sand. Hur hade du med grundvatten enligt SGU?
 
L LoremIpsum skrev:
Det blev 115 rör som jag beställde för 2-3 veckor sedan som verkar vara på väg nu :)
Hade jag beställt idag hade jag helt klart tagit större dimension eftersom jag ändå borrat ett 225 hål. Men jag är rätt säker på att det kan bli fler brunnsprojekt i framtiden.
Man vinner tydligen inte så mycket på att gå upp till DN 125 från DN115. De ger mer att hänga på ett extra meter filter än att gå upp till DN125 med samma mängd filter.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt! Hoppas på fortsatt fina fraktioner och inte för fin sand. Hur hade du med grundvatten enligt SGU?
Enligt brunnsarkivet ligger grundvattnet på mellan 4-5 meter hos andra i mitt område. Och uttagsmöjlighet mellan 5-25 l/s
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man vinner tydligen inte så mycket på att gå upp till DN 125 från DN115. De ger mer att hänga på ett extra meter filter än att gå upp till DN125 med samma mängd filter.
Jag har valt 2 meter filter på 7.5 meter total rörlängd. Här kanske jag beställer mer rör senare för att få ner filtren djupare om det behövs.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
L LoremIpsum skrev:
Det blev 115 rör som jag beställde för 2-3 veckor sedan som verkar vara på väg nu :)
Hade jag beställt idag hade jag helt klart tagit större dimension eftersom jag ändå borrat ett 225 hål. Men jag är rätt säker på att det kan bli fler brunnsprojekt i framtiden.
Okej, vi inväntar nya 115. Har 5 meters släta sedan innan men behöver säkert några till. Hoppas det går att beställa snart. För de gör väl ingen skillnad på paketen som verkar finnas numera och ifall man skulle beställa de släta rören styckesvis?
 
B Bl0mman skrev:
Okej, vi inväntar nya 115. Har 5 meters släta sedan innan men behöver säkert några till. Hoppas det går att beställa snart. För de gör väl ingen skillnad på paketen som verkar finnas numera och ifall man skulle beställa de släta rören styckesvis?
Mina släta skickades i fredags. De har nog bara inte uppdaterat sidan.
 
L LoremIpsum skrev:
Jag har valt 2 meter filter på 7.5 meter total rörlängd. Här kanske jag beställer mer rör senare för att få ner filtren djupare om det behövs.
Jag körde på 3m filter. Men om jag hade gjort om det här idag hade jag kört på 4m. Men det beror mest på att vi ha dålig tillrinning här.
 
L LoremIpsum skrev:
Enligt brunnsarkivet ligger grundvattnet på mellan 4-5 meter hos andra i mitt område. Och uttagsmöjlighet mellan 5-25 l/s
Kan nog bli en riktigt bra brunn. Hoppas nu på grövre fraktion och inte för fin sand.

1 meter till vore bra om du har 2.5 m filter/sump sen 4.5 meter till vattnet. Så 7 meter så är sista filtret i vattnet, sen vill man ha sjunkmån på minst 1 meter.
 
  • Gilla
LoremIpsum och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Mina släta skickades i fredags. De har nog bara inte uppdaterat sidan.
Märkligt. Kan inte lägga en beställning ens. Kanske ett mail kan rätta till det:) Ska skicka och fråga.

Då ska du ner till 16 meter nu då?;)
 
I och för sig så är mina rör reklamationsrör. (4meter var trasiga).
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan nog bli en riktigt bra brunn. Hoppas nu på grövre fraktion och inte för fin sand.

1 meter till vore bra om du har 2.5 m filter/sump sen 4.5 meter till vattnet. Så 7 meter så är sista filtret i vattnet, sen vill man ha sjunkmån på minst 1 meter.
Ja jag sitter just nu och velar här om jag ska beställa 1 meter filter till och 1 meter slätt (synd att släta är slut på hemsidan just nu bara..). Dock vill jag verkligen komma igång med nästa moment så fort rören anländer i veckan men jag tänker också att eftersom jag vill gömma brunnen under ett lock så kan jag eventuellt sänka röret ytterligare 0.5-1 meter från markytan och då blir det i alla fall 1 meter slätt, 2 meter filter och 0.5m sump under vattennivån vilken borde bli bra, väl?
 
Dock har vi ovanligt låga grundvattennivåer här just nu (västra Skåne) så jag borde redan ha marginal om jag anlägger brunnen med 1m slätt 2.5m sump+filter just nu.
 
Gjorde ett tappert försök i helgen för att få ner en pemsil. Mitt gamla jordspett visar vattenspegel på strax över 5m så var hoppfull. Grävde 4 m med jordborr (sandjord) och sen försökte jag spola ner 50mm-avloppsrör med en dränkbar pump (150l/min med vatten från soptunna) men kom endast ner 1.5 meter till. Det var som att allt vatten bara gick rätt ner. Tryckte upp vatten i röret bara vid enstaka tillfällen och vatten försvann det (upp mot 1.5m3 fick jag ner i backen..).

Så fick se mig besegrad… nu är planen att få hit en sugbil som suger upp sanden och ta med 160-markrör i hålet. Måste nog ner 3m till. Tyvärr hög timpeng för sugbilen…

Bifogar några bilder från projektet hitintills. Har ju iaf en fin pemsil men tyvärr är den i marknivå :D
 
  • Skumisolering på slang, blått verktyg, grå betong, svart plast, utomhus, dag, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djupt hål i marken bredvid grå trottoarkant, omgivet av gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
@LoremIpsum Tycker det låter bra. Går ju alltid att fortsätta djupare om de skulle visa sig att 1 meter slät ovan filter inte räcker. Det är fraktionerna som bestämmer också:) Låt oss se hur det ser ut där nere.
 
  • Gilla
LoremIpsum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.