802 920 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Mmmm..? Bra fråga..I ibrakadabra skrev:
Det positiva är att du vet var lerskiten tar slut men jäkligt surt att börja om..
Mina rör satt som berget så de gick inte att dra upp utan gick av i gängorna uppe vid stocken om jag minns rätt..
Shit . Frågan är om hålet på något vis är lite uppluckrat om man ska ner där sen igen? Önsketänkande kanske.U upa skrev:
Får du upp alla rören skulle jag iaf provat i samma hål. Har lyft från leran och gått ner i samma med ”lättare” väg ner.. Får du däremot inte upp alla tror jag risken är stor att fastna på skiten som ligger kvar i backen..?I ibrakadabra skrev:
Menar du att bara ha en kort spolslang och spola i toppen av avloppsröret? Vad blir skillnaden (mer än lite mindre tryckförluster med kortare spolslang)?U upa skrev:
Kan rapportera att jag borrade upp rördelar från en trasig sump idag hos mina föräldrar.. Har varit för aggressiv med borret i röret när sten har kilat fast samt har nu märkt att jag har varit fast med jordborren under brunnsröret så flera gånger när jag har ryckt och trott kilad stenar.
Då jag helt plötsligt nu började räkna stänger mot antal rör..
Blir att plocka upp skiten och börja om.
Goda i kråksången är att jag är nere vid grundvattnet redan på 7 meter. Så android höjdapp var inte ens nära med höjdskillnad hos mig och föräldrarna..
Goda i kråksången är att jag är nere vid grundvattnet redan på 7 meter. Så android höjdapp var inte ens nära med höjdskillnad hos mig och föräldrarna..
Vad jag menar är att koppla slang direkt på avloppsröret. På det viset ”tvingar” man hela vattenflödet genom avloppsröret och kan bana väg för röret. Lägger 2 jäkligt dåliga bilder som visar hur det är kopplat. Är 99% säker på att Mardigan har mkt bättre bild på kopplingen.A anhack skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med grundvattennivåer verkar inte vara lätt att förstå sig på.TotalControl skrev:Kan rapportera att jag borrade upp rördelar från en trasig sump idag hos mina föräldrar.. Har varit för aggressiv med borret i röret när sten har kilat fast samt har nu märkt att jag har varit fast med jordborren under brunnsröret så flera gånger när jag har ryckt och trott kilad stenar.
På ett ställe jag spolat brunn trodde jag att det inte skulle gå, för 40-50m från där brunnen skulle vara går en bäck där vattenspegeln var ca 6m under marknivå. Men där vi spolade var det bara 2m ner till grundvattnet. Jag tänkte att det skulle vara på samma nivå som bäcken ungefär.
Så jag tänker att det inte behöver vara fel på din app utan kan vara helt olika grundvattennivåer i förhållande till havsnivå.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 597 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 597 inlägg
Jag är lite periodare i tråden, så jag kan ha missat något. Men om röret är knäckt i skarv som upa föreslår, och du får in såpass grov grus som 2-6cm, har du inte tillräckligt med vatten då? Eller drar det in silt också?I ibrakadabra skrev:
Problemet är att jag precis har stött på grus. Troligtvis ligger mina filterör fortfarande i silt/lera. Jag hade nog behövt komma ner i alla fall 2 meter till, givet att det är fortsatt grus då.Karrock skrev:
Frågan är om jag ska försöka ta mig längre ner nu, eller om jag ska dra upp rören o kolla status på dem. Att dra upp rören är i sig inget jobbigt. Det dryga är om det är ett filterör eller så som inte följer med upp, då kan jag ju inte använda samma hål igen. Men om så hade varit fallet hade det troligtvis inte blivit bra om jag fortsatt borra ännu djupare... hmm.
EDIT: Jag har även hört mig för på det tyska forumet. Det finns en gammal räv där som verkar ha väldigt mycket erfarenhet. Där skrev jag:
Röret ser ut att vara fyllt med material och jag pumpar upp mycket grus (utan vikt på). Men jag kan liksom inte komma längre in i röret med gruspumpen.
Hans svar på det var:
Detta problem rapporteras ofta på forumet.
Du kan försöka minska det genom att hälla vatten i röret medan du smackar för att skapa mottryck.
Det kan också hjälpa att få en gruspump med mindre diameter, då blir suget mindre om man drar långsamt(!).
Det som gör att jag nojar lite är som sagt att jag har fått upp lite blå rördelar, som då kanske tyder på att någonting är sönder. Det har dock inte varit många delar, och inte stora. Samtidigt är det ju märkligt att jag kommer till botten så lätt med både 100 mm och riverside-borren.
Tror ändå det lutar åt att jag ska försöka ta mig neråt ännu mer. Så länge jag lyckas ta mig neråt kan ju ett scenario (leker bara med tanken) vara att den sista metern alltid kommer vara fylld med grus...? När man kiespumpar vid 2 meters höjd ovanför botten blir det kanske inte sådant sug/tryck att röret fylls med grus underifrån...?
Om man får svära lite i kyrkan (ping @TotalControl ) är ju ett annat alternativ att kanske gräva ner till 1,5-2 m djup och därifrån försöka få ner en sil/spets. Men det får vara plan B eller C kanske.
Redigerat:
Kanske är värt att testa. Dock något tveksam till att det skulle göra någon större skillnad i mitt fall då allt vatten redan gick rätt ner i backen och trycktes inte upp i avloppsröret.U upa skrev:
Det ska inte tryckas upp varken vatten eller sand i avloppsröret. Vatten ska endast gå ner i avloppsröret och sand/vatten trycks sedan undan i backen eller alternativt (om det inte får plats i marken så att säga) kommer det upp bredvid avloppsröret.A anhack skrev:
Kör man fast och inte kommer neråt så backar man på avloppsröret och ”pulsar” det lite upp och ner så hålet blir större och jobbar sig sedan långsamt neråt så väggarna runt avloppsröret är tillräckligt långt ifrån avloppsröret så det finns plats för sand/vatten att ”virvla” upp och ut ur hålet.
Drog upp röret hos mina föräldrar idag. Bottwneöret helt kras, därför det tog tvärstopp.
Behövde ingen domkraft, räckte med blodsmak och bajslukt.
Har ingen bild på trasiga röret men lite andra bilder på borrplatsen.
Behövde ingen domkraft, räckte med blodsmak och bajslukt.
Har ingen bild på trasiga röret men lite andra bilder på borrplatsen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto