802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tycker det ser ut som silt. lite större fraktion än lera, efter det kommer sand
instämmer med @TotalControl att det ser ut som silt. Testa att göra en boll och låt den torka. Om den stelnar och inte går att dela är det fortfarande lera men desto enklare den smular sig ju säkrare är att man är förbi. I mitt förra hål så kom det tyvärr ett nytt lager med lera en bit ner så håller tummarna för dig att du slipper det.
uhh får kalla kårar .U upa skrev:Instaämmer med @TotalControl att det ser ut som silt. Testa att göra en boll och låt den torka. Om den stelnar och inte går att dela är det fortfarande lera men desto enklare den smular sig ju säkrare är att man är förbi. I mitt förra hål så kom det tyvärr ett nytt lager med lera en bit ner så håller tummarna för dig att du slipper det.
Man får spamma här va?
Var ute ikväll igen för att visa er vad jag menar med att kolven går ner sakta. Från 40 sek bråkar kolven med mig och den går inte ner alls (brukar inte hålla på så) från 1.14 går den ner, sakta sakta. Det ser kanske ut som att jag håller emot men det gör jag inte.
När jag drar upp kolven första gången så är det nog första gången jag känner riktigt motstånd, är det vakuumet eller? Det brukar jag inte alls känna annars.
Jag sänkte ner den några gånger till, jag får bara upp en handfull grus även om jag pumpar många gånger med kolven.
Var ute ikväll igen för att visa er vad jag menar med att kolven går ner sakta. Från 40 sek bråkar kolven med mig och den går inte ner alls (brukar inte hålla på så) från 1.14 går den ner, sakta sakta. Det ser kanske ut som att jag håller emot men det gör jag inte.
När jag drar upp kolven första gången så är det nog första gången jag känner riktigt motstånd, är det vakuumet eller? Det brukar jag inte alls känna annars.
Jag sänkte ner den några gånger till, jag får bara upp en handfull grus även om jag pumpar många gånger med kolven.
Märkligt betende. Har du kikat att inget är knas med kiespumpen? Sne kolvstång eller om det är skada på kolven? Hur fungerar den uppe på land?
Min sjönk ner att jag kunde dra ett pumptag säkert var 3:e sekund.
Brunnsröret verkar stå rätt rakt? Om den är som en banan så kan det säkert också ställa till problem.
Det brukar vara ett rejält motstånd när det blir vakum. Men du pumpade inget på filmen va?
Brunnsröret verkar stå rätt rakt? Om den är som en banan så kan det säkert också ställa till problem.
Det brukar vara ett rejält motstånd när det blir vakum. Men du pumpade inget på filmen va?
På land går den upp och ner utan problem, den är inte sne vad jag vet.TotalControl skrev:Märkligt betende. Har du kikat att inget är knas med kiespumpen? Sne kolvstång eller om det är skada på kolven? Hur fungerar den uppe på land?
Nej, pumpade inte på filmen men jag drog ju ändå upp kolven för att ta upp Kiespumpen och då kände jag motståndet.
Argh vad jobbigt att min kiespumpe beter sig konstigt jämfört mer er ;/.
Då kan det säkert vara något med hålet. Om vattnet är en siltsörja så kanske det tar tid för kolven att gå ner. Blir motstånd.
Hålet känns rakt?
Hålet känns rakt?
Var ute precis. Status nu är som tidigare - stopp 8 meter ner (rör 8,5 meter). Jag kan ta mig igen stoppet med gardena slangen, men Kiespumpen stannar ändå där. Det kvittar i princip hur mycket jag pumpar, får endast upp en halvfull grus/gegga. Nästa gång jag stoppar ner Kiespumpen stannar den på samma djup, jag kommer liksom inte längre ner oavsett hur mycket jag stoppar ner den/pumpar.
Får se om jag får tid att åka iväg och handla pem-slang till pumpen i helgen, förhoppning då att jag kan suga upp skitet som är där nere?
Har bifogat bilder på min kiespumpe, antar att den ser ut som den ska xD. Trevligt helg på er.
Får se om jag får tid att åka iväg och handla pem-slang till pumpen i helgen, förhoppning då att jag kan suga upp skitet som är där nere?
Har bifogat bilder på min kiespumpe, antar att den ser ut som den ska xD. Trevligt helg på er.
Kan du på något sätt få brunnsröret att röra sig ner någon cm, så inte kanten av röret råkar stå på en sten och det du får upp hel tiden ör det som rasar in därnere mellan varje pumpning ? Hur blir det om du drar upp brunnsröret typ 10-20cm iaf (så ev en liten stund kan ramla in som du sen får kiespumpa upp)
Får kanske pröva det. Hur får jag enklast upp röret?M mortimer skrev:Kan du på något sätt få brunnsröret att röra sig ner någon cm, så inte kanten av röret råkar stå på en sten och det du får upp hel tiden ör det som rasar in därnere mellan varje pumpning ? Hur blir det om du drar upp brunnsröret typ 10-20cm iaf (så ev en liten stund kan ramla in som du sen får kiespumpa upp)
Jag ser inget konstigt med kiespumpen.
Bra förslag av mortimer.
Hur mycket vikt har du på?
Bra förslag av mortimer.
Hur mycket vikt har du på?
Aha. Om det är bara en diff på 0.5 meter så hade jag fortsatt att försöka driva med vikter. Först kanske testa att lyfta röret något.