802 889 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Du tänker på denna? Den sätter du längst ned på första röret. Detta för att plasten inte ska spricka på vägen ned.O olofh skrev:
ja dels den (tack då förstår jag!) men går man på helrörslängder så kan man välja bredd på slits (vad vill man ha) men framförallt sista där som blir översatt till Skärsko. Vad är det?K korthoga skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnsrörsats DN 100 5m 7m 9m 11m 13m 15m - Brunnsrör Brunnsfiltersumprör 0,3 - 0,5 - 0,75 - 1mm (erdbohrer.de)
eller aha, nu fattar jag. det är den metallgrejen
Du kan bara borra ned till grundvattnet. När du når det så behöver du en pluncher eller en kiespump för att få upp sanden. Du behöver även den där träsaken som du sätter runt de blåa rören och lägger tyngd på för att röret ska sjunka. Se min video i min profil.O olofh skrev:Behöver era tankar, har en stålramspool som är nedgrävd och samtidigt grävde jag ner en dagvattenbrunn för att kunna pumpa bort ev vatten. Den går ner till ca 1.7m och är alltid torr. Funderar på att borra i botten på denna. Är lite lerigt så vad tror ni om att använda 6m set well drill 98mm with backsplash (erdbohrer.de) tillsammans med Clay and loam auger - Riverside drill 100 (erdbohrer.de). Har snackat med en granne som har egen brunn för trädgårdsvatten hans vattenyta låg på 2.5/3 m.
Klarar man borra sig ner för hand ca 2 meter? eller kanske blir mer att borra 3-4 m då om man ska ner en bit under
Behövs något mer än borrsetet och ler-borren? De blå rören, kan jag köpa de på ringaby eller någon annanstans?
https://www.erdbohrer.de/Holzzangen:::107.html
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen:::8.html
O olofh skrev:ja dels den (tack då förstår jag!) men går man på helrörslängder så kan man välja bredd på slits (vad vill man ha) men framförallt sista där som blir översatt till Skärsko. Vad är det?
[bild]
Brunnsrörsats DN 100 5m 7m 9m 11m 13m 15m - Brunnsrör Brunnsfiltersumprör 0,3 - 0,5 - 0,75 - 1mm (erdbohrer.de)
eller aha, nu fattar jag. det är den metallgrejen
Ja, ”skärskon” är metallgrejen. Jag valde 0.5 men sanden är väldigt fin här så jag hade valt 0.3 om jag skulle köpt sakerna idag.
https://www.erdbohrer.de/Bodenkappen/Schneidschuh-fuer-DN-100-Brunnenrohr::994.html
Sorry för att jag bombar med frågor. Men är det bättre med flera 1m rör eller vill man gå direkt till ett 4m?
Snackat runt lite nu och kan nog gissa att grundvattennivån är på mellan 3m och i värsta fall 6m. 6m tror jag inte på utan det är för brunnar på sgu kartan i ett område som ligger högre upp men man vet ju aldrig
som sagt, har ca 1.5 gratis om jag borrar ner i dräneringsbrunnen /400mm inspektionsrör jämte poolen
Snackat runt lite nu och kan nog gissa att grundvattennivån är på mellan 3m och i värsta fall 6m. 6m tror jag inte på utan det är för brunnar på sgu kartan i ett område som ligger högre upp men man vet ju aldrig
som sagt, har ca 1.5 gratis om jag borrar ner i dräneringsbrunnen /400mm inspektionsrör jämte poolen
Plunschern har en gummipackning där nere. När du släpper ned den i röret så öppnas gummit och släpper in vatten. Sen ska du dra plunschern upp och ned i hålet ett par gånger vilket gör att det kommer sand i den. Du drar sen upp den och tömmer den på vatten och sand och röret sjunker då ned.
Kiespumpen suger automatiskt in vatten och sand när du drar upp den vilket innebär att du inte behöver hålla på och dra upp och ned. Mindre arbete men dyrare. Jag snålade och köpte plunschern. Funkat bra. Plunschern ska vara sämre med stenar dock. Hade jag haft en kiespump så hade jag haft mindre bekymmer att få upp de stenar jag fått upp eftersom de ”sugits” upp istället.
Glöm inte köpa snöre och en sådan här.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Schaekel-hochfest-fuer-Kiespumpe-oder-Plunscher::1018.html
Kiespumpen suger automatiskt in vatten och sand när du drar upp den vilket innebär att du inte behöver hålla på och dra upp och ned. Mindre arbete men dyrare. Jag snålade och köpte plunschern. Funkat bra. Plunschern ska vara sämre med stenar dock. Hade jag haft en kiespump så hade jag haft mindre bekymmer att få upp de stenar jag fått upp eftersom de ”sugits” upp istället.
Glöm inte köpa snöre och en sådan här.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Schaekel-hochfest-fuer-Kiespumpe-oder-Plunscher::1018.html
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 597 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 597 inlägg
Slitsvidden beror på materialet. är det blandad kornstorlek på sanden/gruset kan man ha ganska stor slitsvidd, pumpa rejält i början och därmed erodera det fina materialet och bara få ett grusskelett kvar (kallas formationsfiter). Du får då en mycket bra kapacitet på brunnen. Risken är att om det istället är ganska jämn och fin sand att du aldrig slutar få upp sediment när du pumpar, och att det riskerar att sätta igen brunnen.O olofh skrev:
Säkrast är slitsvidd under 0,5mm, vet man att man har bra och grov grus kan man köpa grövre för bättre kapacitet.
Ser att du kör 115 rör. Vad avgör vilken storlek man ska gå på? Hur bra filmer, inspirerande! men hur har det gått för dig?K korthoga skrev: