802 831 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
TotalControl skrev:@holgersson
Låter riktigt bra kapacitet! Grattulerar till att ha borrat en egen vattengivande brunn.
Så kul att vi blir fler och fler som har lyckats.
Att nivån sjunker är helt normalt. Lite beroende hur djup brunnen är och vilket material som finns runt brunnsröret så kan vattennivån i brunnsröret vara något högre än grundvattennivån.
Det beror på att trycket är något högre runt brunnsrören tackvare markens "massa".
Sen när man pumpar så jämnar det ut sig så att säga.
@Shirack
Undra om inte jag hade kört med kiespump eller plunscher direkt. Med skurupborr så måste du borra i ett större rör för att inte hålet ska rasa igen när du tar upp borren.
Försöka få ner i alla fall 3 meter filter och ett par meter släta rör. En liten bit foderör kan ju vara bra att ha. Men du har ju litet specialfall då du nästan har grundvattnet i dager i din grop.
Den gängade bottenpluggen behöver du inte som kittet på Fontario visar. Frågorna ang sump och isgrus har @upa svarat föredömligt på.
Stort tack @TotalControl ska bli kul att äntligen beställa idag.
Då får jag även beställa en kiespump.. har du koll vilken dimension på kiespump som är lämplig till DN115?
ang isgrus så har jag för mig du sa något tidigare i tråden om att jag skulle Fylla isgrus mellan ”arbetarör” och filterrör.
men kör filterbrunnen direkt utan arbetarör med kiespump så finns inte det utrymmet.
Dessa delar behöver du om du ska göra en filterbrunn på samma sätt som mig.S Sbbblom skrev:
Jordborr: för att borra ner till grundvattennivå. Längd beroende hur djupt ner grundvattnet ligger på.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30/4m-Set-Brunnenbohrer-145mm-mit-Aufkantung::909.html
Foderrör: Försprång för att hålla hålet öppet så den inte rasar igen, Längd även där beroende på hur djupt du kom ner med jordborren.
https://www.rinkabyror.se/artikel/markavloppsror-pp-sn8-160-x-3m/
Filterör: Där hade jag använt mig av 3 meter filterör, slits 0.3 mm
https://www.erdbohrer.de/Glattwand-...N115-4-1-2-Baulaenge-1m-TNA-Gewinde::551.html
Släta brunnsrör: Hur många beroende på djupet du siktar på. Du vill ha ner hela filtersektionen under grundvattnet. Så om du har grundvattnet på 3 meter och använder dig av 3 meter filter så måset du ner minst 7-8 meter. Dvs 4-5 meter brunnsrör. Ett av rören kapar du i mitten. Använder ena halvan som sumprör längst ner i botten, den andra halvan till stupstocken.
Sumprören fasar du invändigt. Så jordmaterialet vill styras in i sumpen. Samt du får en mindre area som ska tryckas ner i marken.
https://www.erdbohrer.de/Glattwand-...N115-4-1-2-Baulaenge-1m-TNA-Gewinde::501.html
Stupstock: Den ställer du dina vikter på.
Du använder den halvan som blev över från röret du kapade till sump. Då gängar du bara av stupstocken vartefter du ska gänga på nya brunnsrör när du kommer djupare och djupare ner.
Jag köpte stupstocken klar. De flesta tillverkar en egen som förmodligen blir bättre.
De köpta är rätt små så man får inte plats med så mycket tyngder i form av trädgårdsplattor eller vad de må nu vara.
https://www.erdbohrer.de/Holzzangen/Holzzange-die-Grosse-fuer-DN-115-Brunnenrohr-AD-125mm::941.html
Kiespump: Som du använder dig av när du ska driva ner brunnsrören/filter under grunvattenytan.
Fungerar även med en plunscher. Men det har jag aldrig testat.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Kiespumpe-108mm::877.html
Isgrus: Som du häller ner i botten av brunnen ca 30 cm för att skapa ett grusfilter då ändan av brunnen är öppen.
Hur mycket du ska hälla i kollar du redan inna du sätter igång. Du tar din tilltänkta sumpbit och ställer ner i en hink. Häller ner isgrus i sumpröret så du får ca 30 cm med grus i. Sen tar du bara bort sumpröret från hinken. När du är klar med brunnen så häller du i isgrusen från hinken ner i brunnen. En säck räcker att köpa. Kommer att bli över från säcken.
https://www.granngarden.se/specialsand-radasand-isgrus-20-kg/p/1231204
Vissa pluggar med bentonitlera. Jag gjorde inte så för jag ville ha ändan öppen då de ökar kapaciteten på brunnen då du även får en tillrining därifrån och inte bara genom slitsarna.
Lycka till
Redigerat:
Kolla inlägget ovan. 108 mm körde jag.Shirack skrev:Stort tack @TotalControl ska bli kul att äntligen beställa idag.
Då får jag även beställa en kiespump.. har du koll vilken dimension på kiespump som är lämplig till DN115?
ang isgrus så har jag för mig du sa något tidigare i tråden om att jag skulle Fylla isgrus mellan ”arbetarör” och filterrör.
men kör filterbrunnen direkt utan arbetarör med kiespump så finns inte det utrymmet.
Visst initialkostnaden blir ju rätt dyr. Men för mig är det värt det då jag har rätt stort bevattningssystem för gräsmattan. Slukar tusentals med liter per bevattning (30m3). Nu till en kostnad av en 10a för att driva pumpen. Men jag gör det inte för att spara pengar.
Men det bästa tycker jag är att slippa nojja om bevatningsförbud. Där jag bor har aldrig bevattningsförbuden gällt egna brunnar. Sällan det har varit brist på vatten utan brist på kapaciet från vattenleverantören.
Men det bästa tycker jag är att slippa nojja om bevatningsförbud. Där jag bor har aldrig bevattningsförbuden gällt egna brunnar. Sällan det har varit brist på vatten utan brist på kapaciet från vattenleverantören.
TotalControl skrev:Visst initialkostnaden blir ju rätt dyr. Men för mig är det värt det då jag har rätt stort bevattningssystem för gräsmattan. Slukar tusentals med liter per bevattning (30m3). Nu till en kostnad av en 10a för att driva pumpen. Men jag gör det inte för att spara pengar.
Stort tack, mitt foderrör är nu beställt
Får beställa keisepumpen från en annan sida men är ett jävla pris 150euro för pumpen för att gräva en gång.
Ingen som vill sälja ellwe hyra ut sin?
Kolla inlägget ovan. Där ser du arbetsgången utan arbetsrör oh vart isgruset hamnar.Shirack skrev:Stort tack @TotalControl ska bli kul att äntligen beställa idag.
Tack så mycket jag gjorde en rörspets 2018 men vill ha ut mera än 35 liter i minuten.. min tomt ligget på en gammal sjö botten så bra flöde ska finnas därTotalControl skrev:Dessa delar behöver du om du ska göra en filterbrunn på samma sätt som mig.
Jordborr: för att borra ner till grundvattennivå. Längd beroende hur djupt ner grundvattnet ligger på.
[länk]
Foderrör: Försprång för att hålla hålet öppet så den inte rasar igen, Längd även där beroende på hur djupt du kom ner med jordborren.
[länk]
Filterör: Där hade jag använt mig av 3 meter filterör, slits 0.3 mm
[länk]
Släta brunnsrör: Hur många beroende på djupet du siktar på. Du vill ha ner hela filtersektionen under grundvattnet. Så om du har grundvattnet på 3 meter och använder dig av 3 meter filter så måset du ner minst 7-8 meter. Dvs 4-5 meter brunnsrör. Ett av rören kapar du i mitten. Använder ena halvan som sumprör längst ner i botten, den andra halvan till stupstocken.
Sumprören fasar du invändigt. Så jordmaterialet vill styras in i sumpen. Samt du får en mindre area som ska tryckas ner i marken.
[länk]
Stupstock: Den ställer du dina vikter på.
Du använder den halvan som blev över från röret du kapade till sump. Då gängar du bara av stupstocken vartefter du ska gänga på nya brunnsrör när du kommer djupare och djupare ner.
Jag köpte stupstocken klar. De flesta tillverkar en egen som förmodligen blir bättre.
De köpta är rätt små så man får inte plats med så mycket tyngder i form av trädgårdsplattor eller vad de må nu vara.
[länk]
Kiespump: Som du använder dig av när du ska driva ner brunnsrören/filter under grunvattenytan.
Fungerar även med en plunscher. Men det har jag aldrig testat.
[länk]
Isgrus: Som du häller ner i botten av brunnen ca 30 cm för att skapa ett grusfilter då ändan av brunnen är öppen.
Hur mycket du ska hälla i kollar du redan inna du sätter igång. Du tar din tilltänkta sumpbit och ställer ner i en hink. Häller ner isgrus i sumpröret så du får ca 30 cm med grus i. Sen tar du bara bort sumpröret från hinken. När du är klar med brunnen så häller du i isgrusen från hinken ner i brunnen. En säck räcker att köpa. Kommer att bli över från säcken.
[länk]
Vissa pluggar med bentonitlera. Jag gjorde inte så för jag ville ha ändan öppen då de ökar kapaciteten på brunnen då du även får en tillrining därifrån och inte bara genom slitsarna.
Lycka till
Jag har tyvärr fortfarande användning av min pump. Mor och Far har beställt en brunn. Samt min bror .Shirack skrev:
Och grannen börja mummla om att installera grundvattenvärme istället för bergvärme.
Min senaste brunn är till grundvattenkyla.
@Shirack
Kör annars med plunscher. Betydligt billigare.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-108mm::33.html
Fizz och Holgersson tror jag körde sina med Plunscher.
Den är bättre om man stöter på material som inte är så lätt att suga med kiespumpen.
Kör annars med plunscher. Betydligt billigare.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Plunscher-108mm::33.html
Fizz och Holgersson tror jag körde sina med Plunscher.
Den är bättre om man stöter på material som inte är så lätt att suga med kiespumpen.
TotalControl skrev:
Funderar nu när jag ska köpa kiesepumpen så står det 90mm eller 108mm
Förstår ej skillnaden mellan plunchwe eller keisepump
Förstår ej varför.
Ju större dia på kiespumpen ju bättre pumpkapacitet.Du får plats med en 108 mm i DN115 så finns ingen anledning att välja den mindre.
TotalControl skrev:
Jo men menar filterbrunnen måste ju ner oavsett och då förstår jag inte varför man skulle använda 90mm?
vet du skillnanden på plunche eller keisepump?
Nej det är ju om man vill spara de få euro som är prisskillnad mellan 90 och 108.
Plunscher har ingen kolv, dvs den jobbar inte med vacuum. Då stöter du in material i stället.Du "hammarar" med den i botten av hålet så åker materialet in i plunschern. Klaffventilen på ändan gör att materialet stannar i plunschern. Men kiespumpen så suger du in materialet istället med kolven.
@fizz och @holgersson kan nog svara på om det fungerar bra. Men det gör det ju bevisligen då båda har brunnar som ger bra med vatten
Plunscher har ingen kolv, dvs den jobbar inte med vacuum. Då stöter du in material i stället.Du "hammarar" med den i botten av hålet så åker materialet in i plunschern. Klaffventilen på ändan gör att materialet stannar i plunschern. Men kiespumpen så suger du in materialet istället med kolven.
@fizz och @holgersson kan nog svara på om det fungerar bra. Men det gör det ju bevisligen då båda har brunnar som ger bra med vatten