Jag tycker inte gummit ser för tight ut. Det jag menade med tight i mitt tidigare inlägg var pumpen kontra ditt brunnsrör.
Har du testat pumpen i en större spann?

M Mardigan skrev:
Jag tycker inte gummit ser för tight ut. Det jag menade med tight i mitt tidigare inlägg var pumpen kontra ditt brunnsrör.
Har du testat pumpen i en större spann?
Ska göra idag

Men alltså, jag har ju köpt Kiespumpen som ska passa det brunnsröret, enli beskrivning på deras hemsida.

I ibrakadabra skrev:
Var ute precis. Status nu är som tidigare - stopp 8 meter ner (rör 8,5 meter). Jag kan ta mig igen stoppet med gardena slangen, men Kiespumpen stannar ändå där. Det kvittar i princip hur mycket jag pumpar, får endast upp en halvfull grus/gegga. Nästa gång jag stoppar ner Kiespumpen stannar den på samma djup, jag kommer liksom inte längre ner oavsett hur mycket jag stoppar ner den/pumpar.

Får se om jag får tid att åka iväg och handla pem-slang till pumpen i helgen, förhoppning då att jag kan suga upp skitet som är där nere?

Har bifogat bilder på min kiespumpe, antar att den ser ut som den ska xD. Trevligt helg på er.
När jag kom igenom leran hade jag liknande problem med att få upp väldigt lite fraktioner. Jag är 99,9% säker på att mitt problem var att jag hade lerklump/lerklumpar på botten i röret vilket gjorde att det inte uppstod ngt vacuum då pumpen ”stod” på klumpen/klumparna som var för stora för att åka in i pumpen. Jag kom på detta efter att ha försökt pumpa väldigt försiktigt samt att dra upp pumpen väldigt försiktigt och då var det spår av lera på utsidan av pumpen i botten. Skickade ner mitt lerborr och vispade ”våldsamt” och länge och nästa gång jag pumpade kom småbitar av lera med upp. Upprepade ett par gånger och sen pumpade det som det skulle igen. Ang kolvens rörelse på din så ser det onekligen märkligt ut men har själv använt använt annan typ av pump så där har jag dålig koll.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Vad ska jag göra? Skicka filmen/bilderna och säga att det är fel på pumpen? Kan man skriva på engelska? xD
Ja du kan kommunicera på engelska, var berädd på att få svar på tyska :) Men det är bara translate.
Förklara ditt problem samt hänvisa till ditt inlägg på brunnenbau forum. Om det är forumet genom Erdhbohrer så är det nog deras egna forum tom.

Jag ska ut och knäppa ett foto på min snart.
Här är en översiktbild på min kiespump.
Köpt från Erdhbohrer, 108 mm DIA, passar perfekt till DN115 brunnsrören. Förutsatt att rören ligger någorlunda rakt i backen. Finns inte så mycket spel för snedställning.
Grå kiespump med diameter 108 mm placerad mot träkonstruktion, passar DN115 brunnsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
U upa skrev:
När jag kom igenom leran hade jag liknande problem med att få upp väldigt lite fraktioner. Jag är 99,9% säker på att mitt problem var att jag hade lerklump/lerklumpar på botten i röret vilket gjorde att det inte uppstod ngt vacuum då pumpen ”stod” på klumpen/klumparna som var för stora för att åka in i pumpen. Jag kom på detta efter att ha försökt pumpa väldigt försiktigt samt att dra upp pumpen väldigt försiktigt och då var det spår av lera på utsidan av pumpen i botten. Skickade ner mitt lerborr och vispade ”våldsamt” och länge och nästa gång jag pumpade kom småbitar av lera med upp. Upprepade ett par gånger och sen pumpade det som det skulle igen. Ang kolvens rörelse på din så ser det onekligen märkligt ut men har själv använt använt annan typ av pump så där har jag dålig koll.
Hmm känner nästan igen detta lite, för när jag skickar ner min gardenaslang så tar det stopp på samma djup. Sen helt plötsligt kan jag komma igenom jättelätt. Sen om jag går ovanför och ska ner igen kan det ta stopp igen, kanske tyder på att det är något som stör där.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Tycker min är lika din.

Närbild av en rostig metallkonstruktion med en bult och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker min är lika din.

[bild]
Aa exakt samma vad jag kan se

Den här varianten av kiespump ska då fungera väldigt bra. Jag har fått ner 3 brunnar med den.
Om det inte är någon avvikelse på kiespump som vi inte ser med att jämföra bilder.
Eller så är det något med hålet. Siltsörja som ställer till det eller liknade.
Upa har väldigt bra erfarenhet och låter som du ska testa något liknade.

Blod i blick och bara att sätta igång ;)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Pappa var här precis och kunde hjälpa mig med borran. Skickade ner lerborren. Alltså typ 0 motstånd där vid 8 meter, höll på och juxa där upp och ner men kunde inte känna något. Kom lätt ner till 8,5 - 9 meters djup. Skickade ner pumpen igen, men stopp exakt vid 8 meter. Helt stumt. Drog upp röret typ 20 cm och sprutade med slangen, sen ner pumpen igen, stopp kvar på samma djup. Dålig respons när jag pumpade också.

Kom på sen att jag borde prova att skicka ner den vanliga borren, den är ju nästan lika diameter som pumpen, för att se om den också stoppar på typ samma nivå som pumpen. Får göra det nästa gång.

Fan det känns som jag hade behövt komma ner typ 3-4 meter till, känns så nära haha. 8,5 meter gick ändå rätt smidigt :(.

Edit: råkade glömma Gardenaslangen utan stråle nere i röret när jag höll på med annat, den satt rätt bra när jag skulle dra upp sen :).

• Gilla
upa
  • Laddar…
Kom och tänka på en annan sak också. Jag nämnde ju att att jag fastnat med lerborren 2 ggr när jag var ute vid ett tillfälle. Och dä fastnade jag också högre upp än rörets djup. Måste ju vara något som begar ihop sig där... Men jag fastnade iofs inte idag... ahh blir grek på detta.

Vad är det som är det som är stumt? Brunnsröret? Eller kiespumpen som inte tar upp någonting?

Jag hade öst på med vikt samt borra i brunnen med borret. Härja som fan. Kan ju vara att den står på en sten eller liknande.

Du skulle behöva någonting att känna med nere i brunnen som ger feedback upp i händerna. Typ armeringsjärn. Då kan du känna längs med kanterna.

Gick brunnsröret lätt att lyfta? Stannade den på samma djup när du tröck ner det igen?

Själva cylindern när den tar i botten är det som känns stumt. När jag pumpar sen är det inte mycket motstånd, och det är inte mycket massa som kommer upp i den helller. Aa har tänkt ösa på med vikt också, typ 600 kg eller något.

Röret stannade på samma ställe som det var innan jag tog upp det. Jag tog upp det genom att visa en stropp runt Stupstocken, sen typ hävstång med regel. Det var inte problem.

• Gilla
micke7606
  • Laddar…
Vikt samt borra i röret skulle varit mitt nästa steg. Om det är silt nu så kan det vara större fraktioner på G. Hoppas det i alla fall.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Kom och tänka på en annan sak också. Jag nämnde ju att att jag fastnat med lerborren 2 ggr när jag var ute vid ett tillfälle. Och dä fastnade jag också högre upp än rörets djup. Måste ju vara något som begar ihop sig där... Men jag fastnade iofs inte idag... ahh blir grek på detta.
Det där har jag oxå erfarenhet av. Speciellt i lager där det är väldigt fin sand. Jag är tämligen säker på att det är så att man vevar upp en massa sand som ”hänger” i vattnet när man håller på och pumpar och spolar. Lämnar man sedan pumpen där nere en liten stund så hinner de små sandkornen sjunka och lägger sig väldigt tätt och ”packar” in pumpen. När man sedan försöker lyfta skapas även ett undertryck som suger fast pumpen. Och det kan sitta som berget tills det släpper. Jävligt läskigt när det händer så jag ser alltid till att inte lämna ngt längst nere i hålet mer än nödvändigt. När jag haft sådan fraktion i röret så släpper jag ner pumpen väldigt försiktigt och pumpar med små nätta tag och drar hellre upp en gång för mkt och oftare än jag ”vill”. På det viset kan jag tömma röret på småpartiklarna tills man är nere med pumpen i höjd med botten på röret. Din pump stannar iofs på vägen ner men kan vara en ide att prova ändå kanske? Som sagt så kräver det lite tålamod och försiktighet för att inte veva upp partiklarna i vattnet igen. Isf får man chilla en stund (med pumpen uppe) tills det sjunkit och man kan börja om.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Hallihallå! Sedan jag fick loss kiespumpen efter den fastnat i röret så har följande hänt.

Skulle prova att köra lite mer försiktigt och dra upp kiespumpen en bit mellan pumpningarna. Det funkade bra, den fastnade inte när jag gjorde så.

Jag gjorde ett rep med tyngd i änden och som är märkt var 0,5m för att hålla koll på djupet och kunde konstatera att jag låg i fas där.

Men eftersom jag inte kom ner något så antog jag att jag behövde mer vikt, så jag började lasta på fler trädgårdsplattor, tills stupstocken helt plötsligt gled ner och knäckte mina guide-brädor. För dåligt spänd alltså.

Nytt försök. Spände stupstocken bättre. Lastade på 308 kg trädgårdsplattor. Ställde mig själv (80 kg) på stupstocken och pumpade lite försiktigt. Sjönk 2 cm sen ingenting. Drog upp och tömde. Spolade i mer vatten under tiden och sen ner igen.

Ställde mig på stupstocken och pumpade lite försiktigt. Rörde sig inte en mm. Pumpade lite mer men det rörde sig fortfarande inte.

Drog upp och tömde sen ner igen. Ingenting.

Provade att hoppa lite försiktigt, sjönk 10 cm. Hoppade lite till, 10 cm till. Hoppade två gånger till och kom ner 40 cm totalt.

Så det verkar som att 388 kg är precis i underkant för vad som behövs för att rören ska gå ner (utan att jag ska behöva stå på den själv)

Hoppas på samma framgång nästa gång

• Gilla
Mardigan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.