Smart som jag var så visste jag inte hur djupt jag hade ner till berget där jag bor. Och när jag väl borrat mig ner i jorden så har jag 3 meter till berg. Så det blir tyvärr ingen brunn här. Därför har jag lite grejer till salu om någon är intresserad. Jordborren är bara använd lite grann och de ena 1 meters röret är delat på mitten.
Bor precis utanför Växjö.


Det som finns är följande:

Kiespumpe 108mm
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Kiespumpe-108mm::877.html

Stupstock för DN115
https://www.erdbohrer.de/Holzzangen/Holzzange-die-Grosse-fuer-DN-115-Brunnenrohr-AD-125mm::941.html

Jordborr 8 meters 145mm
https://www.erdbohrer.de/product_info.php?products_id=916{19}59

DN 115 PVC RÖR 1 meters, har totalt 5 stycken varav ett är då delat på mitten.
https://www.fontario.de/epages/78206167.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/17-001

DN 115 PVC FILTER RÖR 1 meters, har totalt 3 stycken
https://www.fontario.de/epages/78206167.sf/de_DE/?ObjectID=56129087

Säljer gärna allt ihop men kan även tänkas att sälja för sig.

Har även en ordentlig 3-fast vattenpump som ger 100 liter i minuten ifrån Italienska kvalitetsmärket Ebara, modell AGA/I 3.00 TIE3
https://www.pumpsukltd.com/ebara-aga-i-3-00-t-jet-pump.html
 
C carlert skrev:
Smart som jag var så visste jag inte hur djupt jag hade ner till berget där jag bor. Och när jag väl borrat mig ner i jorden så har jag 3 meter till berg. Så det blir tyvärr ingen brunn här. Därför har jag lite grejer till salu om någon är intresserad. Jordborren är bara använd lite grann och de ena 1 meters röret är delat på mitten.
Bor precis utanför Växjö.


Det som finns är följande:

Kiespumpe 108mm
[länk]

Stupstock för DN115
[länk]

Jordborr 8 meters 145mm
[länk]

DN 115 PVC RÖR 1 meters, har totalt 5 stycken varav ett är då delat på mitten.
[länk]

DN 115 PVC FILTER RÖR 1 meters, har totalt 3 stycken
[länk]

Säljer gärna allt ihop men kan även tänkas att sälja för sig.

Har även en ordentlig 3-fast vattenpump som ger 100 liter i minuten ifrån Italienska kvalitetsmärket Ebara, modell AGA/I 3.00 TIE3
[länk]
Tråkigt. Bara nyfiken. Varför har du tänkt köra 145mm borr men 115 rör?
 
Man brukar borra ner till grundvattnet med jordborr/145 borren först som pilothål. Då får man plats även med ett foderrör som är ett 160mm markör om man vill.
Sen stoppar man ner ett DN115 rör i pilothålet/foderröret och kör med kiespump/pluncher eller 105mm borr i DN115 röret.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Kastar ut en sista livlina här för att se om någon har några bra idéer.

Har dragit ner en sprillandes ny spets och rör (6m + spets) där det en gång har stått en spets som hade gjort sitt. Har även satt in en helt ny pump (NOWAX HWG 1200 inköpt på Hornbach) då den gamla var bränd.

Där står 2-2,5m vatten i röret.

När jag drar igång pumpen så efter ett tag hör jag att vattnet kommer, även om det tar ganska lång tid, men det är precis som att den inte orkar fullfölja. Tryckmätaren stannar på ungefär 1 bar.
Jag trodde först det var någon koppling på sugsidan som var otät, när jag lossade backventilen så såg jag det stod vatten hela vägen upp. Men för säkerhets skull så drog upp hela paketet och kollade och linade om alla kopplingar (allt såg ok ut).

Jag lutar åt två saker:
1. Dåligt tillflöde. Det har varit bra innan, men kanske inte är det längre? Hur kollar man det bäst?
2. Pumpen kass, även om den är ny. Sätter jag handen för inloppet till pumpen och drar igång så känner jag att den suger, men inte jättemycket. Hur mycket skall den suga?

Några idéer?
 
S Schkogen skrev:
Kastar ut en sista livlina här för att se om någon har några bra idéer.

Har dragit ner en sprillandes ny spets och rör (6m + spets) där det en gång har stått en spets som hade gjort sitt. Har även satt in en helt ny pump (NOWAX HWG 1200 inköpt på Hornbach) då den gamla var bränd.

Där står 2-2,5m vatten i röret.

När jag drar igång pumpen så efter ett tag hör jag att vattnet kommer, även om det tar ganska lång tid, men det är precis som att den inte orkar fullfölja. Tryckmätaren stannar på ungefär 1 bar.
Jag trodde först det var någon koppling på sugsidan som var otät, när jag lossade backventilen så såg jag det stod vatten hela vägen upp. Men för säkerhets skull så drog upp hela paketet och kollade och linade om alla kopplingar (allt såg ok ut).

