802 929 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nej tyskarna säger att vikt på brunnsrören med TNA gänga är max runt 400kg men det finns många som har kört betydligt mer utan haveri.
Stupstocken är inga problem bara den är ordentligt skruvad.
Stupstocken är inga problem bara den är ordentligt skruvad.
Ahh, fattar. Ja, en tysk på Youtube har väl 2 soptunnor fyllda med vatten . Vet iofs inte om det är samma rör men.TotalControl skrev:
Vissa påstår att de tål lätt det dubbla. Bara se till att vikterna är jämt fördelade att det inte är svajigt samt rören ordentligt bottnad i gängan.
Se här.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=356&start=50
Se här.
http://brunnen-forum.de/viewtopic.php?f=7&t=356&start=50
Stund =stenM mortimer skrev:Kan du på något sätt få brunnsröret att röra sig ner någon cm, så inte kanten av röret råkar stå på en sten och det du får upp hel tiden ör det som rasar in därnere mellan varje pumpning ? Hur blir det om du drar upp brunnsröret typ 10-20cm iaf (så ev en liten stund kan ramla in som du sen får kiespumpa upp)
När jag lyft mitt rör så ställer jag en garagedomkraft på varje sida om röret och lyfter i stupstocken. Funkade bra för mig, då slapp man dessutom plocka bort vikterna eftersom de väger så lite i förhållande till vad domkrafterna orkar lyfta.
Jag hade testat att köra kiespumpen på land i en spann för att se hur den beter sig. Jag gjorde så när jag byggde min kiespump och testade både med bara vatten och vatten och sand.
Sen tycker jag att din pump är väldigt tight i röret. Jag skulle varit rädd för att få mottryck på ovansidan kolven när man pumpar. Om pumpen ligger dikt an mot röret där gluggen är så ser det ut som att det bara blir en springa uppåt som motsvarar pumprörets godstjocklek. Men jag kan förvilla mig på dina bilder.
Jag hade testat att köra kiespumpen på land i en spann för att se hur den beter sig. Jag gjorde så när jag byggde min kiespump och testade både med bara vatten och vatten och sand.
Sen tycker jag att din pump är väldigt tight i röret. Jag skulle varit rädd för att få mottryck på ovansidan kolven när man pumpar. Om pumpen ligger dikt an mot röret där gluggen är så ser det ut som att det bara blir en springa uppåt som motsvarar pumprörets godstjocklek. Men jag kan förvilla mig på dina bilder.
Redigerat:
Jag har faktiskt lagt upp en tråd på erdbohrers forum, kolla svar nedan. (Jag är tydligen hög, så niceM Mardigan skrev:När jag lyft mitt rör så ställer jag en garagedomkraft på varje sida om röret och lyfter i stupstocken. Funkade bra för mig, då slapp man dessutom plocka bort vikterna eftersom de väger så lite i förhållande till vad domkrafterna orkar lyfta.
Är det samma sak du menar med att min ser tight ut?
Har du länk till de som de hänvisar till ?
Piston Rubber är ju någon del av gummit på dragpinnen i kiespumpen. Levereras kiespumpen monterad eller får man montera den själv ? TotalControl kanske har bild på hur hans ser ut kring gummit.
Piston Rubber är ju någon del av gummit på dragpinnen i kiespumpen. Levereras kiespumpen monterad eller får man montera den själv ? TotalControl kanske har bild på hur hans ser ut kring gummit.
Jag har frågat om länk, hittar inte det själv.M mortimer skrev:
Kiespumpen kommer färdigmonterad. Antar att han menar att gummiskivorna ligger för right mot cylinderns väggar
Var precis ute för att ta foto. Kom på att den ligger under altan där jag har skruvat upp beklädnaden igen på. Pallar inte stå i fillingar och skruva bort nu.
Men nu när ni säger det och man kollar på bilden nogare så har har jag för mig att man har tjockare "puck/kolv" av stål och inte så mycket gummi.
Kan gå ut lite senare och skruva bort och kika.
Men nu när ni säger det och man kollar på bilden nogare så har har jag för mig att man har tjockare "puck/kolv" av stål och inte så mycket gummi.
Kan gå ut lite senare och skruva bort och kika.
Är kiespumpen köpt från Erdhbohrer?
Hör av dig till dem. Det är no hassel när det gäller dem. Det har skickat ut nya rör till mig på studs då det var fel gänga, trasig gänga en annan gång efter frakt och fel längd på elkabel djuphålspump en 3:e gång.
De har aldrig knorra.
De har aldrig knorra.
Vad ska jag göra? Skicka filmen/bilderna och säga att det är fel på pumpen? Kan man skriva på engelska? xDTotalControl skrev: