Maxwells demon TotalControl skrev:
Är du under vatten?
Nej, precis på gränsen.
 
Ok. Om hålet håller ihop innan grundvattnet så behöver du inte borra i röret.
Jag skulle dra upp röret och borra direkt om det går. Då kan du böka runt bättre också för att försöka få fram stenen.
Om du är under vatten och stöter på sten som står under brunnsröret så kan det hjälpa att lyfta 30-50cm cm så att hålet kollapsar och kanske tar med stenen in i rörets väg.
Ibland får man göra så flera gånger.
Jag skulle försöka fixa en stenfångare också :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det funkar med vilken billig pump som helst med flöde. Typ även denna.
Men i lera är det ingen idé.

[länk]
är förbi leran. (Hoppas jag) Plunschern drar upp rätt fint rinnigt material nu
 
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
Ah det går undan :) Bra jobbat. Några bilder på fraktionen?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah det går undan :) Bra jobbat. Några bilder på fraktionen?
detta kommer nu när jag drar upp plunchern och tömmer ut på marken
Markväg och gräs med grov textur, gråa och gröna nyanser, naturlig ljussättning, utescen, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är från sista tagen med borren innan jag gick över till att plunscha
En hand med handske håller en klump av vad som ser ut att vara våt, grusig sand eller jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg med lerigt verktygshuvud nära svart staket, grön växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 4 till
  • Laddar…
sorry för 1000 frågor. men vilka rör ska man ha?
E-handelssida visar blått brunnrör DN115, prissatt till 20,70 EUR, kundrecension, köpinfo, specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller

Webbsida som säljer brunnenrör DN 115 i blått, med produktinformation, pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tack! hur många meter filter under grundvattennivån? har grundvatten på 2.8 m och bor 5 meter över havet (vet inte om det sista där spelar någon roll)
 
Ju mer ju bättre :) Men om du tror att du kommer få ner3 meter filter + 0,5 m sump samt minst 1 meter slät brunnsrör under grundvattnet så är det bra.
Svårt att säga annars överlag, beror helt på fraktioner,tillrining och önskat uttag.

Viktigt dock att alla filter ligger under vatten, även vid uttag.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
och sumprör längst ner eller? Sumpfrohr TNA Glattwandrohr mit Schneidschuh DN 115 vormontiert (erdbohrer.de)
Jag har alltid fixat ett eget sumprör utan skärsko. Man delar ett brunnsrör på mitten. Ena har man som sumprör och den andra som stupstocksrör. Så slipper man lossa stupstocken jämnt utan man gängar på/av stupstocken med 0,5 rör. Sumpröret fasar man på insidan.
Invändig gänga uppåt sen när du börjar köra.

Tänkte på det, du har plunchat redan utan rör?
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har alltid fixat ett eget sumprör utan skärsko. Man delar ett brunnsrör på mitten. Ena har man som sumprör och den andra som stupstocksrör. Så slipper man lossa stupstocken jämnt utan man gängar på/av stupstocken med 0,5 rör. Sumpröret fasar man på insidan.
Invändig gänga uppåt sen när du börjar köra.

Tänkte på det, du har plunchat redan utan rör?
ah, blir ju billigare så. ja körde lite med plunschern för att testa... var "tvungen" :)
 
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.