Jag lutar åt två saker:
1. Dåligt tillflöde. Det har varit bra innan, men kanske inte är det längre? Hur kollar man det bäst?
2. Pumpen kass, även om den är ny. Sätter jag handen för inloppet till pumpen och drar igång så känner jag att den suger, men inte jättemycket. Hur mycket skall den suga?

Några idéer?
Spär du pumpen innan du startar?
 
Immobil Immobil skrev:
Spär du pumpen innan du startar?
Jadå.
 
S Schkogen skrev:
Kastar ut en sista livlina här för att se om någon har några bra idéer.

Har dragit ner en sprillandes ny spets och rör (6m + spets) där det en gång har stått en spets som hade gjort sitt. Har även satt in en helt ny pump (NOWAX HWG 1200 inköpt på Hornbach) då den gamla var bränd.

Där står 2-2,5m vatten i röret.

När jag drar igång pumpen så efter ett tag hör jag att vattnet kommer, även om det tar ganska lång tid, men det är precis som att den inte orkar fullfölja. Tryckmätaren stannar på ungefär 1 bar.
Jag trodde först det var någon koppling på sugsidan som var otät, när jag lossade backventilen så såg jag det stod vatten hela vägen upp. Men för säkerhets skull så drog upp hela paketet och kollade och linade om alla kopplingar (allt såg ok ut).

Jag lutar åt två saker:
1. Dåligt tillflöde. Det har varit bra innan, men kanske inte är det längre? Hur kollar man det bäst?
2. Pumpen kass, även om den är ny. Sätter jag handen för inloppet till pumpen och drar igång så känner jag att den suger, men inte jättemycket. Hur mycket skall den suga?

Några idéer?
Har du kollat så att backventilen öppnar riktigt?
Enligt mig ska man alltid trycka på backventilen för att se att den öppnar riktigt före montage, både ny och efter vintervila.
Tillrinning borde du kunna kolla genom att fylla på spetsen och se hur fort det sjunker. Går det lätt ut borde det gå lätt in.
Vet du om du är på samma djup som tidigare spets?
 
M Mardigan skrev:
Har du kollat så att backventilen öppnar riktigt?
Enligt mig ska man alltid trycka på backventilen för att se att den öppnar riktigt före montage, både ny och efter vintervila.
Tillrinning borde du kunna kolla genom att fylla på spetsen och se hur fort det sjunker. Går det lätt ut borde det gå lätt in.
Vet du om du är på samma djup som tidigare spets?
Jag testade att trycka på backventilen när jag hade av allt och den gick att trycka på. Men nu när du säger det så kollade jag inte om den öppnade helt eller om där var någon blockering mellan backventil och 90-gradaren som går in i pumpen. Ska kolla det.

Det skiljer 50 cm mot förra röret som satt där, så den sitter 50 cm djupare denna gången. Har dragit mig för att dra upp det en halvmeter för att testa eftersom det blir en massa meck med pump och slangar ut då den sitter nere i en brunn redan.

Har inte testat att hälla vatten ovanifrån, ska testa det. Tackar.
 
Kommer det något vatten alls?
Tycker det låter som du suger luft om det inte kommer något alls.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kommer det något vatten alls?
Tycker det låter som du suger luft om det inte kommer något alls.
Där kommer vatten, men bara till viss del eller vad man skall kalla det.
Provstartade den precis och då var där vatten i hela systemet och jag hör hur den går igång utan någon luft som kommer in någonstans (går tyst och fint). Trycket stannar på strax över 1 bar och han bara står och kämpar.
Öppnar jag kranen helt så han får tryckt ut allt vatten som står så börjar han om på noll utan något tryck och det tar ett bra tag för den att komma igen efter det.

Skruvade precis av backventilen igen för att se om det stod vatten och det är full vattenpelare och jag gissar på att vattnet sjönk tillbaka med 2-3 meter per minut, så det gick inte fort precis.

Backventilen kollade jag nu också och den har ingen blockering, så fritt flöde.
 
Hej! Jag har studerat den här tråden en bra bit bakåt i tiden för att planera mitt egna brunnsprojekt som jag tänkte dra igång snart. Stort tack för att ni alla delar med er av så mycket kunskap och erfarenhet!

Det lutar just nu åt en filterbrunn där jag tänkte köpa det mesta från https://www.erdbohrer.de/.
Min plan är att testa att skippa foderrör genom att välja en borr som är snäppet mindre än foderrören och min fråga är då hur mycket mindre borren bör vara för att kunna borra inuti filterrören. Säg att jag väljer ett filterrör DN 150 ( https://www.erdbohrer.de/Brunnenroh...nfilter-Sumpfrohr-0-3-0-5-0-75-1mm::1203.html ), hur mycket mindre bör borren vara i så fall? Funkar t.ex. markborr med diameter 145 (typ detta kit: https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/10m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::966.html )?
 
S Schkogen skrev:
Där kommer vatten, men bara till viss del eller vad man skall kalla det.
Provstartade den precis och då var där vatten i hela systemet och jag hör hur den går igång utan någon luft som kommer in någonstans (går tyst och fint). Trycket stannar på strax över 1 bar och han bara står och kämpar.
Öppnar jag kranen helt så han får tryckt ut allt vatten som står så börjar han om på noll utan något tryck och det tar ett bra tag för den att komma igen efter det.

Skruvade precis av backventilen igen för att se om det stod vatten och det är full vattenpelare och jag gissar på att vattnet sjönk tillbaka med 2-3 meter per minut, så det gick inte fort precis.

Backventilen kollade jag nu också och den har ingen blockering, så fritt flöde.
Prova att backspola silen med din nya pump från annan vattenkälla typ tunna, soptunna eller barnpol så får du koll på att pumpen fungerar som den ska också.
koppla trycksida pump till rörspetsen.
Ta rätt grova, korta slangar när du backspolar så att du får höga flöden. Alltså inte en 20m lång 1/2”.
Då får du nog en känsla för hur lätt spetsen och marken sväljer vattnet.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Prova att backspola silen med din nya pump från annan vattenkälla typ tunna, soptunna eller barnpol så får du koll på att pumpen fungerar som den ska också.
koppla trycksida pump till rörspetsen.
Ta rätt grova, korta slangar när du backspolar så att du får höga flöden. Alltså inte en 20m lång 1/2”.
Då får du nog en känsla för hur lätt spetsen och marken sväljer vattnet.
Det låter som en god idé. Skall iväg och köpa PEM 32 imorgon, så kan koppla det direkt ner till röret.

Tack för tipset.
 
Hej @LoremIpsum, Spännande! Yepp, dia 145 är den som ska användas till DN150. "-optimale 145mm Durchmesser um in einem DN 150 Rohr zu bohren. Brunnenrohr DN 150 hat innen 149-151mm"
Dia 105 till DN115.

Det vanliga dimensionen är DN115 bland de man läser runt på tyska forum, även här.
Då får du plats med en 4" djuphålspump samt hög kapacitet på brunnen.
DN150 använder de mest som "arbetsrör". Dvs de borrar ner DN150 utan filter till färdig djup. Sen sänker de ner ett DN115 rör med de filter som passar fraktionen de har fått upp med arbetsröret, vanlig slits, sand filter etc. För man vet fraktionerna efter man har borrat ner DN150. De brukar köra även med pluggad ändå på DN115 rör/filter.
Sen tar man upp DN150 röret, samtidigt så häller man i filtergrus mellan DN150 och DN115 röret.

Jag väntar på en 105 borr samt DN115 rör och filter då jag tänkte testa att borra direkt i röret hos mina föräldrar då marken inte håller ihop för något pilothål/foderrör. De bara rasar.

Jag rekommenderar dig att köra DN115. Om du bara har tänkt att borra hela djupet så är det jordborren med sandkant på. Annars plunschar eller kiespumpar man efter grundvattnet.
 
  • Gilla
LoremIpsum
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej @LoremIpsum, Spännande! Yepp, dia 145 är den som ska användas till DN150. "-optimale 145mm Durchmesser um in einem DN 150 Rohr zu bohren. Brunnenrohr DN 150 hat innen 149-151mm"
Dia 105 till DN115.

Det vanliga dimensionen är DN115 bland de man läser runt på tyska forum, även här.
Då får du plats med en 4" djuphålspump samt hög kapacitet på brunnen.
DN150 använder de mest som "arbetsrör". Dvs de borrar ner DN150 utan filter till färdig djup. Sen sänker de ner ett DN115 rör med de filter som passar fraktionen de har fått upp med arbetsröret, vanlig slits, sand filter etc. För man vet fraktionerna efter man har borrat ner DN150. De brukar köra även med pluggad ändå på DN115 rör/filter.
Sen tar man upp DN150 röret, samtidigt så häller man i filtergrus mellan DN150 och DN115 röret.

Jag väntar på en 105 borr samt DN115 rör och filter då jag tänkte testa att borra direkt i röret hos mina föräldrar då marken inte håller ihop för något pilothål/foderrör. De bara rasar.

Jag rekommenderar dig att köra DN115. Om du bara har tänkt att borra hela djupet så är det jordborren med sandkant på. Annars plunschar eller kiespumpar man efter grundvattnet.
Stort tack för utförligt svar. Då kommer jag nog sikta på DN115 istället så blir det snäppet billigare plus mindre jordmassor att borra upp. Min tanke var att köra på en kiespump så fort jag når grundvattnet, med stupstock på filterröret.

Pumpen kommer jag att köpa här hemmavid så att jag har nära till återförsäljaren. Jag har ännu inte bestämt mig om en djuphålspump är "overkill" för en bevattningspump så alternativt blir det en pumpautomat vid ytan istället. Det får lite hänga på var jag hittar vattnet med. Grannen har en pump vid markytan till sin brunn så min förhoppning är att jag hittar vatten på liknande djup.

Vad bör jag förresten hälla i botten av brunnen? Isgrus has nämnts ett par gånger i tråden och vad jag kan se är det grus i 1-3mm fraktioner?
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.