I ibrakadabra skrev:
Är på 7,5 meters djup nu. Har bara använt gruspumpen idag. Är dock lite bekymrad. Gruspumpen bottnar ca 1 meter innan rörets botten (jag har ändå lyckats pumpa mig ner med hjälp av den). Och även fast jag idag har pumpat upp grus säkert 10-15 gånger, bottnar den fortfarande på ca samma djup. Det som också är skumt, som hände de 2 typ sista gångerna, var att jag kände att den var riktigt seg att få upp. När den väl kom upp var det typ 5-6 cm lager med silt uppe på själva kiespumpen/cylinder. Jag märkte även att gruspumpen fylldes med grus bara av att jag sänkte ner den, utan att pumpa. Sen har jag också sett rör/gängdelar av det som har kommit på från pumpen.

Så det påminner liite om hur det var första gången. Men då stannade gruspumpen 0,5 innan slutet pga sumpen var sönder. Nu stannar jag typ 1 meter innan botten, och vid den nivån finns i alla fall inga gängor. Och sen är jag inte "fast" ännu heller, även om det kändes segt att ta sig ner.

Jag pumpar upp mycket grus, även stenar som är typ 2-4 cm omkrets.

Jag testade även att stoppa ner borren som är 100 cm, den tog sig ner utan hinder till botten.

Vad tror ni, ska jag göra vad jag kan för att försöka tömma röret på grus innan jag försöker ta mig mer neråt?
Det där har jag oxå varit med om. Mitt råd är att ta de lite lugnare nu. Ge det tid att sjunka ordentligt i röret innan du släpper ner pumpen. Pumpa sen försiktigt utan vikt på stocken tills du tömt röret. Man kan behöva pausa lite mellan försöken att pumpa så det verkligen sjunkit till botten. När det ”virvlar” upp så mkt material i vattnet bör du inte vänta med att dra upp pumpen. Det sätter sig så in i h-ete och kan gå väldigt fort.

• Gilla
ibrakadabra och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Det där har jag oxå varit med om. Mitt råd är att ta de lite lugnare nu. Ge det tid att sjunka ordentligt i röret innan du släpper ner pumpen. Pumpa sen försiktigt utan vikt på stocken tills du tömt röret. Man kan behöva pausa lite mellan försöken att pumpa så det verkligen sjunkit till botten. När det ”virvlar” upp så mkt material i vattnet bör du inte vänta med att dra upp pumpen. Det sätter sig så in i h-ete och kan gå väldigt fort.
Samma uppfattning här, när det är fina fraktioner tar det tid att lägga sig...

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Gjorde ett tappert försök i helgen för att få ner en pemsil. Mitt gamla jordspett visar vattenspegel på strax över 5m så var hoppfull. Grävde 4 m med jordborr (sandjord) och sen försökte jag spola ner 50mm-avloppsrör med en dränkbar pump (150l/min med vatten från soptunna) men kom endast ner 1.5 meter till. Det var som att allt vatten bara gick rätt ner. Tryckte upp vatten i röret bara vid enstaka tillfällen och vatten försvann det (upp mot 1.5m3 fick jag ner i backen..).

Så fick se mig besegrad… nu är planen att få hit en sugbil som suger upp sanden och ta med 160-markrör i hålet. Måste nog ner 3m till. Tyvärr hög timpeng för sugbilen…

Bifogar några bilder från projektet hitintills. Har ju iaf en fin pemsil men tyvärr är den i marknivå :D
D
A anhack skrev:
Gjorde ett tappert försök i helgen för att få ner en pemsil. Mitt gamla jordspett visar vattenspegel på strax över 5m så var hoppfull. Grävde 4 m med jordborr (sandjord) och sen försökte jag spola ner 50mm-avloppsrör med en dränkbar pump (150l/min med vatten från soptunna) men kom endast ner 1.5 meter till. Det var som att allt vatten bara gick rätt ner. Tryckte upp vatten i röret bara vid enstaka tillfällen och vatten försvann det (upp mot 1.5m3 fick jag ner i backen..).

Så fick se mig besegrad… nu är planen att få hit en sugbil som suger upp sanden och ta med 160-markrör i hålet. Måste nog ner 3m till. Tyvärr hög timpeng för sugbilen…

Bifogar några bilder från projektet hitintills. Har ju iaf en fin pemsil men tyvärr är den i marknivå :D
Du måste ha väldigt bra fraktion om marken sväljer 150l/m. Men sanden ser ut att vara betydligt grövre än här.
Jag har aldrig provat att spola i lite grövre sand men det borde gå.
Jag spolar med denna pump
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-015277/
Så beroende på vad sugbilen ska ha betalt kan man överväga att testa med en större pump. Jag har också en bensindriven pump som ger ytterligare lite högre flöde men i den mark vi spolar så är den bara onödigt tung att bära på.
Jag skulle tro att en hyrfirma har både dränkbara och bensindrivna pumpar att hyra ut, så kolla pris på det.

Det låter som att du spolar med slang ner i röret? Vilket säkert funkar. Men om du testar en pump med högre flöde bör du överväga att koppla slang direkt på avloppsröret.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag ett kort och koncist svar på min fråga när man kan beställa rören igen. Om 1-2 veckor.

O olofh skrev:
mest för att roa mig och testa funderar jag på att se hur mkt vatten jag kan pumpa upp ur hålet. Men har rätt mkt fint gruspartiklar i vattnet. Hur mkt misshandlar det en pump som tex gardena 3000/04 [länk]
Det sliter tyvärr rätt bra på en pump när det är partiklar i mediet speciellt då tex grus/sand som är hårt.
Hur snabbt beror på material på pumphjul och huset, plast tex slits snabbare än rostfritt tex.

S Sauer200str skrev:
Det sliter tyvärr rätt bra på en pump när det är partiklar i mediet speciellt då tex grus/sand som är hårt.
Hur snabbt beror på material på pumphjul och huset, plast tex slits snabbare än rostfritt tex.
ok, finns en del på marketsplace etc som kanske kan offras för en billig peng

O olofh skrev:
ok, finns en del på marketsplace etc som kanske kan offras för en billig peng
Ja det kan helt klart vara värt att köra ändå så den får offras för att köra rent hålet.
Någon gång måste det ju avta annars lär det vara en grotta där nere till slut😜

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
jag vill ju dels testa tillrinningen men sen får jag inte upp så mkt med plunchern/kieselpumpen för det är så fint så skulle det vara så att det går att suga torrt så kan jag fortsätta med borren så att säga

O olofh skrev:
jag vill ju dels testa tillrinningen men sen får jag inte upp så mkt med plunchern/kieselpumpen för det är så fint så skulle det vara så att det går att suga torrt så kan jag fortsätta med borren så att säga
Det låter ju som en bra plan😃

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
D

Du måste ha väldigt bra fraktion om marken sväljer 150l/m. Men sanden ser ut att vara betydligt grövre än här.
Jag har aldrig provat att spola i lite grövre sand men det borde gå.
Jag spolar med denna pump
[länk]
Så beroende på vad sugbilen ska ha betalt kan man överväga att testa med en större pump. Jag har också en bensindriven pump som ger ytterligare lite högre flöde men i den mark vi spolar så är den bara onödigt tung att bära på.
Jag skulle tro att en hyrfirma har både dränkbara och bensindrivna pumpar att hyra ut, så kolla pris på det.

Det låter som att du spolar med slang ner i röret? Vilket säkert funkar. Men om du testar en pump med högre flöde bör du överväga att koppla slang direkt på avloppsröret.
Precis, spolade med slang ner i röret. En sugbil är inbokad till nästa vecka så jag satsar på det.

Nedan är fraktionen som svalde stora vattenmängder utan att göra något större motstånd.

• En hand täckt av sand och en sandslottsbyggande handske, närbild, skapar lekfull textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A anhack skrev:
Precis, spolade med slang ner i röret. En sugbil är inbokad till nästa vecka så jag satsar på det.

Nedan är fraktionen som svalde stora vattenmängder utan att göra något större motstånd.
Det där ska inte vara några problem att spola ner ett rör i. Jag är ganska övertygad att det skulle funka bättre om du spolade direkt i avloppsröret.

Har varit ute igen. Idag stannade stupstocken på typ 6,5 meters djup (rören är 8,5 m). Massa gegga och skit som jag fick ta upp först, sen kom gruset igen. Ner till 7,5 hyfsat lätt. Sen stopp igen. Drog säkert upp kiespumpen 10-15 gånger på det djupet. Bara massa fin grus, stenar som är typ 2-6 cm i diameter. Men den kommer inte djupare ner i röret.

Vad fan händer där nere egentligen? Sist så kändes det mer naturligt att kiespumpen bottnad 0,5 m innan eftersom sumpröret var sönder. Men 1 m innan botten, i nuvarande fall, finns det ju inte ens några gängor? Det är ju mitt i ett filterrör. Samtidigt har ju några rör/gängarbitar kommit upp, små och inte jättemånga men ändå. Och sen har jag idag testat med riverside-borren som är typ 40 cm hög, cylinderformad (typ 10 cm diameter), och den kommer ner till botten utan problem. Försökte känna efter om det var något jag reagerade på vid 7,5 meters djup men ingenting. Vid första hålet minns jag att jag behövde juxa förbi sista biten för att få ner gardenaslangen t.ex.

Och om nu röret skulle vara sönder där nere, är det inte då lite konstigt att jag kan pumpa upp grus efter grus efter grus. Det tar liksom aldrig slut.

Vet inte hur jag ska gå vidare härifrån, men jag funderar på att försöka ta mig djupare ner nästa gång jag är ute, för att se hur det går, sen på något sätt tömma röret allt eftersom??

Jag har alltså inte haft på några vikter idag.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Har varit ute igen. Idag stannade stupstocken på typ 6,5 meters djup (rören är 8,5 m). Massa gegga och skit som jag fick ta upp först, sen kom gruset igen. Ner till 7,5 hyfsat lätt. Sen stopp igen. Drog säkert upp kiespumpen 10-15 gånger på det djupet. Bara massa fin grus, stenar som är typ 2-6 cm i diameter. Men den kommer inte djupare ner i röret.

Vad fan händer där nere egentligen? Sist så kändes det mer naturligt att kiespumpen bottnad 0,5 m innan eftersom sumpröret var sönder. Men 1 m innan botten, i nuvarande fall, finns det ju inte ens några gängor? Det är ju mitt i ett filterrör. Samtidigt har ju några rör/gängarbitar kommit upp, små och inte jättemånga men ändå. Och sen har jag idag testat med riverside-borren som är typ 40 cm hög, cylinderformad (typ 10 cm diameter), och den kommer ner till botten utan problem. Försökte känna efter om det var något jag reagerade på vid 7,5 meters djup men ingenting. Vid första hålet minns jag att jag behövde juxa förbi sista biten för att få ner gardenaslangen t.ex.

Och om nu röret skulle vara sönder där nere, är det inte då lite konstigt att jag kan pumpa upp grus efter grus efter grus. Det tar liksom aldrig slut.

Vet inte hur jag ska gå vidare härifrån, men jag funderar på att försöka ta mig djupare ner nästa gång jag är ute, för att se hur det går, sen på något sätt tömma röret allt eftersom??

Jag har alltså inte haft på några vikter idag.
Jag kanske var med om samma sak…?
Det som hände mig var att jag fick en knäck i gängorna och pumpen inte kunde komma förbi. Dvs röret var inte paj men hade gängat över. Blev så mkt vacuum att pumpen sög upp grus ändå.
Fattar knappt själv vad jag skrev så förtydligar med ett precisionskonstverk..

• Abstrakt, blått linjekonstverk mot svart bakgrund som kan likna geometriska figurer eller förenklad arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är något sånt jag också tänker kan ha inträffat. Frågan är om man ska dra upp rören och kolla. Jag vet ju vart grusen är nu.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.