802 629 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Ja, precis. Det jag menade var att eftersom det inte gick upp något vatten i avloppsröret så är jag tveksam till att det skulle göra någon större skillnad att spola längst upp eller längst ner i avloppsröret.U upa skrev:Det ska inte tryckas upp varken vatten eller sand i avloppsröret. Vatten ska endast gå ner i avloppsröret och sand/vatten trycks sedan undan i backen eller alternativt (om det inte får plats i marken så att säga) kommer det upp bredvid avloppsröret.
Kör man fast och inte kommer neråt så backar man på avloppsröret och ”pulsar” det lite upp och ner så hålet blir större och jobbar sig sedan långsamt neråt så väggarna runt avloppsröret är tillräckligt långt ifrån avloppsröret så det finns plats för sand/vatten att ”virvla” upp och ut ur hålet.
Ahh.. Då är jag med. 👍A anhack skrev:
Vilken dimension har du på slangen? Tänker att du kanske får för lågt flöde om den är för tunn och det därför inte orkar trycka undan?
Idag kom min leveransen av rör. Det är totalt 7.5 meter med 2m filter och eftersom det gick så lätt att borra ner till 4.5 har jag beställt 1m filter och 1m rör till. Jag gör hellre rätt och rejält direkt
Men nu till frågorna inför momentet att börja vakuumpumpa/kiespumpa:
- behöver man täta, skriva eller limma rören när man sätter ihop dem? Jag tänker att det inte behövs eftersom de inte behöver vara helt täta. Har jag rätt?
- måste man vara superförsiktig med att kiespumpen inte slår i väggarna när man sänker ner/drar upp den ur brunnen för att tömma? Eller går det bra att göra för hand utan att bygga en ställning med en vinsch?
- sätter sig rören snabbt eller kan man göra uppehåll i processen? Till och med upp till en vecka om jag bara jobbar med brunnen på helgen?
- isgrus ska jag köpa och mäta upp innan så att jag vet hur mycket jag ska hälla ner i slutet. Vad har detta för funktion? Är det att rena och släppa igenom vatten eller tätar det botten helt?
- något annat värt att tänka på innan jag börjar?
- behöver man täta, skriva eller limma rören när man sätter ihop dem? Jag tänker att det inte behövs eftersom de inte behöver vara helt täta. Har jag rätt?
- måste man vara superförsiktig med att kiespumpen inte slår i väggarna när man sänker ner/drar upp den ur brunnen för att tömma? Eller går det bra att göra för hand utan att bygga en ställning med en vinsch?
- sätter sig rören snabbt eller kan man göra uppehåll i processen? Till och med upp till en vecka om jag bara jobbar med brunnen på helgen?
- isgrus ska jag köpa och mäta upp innan så att jag vet hur mycket jag ska hälla ner i slutet. Vad har detta för funktion? Är det att rena och släppa igenom vatten eller tätar det botten helt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog ett spett som jag trycke ned i marken och sen ett spännband runt om. Sen satte jag fast stupstocken i andra änden. 🙂O olofh skrev:
Jag är helt nybörjare och typ 1v före dig i arbetet men jag skruvar ihop dom, jobbar lite pö om pö och pumpar för hand. Ska dock bygga en enklare ställning med block för det är lite tungt att dra upp den precis när man dragit på ett nytt rör och har lite extra höjd upp ur marken så att sägaL LoremIpsum skrev:Idag kom min leveransen av rör. Det är totalt 7.5 meter med 2m filter och eftersom det gick så lätt att borra ner till 4.5 har jag beställt 1m filter och 1m rör till. Jag gör hellre rätt och rejält direkt
[bild]
@LoremIpsum Kul! Fick också mina reklamationsrör ikväll.
Lite försiktig kan du vara men rören tål rätt mycket. Jag har också bara kiespumpa för hand utan ställning, bara försöka hålla något centrerat när man sänker eller lyfter upp men inget man behöver nojja över speciellt mycket.
Jag brukar spola av gängorna med slang innan jag gängar på, får lite mer glid då också.
Jag brukar inte vrida åt stupstocksröret så hårt i gängan för att de ska vara lätt att demontera. Precis så den är ihop.
Se till att stupstocken är ordentligt spänd med sina skruvar så du inte får några hundra kilo sten över tårna.
Vattenslang för att tömma kiespumpen och hanskar är ett måste
Försök hålla reda på fraktionerna under vattnet så du vet var filtren hamnar.
Håll koll på kiespumpen så du inte hamnar före eller efter med den mot brunnsröret. Dvs rep + kiespump ska ha ungefär samma längd som du har rör om du mäter till rörkant. Ibland så går rören före kiespump då får man tömma röret med kiespump innan man är i par.
Det är lugnt att det står pausat ett tag.
Lycka till
Lite försiktig kan du vara men rören tål rätt mycket. Jag har också bara kiespumpa för hand utan ställning, bara försöka hålla något centrerat när man sänker eller lyfter upp men inget man behöver nojja över speciellt mycket.
Jag brukar spola av gängorna med slang innan jag gängar på, får lite mer glid då också.
Jag brukar inte vrida åt stupstocksröret så hårt i gängan för att de ska vara lätt att demontera. Precis så den är ihop.
Se till att stupstocken är ordentligt spänd med sina skruvar så du inte får några hundra kilo sten över tårna.
Håll koll på kiespumpen så du inte hamnar före eller efter med den mot brunnsröret. Dvs rep + kiespump ska ha ungefär samma längd som du har rör om du mäter till rörkant. Ibland så går rören före kiespump då får man tömma röret med kiespump innan man är i par.
Lycka till
Hur går det för dig?O olofh skrev:
3.5m rör nere i marken så har kvar att driva ner 3m släta rör nu. Än så länge är det mest tiden som hindrar. hoppas på att kunna jobba med det i helgen men vill nog bygga en liten hisställning för att slippa att dra upp pumpen för hand nu när det börjar bli lite djup.TotalControl skrev:
Jag drog upp rören igen. Alla rör intakta. Ner med rögen igen . Bråkade med en sten vid 5 meters djup. Fick till slut upp han, stor som en knytnäven. Blev lite nojig över det som hände dig hos dina päron @TotalControl, så tror faktiskt jag drar upp rören imorgon igen för att kolla till sumpen innan jag fortsätter. De första 4-5 meterna behövde man inte kämpa mycket för ändå.
Det här med ställning eller inte beror nog lite på förutsättningar på platsen, vilken fraktion, djup, höjd till vattenspegel osv. Hade inte gått här utan ställning kan jag sägaTotalControl skrev:@LoremIpsum Kul! Fick också mina reklamationsrör ikväll.
Lycka till
Nu har jag gjort ett försök till inspirerat av era kommentarer. Spolslangen är diameter 25 som nu bara är en kort stump tejpad mot toppen av avloppsröret (bör inte ge så mycket tryckförlust tycker jag). Gick något bättre men lyckades bara komma ner ett par decimeter till. Är nu nere på 6m men sen tar det emot… tryckte ner 300 liter till i hålet utan någon direkt rörelse (provade knepen med att dra upp/ner osv). Vattenspegeln i avloppsröret är vid 5.1m så behöver ner drygt en meter till. Retligt… Några tips?U upa skrev:
Det där med att (inte) spänna stupstocken ordentligt var jag med om igår. När jag la på sista vikten så gled allt ner. Tanken hade faktiskt slagit mig redan innan så hade placerat 2 lecablock på var sin sida av röret så allt stannande ju 2 dm ovan mark så ingen skada skedd men ha lite riskhantering med i tänket när ni laddar på massa vikter. Jag körde med flipflops men får nog bli stålhätta framöver, tråkigt om det händer något oväntatB Bl0mman skrev:
Såg en tysk som ställde vattenfyllda soptunnor på var sida. Då är man väl uppe i typ 3-400kg iaf. Dumt att välta sånt på sig själv eller någon annan
Ja man får vara försiktig. När du lastar på mer mot slutet måste du ha bra stryning nere vid marken och stadga till röret. Jag tror jag slutade på 426 kg så röret har inga problem att klara av lite viktO olofh skrev:Det där med att (inte) spänna stupstocken ordentligt var jag med om igår. När jag la på sista vikten så gled allt ner. Tanken hade faktiskt slagit mig redan innan så hade placerat 2 lecablock på var sin sida av röret så allt stannande ju 2 dm ovan mark så ingen skada skedd men ha lite riskhantering med i tänket när ni laddar på massa vikter. Jag körde med flipflops men får nog bli stålhätta framöver, tråkigt om det händer något oväntat
Såg en tysk som ställde vattenfyllda soptunnor på var sida. Då är man väl uppe i typ 3-400kg iaf. Dumt att välta sånt på sig själv eller någon annan
Har för mig ngn annan här lastade på ännu mer.