Up we go :). Fortfarande lera på 11 m så klart.

• Lyftanordning med röd krok, kedjor, och kättingtalja, mot blå pelare, vid träpall och pallkragar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad ska du göra?
Döda någon

Nä men, nu funderar jag faktiskt på att försöka dra upp PEM-slangen som jag tryckte ner i det första hålet (med grus i) för att sen borra på nytt. Det är ju SÅ kul!!!

EDIT: Missförstod kanske din fråga, men jag håller på att dra upp rören igen alltså :D.

I ibrakadabra skrev:
Up we go :). Fortfarande lera på 11 m så klart.
Som du kämpar. :cool:(y)

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Döda någon

Nä men, nu funderar jag faktiskt på att försöka dra upp PEM-slangen som jag tryckte ner i det första hålet (med grus i) för att sen borra på nytt. Det är ju SÅ kul!!!

EDIT: Missförstod kanske din fråga, men jag håller på att dra upp rören igen alltså :D.
Du är en kämpe! Nej du förstod rätt frågan :)

Är sugen på att försöka driva ner en rörspetsbrunn i diket brevid tomten. Diket är är lite mer än 2m djupt.
Grävde ett hål i diket i dag och stötte på vatten ca1,5m ner. Hur mycket djupare behöver jag ner med röret ?

Vilken dimension på rörspetsbrunn är lämplig för att lyckas slå ner själv ?

Nu är det ju Smålänska myllan med sten som gäller. Är kanske omöjligt att driva ner en brunn här,men känns som det vore värt ett försök ialf.

Tanken är bevattning av gräsmatta och köksträdgård.

DjAlbert DjAlbert skrev:
När man spolar en spets så använder man en källa med högt flöde och tryck, t.ex en spolbil. Det ska till många liter/min för att spola loss skiten.
Okej,om grannen har vatten 5 meter därifrån så lär nog ni också ha det.
Ska du testa att dra upp den för hand eller med maskin? Vettefan hur det går till att dra upp dylikt, har aldrig gjort det själv så.
Spetsen kanske inte behöver bytas om du lyckas göra rent den.

Rörspetsbrunnen min far och hans granne delar på ger 200-250 l/min. Den har dom haft ~8 år, och aldrig ett problem.
200 l/minut ? Då har Du nog hört fel

G Götesson76 skrev:
Är sugen på att försöka driva ner en rörspetsbrunn i diket brevid tomten. Diket är är lite mer än 2m djupt.
Grävde ett hål i diket i dag och stötte på vatten ca1,5m ner. Hur mycket djupare behöver jag ner med röret ?

Har du vägarna
G Götesson76 skrev:

Nu är det ju Smålänska myllan med sten som gäller. Är kanske omöjligt att driva ner en brunn här,men känns som det vore värt ett försök ialf.

Har du vägarna förbi hallandskusten kan du få köpa r40 spets och rör av mig billigt. Har två spetsar liggandes men den ena har jag demonterat själva spetsen på och gängat så att man kan sätta bägge silarna efter varandra. Har nog 10m rör också. Spetsarna är från rinkaby med sil.
Tror inte att det är nån större mening med mer än r40 och det går säkert bra med en r32 också.
Toppen på silen bör ha minst 1m vatten ovan sig. Så har du redan grävt till vatten så behöver du slå ner 2m minst. Sen kan man testa på vilket djup man får högst flöde.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Läste första halvan av tråden och har nog tyvärr hoppat förbi 3 år av bra information, har TotalControl hunnit borrat ett fjärde eller tillochmed femte hål ännu? :)

Jag var lite sugen på att fixa bevattning till trädgården, sprinklers etc. TotalControls bygge är man ju avis på! Jag va först inne på en rörspettsbrunn för att slippa använda det kommunala vattnet som kostar en hel del och som är draget med rätt klena ledningar hemma. 700 inlägg in på denna tråd så verka det vara foderrör som ska ner och TNA rör istället för rörspets

Men innan jag beställer jordborr, kiespump och pump från tyskland så tänkte jag bara kolla om det är rimligt att ge det ett försök utifrån min placering.och data från SGU. Jag vet att borraren för bergvärme hittade rätt mycket vatten ganska grunt iallafall(dock grävdes det på vintern)

Jordart grundlager 1:1miljon : Postglacial sand--grus
Jordart, grundlager 1:25000 - 1:100000: Postglacial silt
Genomsläpplighet: Låg genomsläpplighet (Hög genomsläpplighet hos grannen)
Skattat jorddjup 5 - 10 m (vet att de hitta berg rätt tidigt för bergvärmen)
Grundvatten: Tämligen goda uttagsmöjligheter, urberg. Mediankapacitet 600-2 000 l/h

Nu kan jag inte tolka den här datan jättebra, men det känns inte superbra förutsättningar?

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Har du vägarna förbi hallandskusten kan du få köpa r40 spets och rör av mig billigt. Har två spetsar liggandes men den ena har jag demonterat själva spetsen på och gängat så att man kan sätta bägge silarna efter varandra. Har nog 10m rör också. Spetsarna är från rinkaby med sil.
Tror inte att det är nån större mening med mer än r40 och det går säkert bra med en r32 också.
Toppen på silen bör ha minst 1m vatten ovan sig. Så har du redan grävt till vatten så behöver du slå ner 2m minst. Sen kan man testa på vilket djup man får högst flöde.
Tack för erbjudandet, men har inte vägarna förbi tyvärr. Bor i Nybro kommun.

R40 drygt 48mm utv. Är det möjligt att få ner med handkraft/slägga/jungfru ? Känns grovt för hand, men kanske inte omöjligt. Testade att slå ner ett 1,5m R20 rör i det grävda hålet. Gick hyffsat lätt med en liten slägga. Drar man upp röret, så är det fin sand i det. Grävd håla med vatten och en rörstump i naturen, omgiven av gräs och mossa.
Skapa konto

@pokasd :) 4st brunnar har jag borrat. En av dem skrota jag som är till returvatten från huset kylsystem.
Trodde det skulle fungera att ha 0.5 m filter ovan grundvattnet för den ska ju bara svälja vatten, men så fel jag hade. Det kommer in en massa fraktion den vägen som täpper brunnen och den svämmar över. Var lättare att borra en ny än att försöka gå ner djupare då jag hade kapat rör och allt på den.
Blir ett försök på en 5:e snart hos mina föräldrar, prylarna borde komma den här veckan. Siktar på 16 meter :)

Men åter till dig, jag tycker de verkar finnas bra förutsättningar för filterbrunn om det är post- glaciär sand. Silten kan vara lite tuffare men det är bara mer jobb. Har en på PM som borra i silt och sen grus med lyckad resultat.
Uttaget du nämner är i urberg, de visar att det finns vatten och berget har sprickor. Uttaget kan vara betydligt mer/ bättre i jordlagret.
Hos mig är det inte bra alls i urberg enligt sgu. Är väl dåligt med sprickor. Men enormt mycket i jordlagret.

Edit: Nu läste jag att berg kan komma vid 5 meter. Då kan det bli svårt att få till. Jag har berg 8.5m ner. Min första brunn står på berget.

• Gilla
xnz och 2 till
  • Laddar…
Dagtid. Utomhus. Två grävda hål. Blå rör. Rörstöd. Verktyg. Byggstenar. Växter i bakgrunden. Skuggor på marken.
Skapa konto

Ny dag, nytt hål. Lyfte upp röret och borrade ett nytt hål kant i kant. Lyckades komma ned till grundvattnet med borren som för tillfället ligger på ca 2.5 meter. Låg en sten i vägen som jag efter mycket svett och tårar fick bort. När jag sen körde ned röret igen så lyckades röret putta tillbaka stenen. Får göra ett nytt hål sidan om och se ifall det fungerar där.

Någon som har bild på en stenfångare? Känns som om det kan behövas. :rofl:

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Bildsök på steinfänger brunnenbau så får du upp en del varianter.
Armeringsjärn som fingrar som konar utåt verkar vara en vanlig variant.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@pokasd :) 4st brunnar har jag borrat. En av dem skrota jag som är till returvatten från huset kylsystem.
Trodde det skulle fungera att ha 0.5 m filter ovan grundvattnet för den ska ju bara svälja vatten, men så fel jag hade. Det kommer in en massa fraktion den vägen som täpper brunnen och den svämmar över. Var lättare att borra en ny än att försöka gå ner djupare då jag hade kapat rör och allt på den.
Blir ett försök på en 5:e snart hos mina föräldrar, prylarna borde komma den här veckan. Siktar på 16 meter :)

Men åter till dig, jag tycker de verkar finnas bra förutsättningar för filterbrunn om det är post- glaciär sand. Silten kan vara lite tuffare men det är bara mer jobb. Har en på PM som borra i silt och sen grus med lyckad resultat.
Uttaget du nämner är i urberg, de visar att det finns vatten och berget har sprickor. Uttaget kan vara betydligt mer/ bättre i jordlagret.
Hos mig är det inte bra alls i urberg enligt sgu. Är väl dåligt med sprickor. Men enormt mycket i jordlagret.

Edit: Nu läste jag att berg kan komma vid 5 meter. Då kan det bli svårt att få till. Jag har berg 8.5m ner. Min första brunn står på berget.
Tack så mycket för kollen! Tänkte att det kunde vara ett kul projekt att köra lite på chans, tills jag hittade ett dokument från bergvärmeborrningen..
Formulär visar markdjup med jordarter: 0–2 meter sand/jord, 2–240 meter berg.
Nu tänkte jag att nya brunnen skulle vara 10-20 meter bort från borrhålet, men det känns ju rätt osannolikt att man skulle ha tur att komma längre ner :(

M Mardigan skrev:
Var på hallandskusten? Skulle behöva sil + 4-5m rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.