802 940 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
OM du beslutar dig för att köra på 1 så vet du ju inte om det som förstört sumpen finns kvar i backen på samma ställe och förstör även filterröret och allt annat som ska förbi den punkten.I ibrakadabra skrev:Hej
Jag är lite osäker på hur jag ska fortsätta, men har typ tänkt 2 scenarion:
1: Jag kör ner borren igen, kanske med ett mindre borrhuvud (har 70 mm hemma) och köttar med den, i hopp om att ta sönder så mycket som möjligt av sumpen så att den inte är i vägen. Detta utgår då ifrån att det är sumpröret som har vikt sig och att det första filterröret är hyfsat intakt. Fortsätter sedan med Kiespumpen och hoppas på att komma längre ner på så sätt. Detta förutsätter ju också att det inte är en sten som är i vägen eller liknande.
2. Lyfter upp alla rör och börjar på nytt ställe en bit bredvid. Gängorna på filterröret längst ner är förstörda, så jag är 1 filterrör mindre. Tur jag köpte 4 st antar jag.
Om det blir scenario 2, kommer detta att ske senare i sommar på min semester, eller början på hösten. Jag hade hoppat på att vara hyfsat färdig vid det här laget, och har lite andra projekt jag vill börja med hemma. Vi har ju trots allt vatten i vår bef. rörspets, men det hade varit kul att effektivt kunna vattna gräsmattan om det blir en varm sommar. Det positiva är väl att jag nu "vet hur man gör", och att man kan ha bra med vikt från början, så jag tror det går rätt fort att ta sig fram de 8 första meterna.
Rören kostar ju ändå en del att förstöra på det sättet.
Börja om på ny kula bredvid utan några nämnvärda problem eller stora stenar iväg går troligen fortare och även troligen "lättare"
Vet du att det inte är berg där på det djupet du nu är på, sett någon info/data om bergdjup på SGU ?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Tackar för ett uttömmade svar,kör nog på det i sommar.Något roligt ska man ha att göra under pandeminTotalControl skrev:
Hej!M mortimer skrev:OM du beslutar dig för att köra på 1 så vet du ju inte om det som förstört sumpen finns kvar i backen på samma ställe och förstör även filterröret och allt annat som ska förbi den punkten.
Rören kostar ju ändå en del att förstöra på det sättet.
Börja om på ny kula bredvid utan några nämnvärda problem eller stora stenar iväg går troligen fortare och även troligen "lättare"
Vet du att det inte är berg där på det djupet du nu är på, sett någon info/data om bergdjup på SGU ?
Nej, inte en chans att det finns berg här.
Edit: på det djupet.
Jag såg på dina bilder att du har Utvändig gänga upp. Tyskarna sätter invändig gänga upp på alla bilder jag har sett. Så även jag. Vet inte om det har roll.
Sen måste rören bottna i gängan annars är man ju rökt.
Sen måste rören bottna i gängan annars är man ju rökt.
Hej!TotalControl skrev:
Du pratar med mig antar jag . Har inte ens tänkt tanken på hur jag gjort med gängorna faktiskt, men jag gör på samma sätt som er nästa gång då. Jag drar åt dem hårt iaf.
edit: Kollade nyss igenom mina bilder, vilka syftar du på?
Jag har bestämt mig för att dra upp skitet. Innan jag gör det kommer jag sätta ner en spets bara för att se vad som händer när jag suger från den.
Vad är det teoretiska sugdjupet för en jetpump? 10 m?
Vad är det teoretiska sugdjupet för en jetpump? 10 m?
Om man har begränsad tillrinning, som sgu visar att jag har, är det fördelaktigt att ha en tunnare pem-slang till spetsen då? Eller spelar ingen roll?
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/I ibrakadabra skrev:
Var visst filmen.I ibrakadabra skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/page-224#post-4187460
Fanns någon skolboks formel man kunde använda där man skulle hålla sig under faktor 1... typ flöde dividerat med innertvärsnittsarean på sla gen. Står en bit in i tråden, typ någonstans för 12mån sedan. @TotalControl har koll på det annars, men 150l/min på PEM40 vill jag minnas fungerar och 250l/min för PEM50I ibrakadabra skrev:
@ibrakadabra Några framsteg?