802 851 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Om du ska köra på "vanligt" sätt så skulle jag absolut förborra med en dia 145 ner till grundvattnet innan man går över till DN115 samt kiespump. Då har då ett försprång ner till grundvattnet, Då behöver du bara stupstocks driva ner filter + kanske 1 meter slät under grundvatten.
Om du ska borra i röret ner till grundvattnet så måste du stupstocks driva direkt från början som förmodligen blir mer jobb då du har friktionen direkt från marknivån att jobba i mot.
145 mm pilothål förutsätter självklart att det är binndade material i backen som inte bara rasar när man tar upp borren, som hos min föräldrar som bara är smågrus, då åker man på att borra dia 105 mm i röret från start.
Yepp tvättad isgrus som du hittar på granngården. Du stoppar ner ditt 0,5 m stupstocksrör i en hink och häller isgrus i röret, ca 30 cm. Se häller du i från hinken ner i brunnen så får du rätt mängd utan att behöva gå på känsla.
Om du ska borra i röret ner till grundvattnet så måste du stupstocks driva direkt från början som förmodligen blir mer jobb då du har friktionen direkt från marknivån att jobba i mot.
145 mm pilothål förutsätter självklart att det är binndade material i backen som inte bara rasar när man tar upp borren, som hos min föräldrar som bara är smågrus, då åker man på att borra dia 105 mm i röret från start.
Yepp tvättad isgrus som du hittar på granngården. Du stoppar ner ditt 0,5 m stupstocksrör i en hink och häller isgrus i röret, ca 30 cm. Se häller du i från hinken ner i brunnen så får du rätt mängd utan att behöva gå på känsla.
Tolkar jag det rätt då att jag bara behöver borra mig ner till grundvattnet, resterande metrar tar jag med kiespumpen?TotalControl skrev:Om du ska köra på "vanligt" sätt så skulle jag absolut förborra med en dia 145 ner till grundvattnet innan man går över till DN115 samt kiespump. Då har då ett försprång ner till grundvattnet, Då behöver du bara stupstocks driva ner filter + kanske 1 meter slät under grundvatten.
Om du ska borra i röret ner till grundvattnet så måste du stupstocks driva direkt från början som förmodligen blir mer jobb då du har friktionen direkt från marknivån att jobba i mot.
145 mm pilothål förutsätter självklart att det är binndade material i backen som inte bara rasar när man tar upp borren, som hos min föräldrar som bara är smågrus, då åker man på att borra dia 105 mm i röret från start.
Yepp tvättad isgrus som du hittar på granngården. Du stoppar ner ditt 0,5 m stupstocksrör i en hink och häller isgrus i röret, ca 30 cm. Se häller du i från hinken ner i brunnen så får du rätt mängd utan att behöva gå på känsla.
Vi har främst sandmark där jag bor, med många brunnar i trädgårdarna bredvid. Dock har jag borrat ca 1 meter ner nyligen, när jag satte plintar, utan att hålen rasat igen så det går förhoppningsvis bra att göra det ett par meter till.
Enligt SGUs brunsarkiv ser grundvattnet ut att ligga på ca 3-4 meter ner. Bör jag satsa på två filterrör (totalt 2 meter) för att få till bätrre tillrinning eller är det onödigt på en brunn som bara ska bli max 8-9 meter ner (om allt går som det ska)?
Du tolkar det rätt. De blir dia 145 innan grundvattnet då du inte kan kiespumpa över grundvattnet. Kiespump behöver vatten för att skapa "vakum" och suga in sand.
Min bevattningsbrunn har 3 meter filter på samma djup som du har tänkt.
Jag skulle vilja påstå att minst 2 filter, ju fler ju bättre.
Sen försöker du få de sista filtret minst 1 meter under grundvattnet för nivån sjunker när du pumpar så filtret är alltid i vattnet.
Min bevattningsbrunn har 3 meter filter på samma djup som du har tänkt.
Jag skulle vilja påstå att minst 2 filter, ju fler ju bättre.
Sen försöker du få de sista filtret minst 1 meter under grundvattnet för nivån sjunker när du pumpar så filtret är alltid i vattnet.
Läst i denna tråden för något år sedan så är lite påläst på filterbrunnar, men är mer sugen på att prova slå ner en spets. Vill ha en billig brunn som gärna kan vattna trädgårdslandet med en liten pump, går det vattna häck eller gräsmatta får de bli en bonus tänker jag. Detta är mina värden på bergvärmehålet hos sgu, behöver jag slå ner spetsen för i jordlagret eller räcker det ner förbi grundvattnet?
Vattenmängd (liter/timme) 1800
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20020310
Totaldjup (m) 120
Jorddjup (m) 7
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 9
Stålfoderrör till (m) 9
Tror ni det funkar med en spetsbrunn? Någon som testat spetsen som Hornbach säljer?
Vattenmängd (liter/timme) 1800
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20020310
Totaldjup (m) 120
Jorddjup (m) 7
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 9
Stålfoderrör till (m) 9
Tror ni det funkar med en spetsbrunn? Någon som testat spetsen som Hornbach säljer?
Om jag läser det rätt har du 4m vattenbärande lager ovan berg. Det borde funka med rörspets men 1800 l/h låter som ganska dålig genomsläpplighet. Men det kan vara i ditt borrhål som det är 1800 eftersom siffrorna kommer därifrån.P preben1 skrev:Läst i denna tråden för något år sedan så är lite påläst på filterbrunnar, men är mer sugen på att prova slå ner en spets. Vill ha en billig brunn som gärna kan vattna trädgårdslandet med en liten pump, går det vattna häck eller gräsmatta får de bli en bonus tänker jag. Detta är mina värden på bergvärmehålet hos sgu, behöver jag slå ner spetsen för i jordlagret eller räcker det ner förbi grundvattnet?
Vattenmängd (liter/timme) 1800
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20020310
Totaldjup (m) 120
Jorddjup (m) 7
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 9
Stålfoderrör till (m) 9
Tror ni det funkar med en spetsbrunn? Någon som testat spetsen som Hornbach säljer?
Personligen rekommenderar jag däremot ingen att driva ner rörspets eftersom jag tycker att det är onödigt dyrt, krångligt och fungerar sällan bra.
Spola ner pemsil tycker jag är bättre.
Jag har erfarenhet från rörspets, filterbrunn och att spola ner silar.
Problemet är löst!S Schkogen skrev:Kastar ut en sista livlina här för att se om någon har några bra idéer.
Har dragit ner en sprillandes ny spets och rör (6m + spets) där det en gång har stått en spets som hade gjort sitt. Har även satt in en helt ny pump (NOWAX HWG 1200 inköpt på Hornbach) då den gamla var bränd.
Där står 2-2,5m vatten i röret.
När jag drar igång pumpen så efter ett tag hör jag att vattnet kommer, även om det tar ganska lång tid, men det är precis som att den inte orkar fullfölja. Tryckmätaren stannar på ungefär 1 bar.
Jag trodde först det var någon koppling på sugsidan som var otät, när jag lossade backventilen så såg jag det stod vatten hela vägen upp. Men för säkerhets skull så drog upp hela paketet och kollade och linade om alla kopplingar (allt såg ok ut).
Jag lutar åt två saker:
1. Dåligt tillflöde. Det har varit bra innan, men kanske inte är det längre? Hur kollar man det bäst?
2. Pumpen kass, även om den är ny. Sätter jag handen för inloppet till pumpen och drar igång så känner jag att den suger, men inte jättemycket. Hur mycket skall den suga?
Några idéer?
Det var pumpen som var kass. Var nere på Rinkaby och fick tag i en ny pump och efter det kickade det igång direkt. Enligt specen är den likadan som den gamla.
Lite dåligt drag än så länge, men hoppas det blir bättre när han fått stå och rinna ett tag.
Så två tummar ner för Hornbach pump. Värsta var att jag köpte den för att Rinkaby hade stängt och jag ville få igång det "lite snabbt". Det gick ju sådär med det
Tack för hjälpen allesamman och ha en trevlig helg
Fraktionsskifte på g
kom ner till blålera. Sen ett par varv med borren så sörplade det till och vatten
Liten vattenspegel längst ner i hålet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kom ner till blålera. Sen ett par varv med borren så sörplade det till och vatten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten vattenspegel längst ner i hålet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok nu behöver jag er hjälp gällande hur jag ska fortsätta. Jag är nere på grundvatten, ca 2.8m. Är det nu jag ska trycka ner rör och köra med plunchern för att fortsätta neråt?
Och, det är nu jag måste bestämma hur många m slitsade rör jag ska ha eller?
Och, det är nu jag måste bestämma hur många m slitsade rör jag ska ha eller?
Bra framdrift.O olofh skrev:
Det kanske är bäst att vänta på ett svar från filterbrunnsspecialisterna men ja när du nått grundvatten kan du montera ihop sump, filter, rör och stupstock och köra med plunch.
Men är du fortfarande i lera kanske det går att borra längre utan rör för enbart plunch funkar inte till ej uppluckrad lera.
Men är det så att hålet ”kollapsar” när du borrar, vilket det gör i sand och grus när man nått vatten så måste man ner med röret.
hålets väggar är stabila ner till vattnet. Det är var ju kul men lite klurigt med alla nya begrepp. Sumpen är den man har allra längst ner eller? Och sen slitsade rör?M Mardigan skrev:Bra framdrift.
Det kanske är bäst att vänta på ett svar från filterbrunnsspecialisterna men ja när du nått grundvatten kan du montera ihop sump, filter, rör och stupstock och köra med plunch.
Men är du fortfarande i lera kanske det går att borra längre utan rör för enbart plunch funkar inte till ej uppluckrad lera.
Men är det så att hålet ”kollapsar” när du borrar, vilket det gör i sand och grus när man nått vatten så måste man ner med röret.
Som Mardigan är inne på, borra med jordborr utan rör så länge hålet inte kollapsar/går igen när du lyfter borret.
I lera kan det gå bra även under "grundvattnet".
Hos min bror borra vi 6 meter i lera utan kollaps. Men sen gav vi upp då ingen annan fraktion visade sig. Eller rättare vi gav upp när vi sumpade våran "pinne" som vi skulle känna med om det blev någon annan fraktion djupare
I lera kan det gå bra även under "grundvattnet".
Hos min bror borra vi 6 meter i lera utan kollaps. Men sen gav vi upp då ingen annan fraktion visade sig. Eller rättare vi gav upp när vi sumpade våran "pinne" som vi skulle känna med om det blev någon annan fraktion djupare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: