802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Välj pump EFTER du har en brunn och vet vad brunnen ger samt vilket tryck du behöver. Tänker du dig köpa TotalControls 6/200 pump så låter den överdimensionerad för 160m2K killernils skrev:@mortimer, tack! SGU säger Isälvssediment sand och postglacial sand, hög genomsläpplighet, över 125L/s. Så förutsättningarna bör vara goda. Vartannan gubbe i bygden har spett sedan förr med
Jag tänker använda det dels för en slinga med framtida sprinklers. Det är inte en så stor trädgård, 160m2, så ett par spridare bör räcka, Men har inte räknar mer än så i detta laget, vill se till att jag har en fungerande brunn först.
Utöver det så vill jag fästa en utkastare för att kunna ta ut vatten till andra behov, vattenkanna etc.
Är det till hjälp?
Iaf mitt råd...
Usch vilken rövkväll. Jinxade för mycket igår . Har inte rört sig 1 mm ikväll. Plus ler/grus i Kiespumpen. Jag kommer inte ner på samma djup som röret med pumpen. Kiespumpen fylls upp 6-7 cm med geggan. Och jag varit nere med den många ggr i röret ikväll, men jag kommer ändå inte långre ner i rören för var gång.
Får väl avvakta pumpen nu, eller testa med borren men då måste vi vara 2 st.
Det verkar inte som att jag kan tömma röret på vatten iaf, så många gånger som jag varit nere ikväll.
Edit: kanske ska pröva det som norfe nämner, med en diafragmapump xD
Baaajs
Det verkar inte som att jag kan tömma röret på vatten iaf, så många gånger som jag varit nere ikväll.
Baaajs
Redigerat:
Nej nej! Jag var inne på en djupbrunnspump och inte hans nuvarande pump men osäker på hur ett sådant system ser ut i helhet. Jag håller med om ditt tips att invänta inköp!M mortimer skrev:
Men ville läsa på nu i förväg om vilka komponenter man behöver ihop med den typen av pump?
Jag antar att principen för systemet ser snarlik ut oavsett om jag behöver för 4sprinklers eller 16?
Men olika dimensionerat såklart!
Men vafan.... Men du, om du menar att röret är djupare än botten av brunnen. Då kan det ta stop. Som jag har skrivit tidigare, testa töm med små kiespumpningar. Very gentle.I ibrakadabra skrev:Usch vilken rövkväll. Jinxade för mycket igår . Har inte rört sig 1 mm ikväll. Plus ler/grus i Kiespumpen. Jag kommer inte ner på samma djup som röret med pumpen. Kiespumpen fylls upp 6-7 cm med geggan. Och jag varit nere med den många ggr i röret ikväll, men jag kommer ändå inte långre ner i rören för var gång.
Baaajs
Annars får du hyra Haubitsen på bilden och spränga hål på hela jäkla jordskorpan
I ibrakadabra skrev:Usch vilken rövkväll. Jinxade för mycket igår . Har inte rört sig 1 mm ikväll. Plus ler/grus i Kiespumpen. Jag kommer inte ner på samma djup som röret med pumpen. Kiespumpen fylls upp 6-7 cm med geggan. Och jag varit nere med den många ggr i röret ikväll, men jag kommer ändå inte långre ner i rören för var gång.
Baaajs
Samma problem har hänt mig med, var nere med röret en meter mer än vad botten i röret var, tog bort all vikt på stupstocken och bara pumpa pumpa pumpa med kiespumpen tills nivån ungefär var samma, sen lasta jag på vikt och fortsatte
Aa det är så jag menar. Men jag tycker liksom att jag försökt "tömma" röret på innehåll så att botten kommer ner på samma djup som röret. Men Kiespumpen kommer ju inte längre ner.TotalControl skrev:
Nåja, får kanske börja med jetpumpen och sen se.
Då kiespumpar du nog bara in mer och mer material. Då får vara löjligt lugn med rycken. Om man pumpar till för hårt så suger man bara in mer igen.
Så var det för mig.
Så var det för mig.
Jaha, du menar att jag drar in mer material i röret?TotalControl skrev:
Jag har ryckt som fan för att jag ville tömma röret på innehållet .
Får ha lite mer känsla imorgon då.
En annan sak, när man tittar på tyskarna på Youtube ser det ut som att kolven sjunker ner i pumpen ganska fort. Hos mig sjunker den saaakta saaakta ner tills den är nere.
En annan sak, när man tittar på tyskarna på Youtube ser det ut som att kolven sjunker ner i pumpen ganska fort. Hos mig sjunker den saaakta saaakta ner tills den är nere.
Bort med alla vikter, spola med "Gardenamunstycke" så du får till en geggamoja. Kiespumpa sedan lugnt och mät så du inte ligger före med brunnsrör/filterrör. När du är loss så minska vikterna något därefter, börja t.ex med 50% och allteftersom du kommer ner så öka men inte till så mycket som du hade när det började jävlas.
Om man kiespumpar för hårt i min situation, vad är det som händer egentligen? Att man suger in massa underifrån liksom?M mortimer skrev:Bort med alla vikter, spola med "Gardenamunstycke" så du får till en geggamoja. Kiespumpa sedan lugnt och mät så du inte ligger före med brunnsrör/filterrör. När du är loss så minska vikterna något därefter, börja t.ex med 50% och allteftersom du kommer ner så öka men inte till så mycket som du hade när det började jävlas.
Ni som har använt kiespumpen - drar ni alltid upp "kolven" längst upp till det tar stopp? För att sedan låta den sjunka ner till "botten" igen?
Min kiespump går ner lika fort som på filmerna.
Jag kanske drar 50 cm pumpningar. Är enklare tycker jag att dra korta pumpningar än att försöka lyfta hela kolven som är närmare 1 meter. Finns ingen anledning att dra ända till stop för då kommer kolven förbi sidoutkastet och då skapas ingen vacum i ändan av kiesspump då den drar in från sidan.
Edit jag kör ju dock för hand direkt med repet.
Men kika här från 3 minuter in så kör han inte heller till stop med vinch
Jag kanske drar 50 cm pumpningar. Är enklare tycker jag att dra korta pumpningar än att försöka lyfta hela kolven som är närmare 1 meter. Finns ingen anledning att dra ända till stop för då kommer kolven förbi sidoutkastet och då skapas ingen vacum i ändan av kiesspump då den drar in från sidan.
Edit jag kör ju dock för hand direkt med repet.
Men kika här från 3 minuter in så kör han inte heller till stop med vinch
Jag kör också för hand. Kolla bifogat. Mycket av det som kom upp igår ser ut som de bilderna. Luktar och påminner om stranden. Är det lera?
Jag var ute igen en kort stund. Började med slangen, det är typ stopp vid 8 meter (där Kiespumpen stannar) men jag tar mig igenom det ganska lätt pga sprutan, sen kommer jag rätt enkelt nere till typ 9 meter. Sen när jag tar kiespumpen så är det väldigt stumt vid 8 meter direkt. Får försöka mer ikväll.
Jag var ute igen en kort stund. Började med slangen, det är typ stopp vid 8 meter (där Kiespumpen stannar) men jag tar mig igenom det ganska lätt pga sprutan, sen kommer jag rätt enkelt nere till typ 9 meter. Sen när jag tar kiespumpen så är det väldigt stumt vid 8 meter direkt. Får försöka mer ikväll.