A
U upa skrev:
Har ingen länk till fyrkantsprofilerna men eftersom vi kör med samma typ av blårör kan jag tipsa om att vi slutade försöka ta upp det i ett stycke då det var väldigt svajigt och farligt. Så vi delar det i 2/3 delar när vi tar upp eller ner röret. Det går betydligt fortare och är säkrare men ”kräver” 2 personer för att vara smidigt.

Japp de fick jag med börja göra men vill titta på den fyrkantaförlängningarna, minns inte hur dom såg ut. Tror det va snabbkoppling med för att dela

• Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Har ingen länk till fyrkantsprofilerna men eftersom vi kör med samma typ av blårör kan jag tipsa om att vi slutade försöka ta upp det i ett stycke då det var väldigt svajigt och farligt. Så vi delar det i 2/3 delar när vi tar upp eller ner röret. Det går betydligt fortare och är säkrare men ”kräver” 2 personer för att vara smidigt.
Jag tänkte också på det, om man ska ta ner borren lite åt gången och montera efterhand.

8 meter är sjukt svajigt :D.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Idag ska jag försöka få ner rörspetsen i avgrundshålet. Lång metallrörspets på en trädgårdsgång med stege i bakgrunden och växande grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörspets som ligger på gräsmarken intill stegar, beredd att sänkas ned i ett borrat hål.
Skapa konto
Stegar, slangar och pump utrustning vid en öppen brunn i en trädgård för att installera rörspets.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
12m nästan nere, men bara slagit ner 1,5m. Var lite svajigt att resa 10m r40 rör rakt upp. Ett långt metallrör reser sig vertikalt i en grävd grop vid en träkonstruktion, med verktyg och grönska synliga.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Oldjoe och 4 till
  • Laddar…
En tanke som slagit mig; skulle man inte kunna effektivisera arbetet med diverse hyresmaskiner från Ramirent/Cramo?

Till exempel en diafragmapump istället för kiespump och en Cobra med förlängare för att luckra upp i botten?

Är det någon som testat?

Var ute igår igen. Varvade att spruta med Gardena slang och använda Kiespumpen. Gick lättare igår, kom nog ner typ 40-50 cm. Så typ 8,20 ner nu.

Det mest positiva under kvällen var vad som fanns i Kiespumpen när jag drog upp han. Se bifogat :DDDDD.

• Grus och jord proppat i slutet av en Kiespump som hålls över en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
Mardigan och 4 till
  • Laddar…
Innebär det att du är under leran nu ?

A
I ibrakadabra skrev:
Var ute igår igen. Varvade att spruta med Gardena slang och använda Kiespumpen. Gick lättare igår, kom nog ner typ 40-50 cm. Så typ 8,20 ner nu.

Det mest positiva under kvällen var vad som fanns i Kiespumpen när jag drog upp han. Se bifogat :DDDDD.

Ser ut som du är igenom leran :), får man fråga vilket djup leran började på?

Shirack skrev:
Ser ut som du är igenom leran :), får man fråga vilket djup leran började på?
Leran började i princip på 2,5 - 3 meters djup.

@mortimer - man får ju fan hoppas på det .D:D.

Jag vet inte vad som väntar nu... men antar att jag måste ner 3-4 meter till iaf eftersom mina 4 nedersta rör är slits, slät, slits, slits.

A
I ibrakadabra skrev:
Leran började i princip på 2,5 - 3 meters djup.

@mortimer - man får ju fan hoppas på det .D:D.

Jag vet inte vad som väntar nu... men antar att jag måste ner 3-4 meter till iaf eftersom mina 4 nedersta rör är slits, slät, slits, slits.

5 meter lera då om du är igenom, respekt.

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Shirack skrev:
5 meter lera då om du är igenom, respekt.
Tack, håll tummarna :)

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Snyggt! Ah det är fan bra jobbat.
Hoppas det går "enkelt" nu.

Maxwells demon TotalControl skrev:
@mortimer

...Får se om det blir en Pedrello djuphålspump. Då åker bjässen upp för försäljning för en spotyver här.
Passar på att fråga då jag med är sugen på en sådan pump! Vet du vad mer som behövs? Motorskydd/Trycktank/tryckvakt och dylikt?
Det bästa hade ju varit om pumpen själv kände av när man öppna kranen och då satte igång, tänker jag!

Med vänlig hälsning, H

@killernils beror ju på vad du har för möjlighet till vattenuttag o hur du avser använda pumpen, t.ex sprinkler

M mortimer skrev:
@killernils beror ju på vad du har för möjlighet till vattenuttag o hur du avser använda pumpen, t.ex sprinkler
@mortimer, tack! SGU säger Isälvssediment sand och postglacial sand, hög genomsläpplighet, över 125L/s. Så förutsättningarna bör vara goda. Vartannan gubbe i bygden har spett sedan förr med :)

Jag tänker använda det dels för en slinga med framtida sprinklers. Det är inte en så stor trädgård, 160m2, så ett par spridare bör räcka, Men har inte räknar mer än så i detta laget, vill se till att jag har en fungerande brunn först.
Utöver det så vill jag fästa en utkastare för att kunna ta ut vatten till andra behov, vattenkanna etc.

Är det till hjälp? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.