802 604 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag förstår att ni saknar mig. Väntar på en polare som ska komma med pem-slang och pump. Gjorde ett litet hål i gardenaslangen igår, och testade att spruta tryckluft i hålet, det frätte på ganska bra . Håll tummarna för mig.
Fråga: Det står ju vatten när jag kollar ner i röret, osäker på vilket djup, men säg 3-4 meter ner. Om jag stoppar ner en pemslang kopplad till pumpen, behöver jag fylla pemslangen med vatten upp till pumpen eller pallar den att börja suga upp vatten trots luften "emellan"? Hoppas ni förstår mitt spörsmål.
Det beror på vilken slags pump du har. På en JET-pump t.ex. behöver du oftast fylla slangen.I ibrakadabra skrev:Fråga: Det står ju vatten när jag kollar ner i röret, osäker på vilket djup, men säg 3-4 meter ner. Om jag stoppar ner en pemslang kopplad till pumpen, behöver jag fylla pemslangen med vatten upp till pumpen eller pallar den att börja suga upp vatten trots luften "emellan"? Hoppas ni förstår mitt spörsmål.
Sen kan du behöva en backventil. Annars blir det svårt att prima.
Sista sessionen jag var ute tyckte jag att stupstocken "föll ner" på marken också, när jag tex skulle avsluta med att ställa mig på den och så. Måste man spänna den jävulskt hårt eller? Tycker jag spänner på rätt bra.
Jag hade samma problem med min ”hemmameckade”. Jag bytte till grövre gängstav samt större brickor och satte en remsa av en slang från bildäck mellan stupstocken och röret för att öka friktionen då min sågning inte var av ”världsmästarkvalitet”...I ibrakadabra skrev:
Väntar fortfarande på pumpen men har förberett slangen lite typ så som olasbg gjorde (tror jag ).
Jag klämde ihop slangen längst ut för lite extra fjutt i strålen. Testade med tryckluft också - rätt bra drag . Tänkte döda leran.
Jag klämde ihop slangen längst ut för lite extra fjutt i strålen. Testade med tryckluft också - rätt bra drag . Tänkte döda leran.
Det blir intressant att följa vad den här lösningen gör för dig. Funkar det bra får man väll se till att testa själv.I ibrakadabra skrev:
Är du inte nervig att järnet ska lossna när du ”knappt” virat fast det...?
Här suger jag med JET-pumpen.
Den första vattenslangen fastnade då munstycket kunde vika sig utanför röret om man inte har en bit rör som gör att den inte kan det.
Andra slangen använde jag för att få slang nr1 att lossa.
Den första vattenslangen fastnade då munstycket kunde vika sig utanför röret om man inte har en bit rör som gör att den inte kan det.
Andra slangen använde jag för att få slang nr1 att lossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Tänkte ge mig på någon form av slutrapport av mitt pumpbyte.
Idag startade jag upp allt och allt visade sig vara tätt o inte läcka en droppe. Man har väl lärt sig genom åren även om man inte kan klassa sig som rörmokare.
Pumpen är extremt tyst och presterar exemplariskt och lever upp till förväntningarna som pumpkurvorna visar.
Jag kunde med min gamle pump och två spridare hålla ca 3.1-3.2bar, vilket är med de spridarna ett uttag på vad spetsen kan ge, ca40l/min. Med samma spridare håller denna pumpen 4.1bar vilket är helt fantastiskt. Tryckbrytaren som jag flyttade över var inställd på tillslag vid 2.2bar och frånslag vid 4.2bar. Så jag har ställt upp brytaren till tillslag på 2.4bar och frånslag 4.5bar bara för att inte ligga så nära frånslaget när jag kör två spridare.
Nu återstår bara lite slutfix och återställning av bl.a väggenomföringen.
Jag har en nedgrävd PEM25 som matar en kultappkran 20m bort från pumpen. Med den gamle pumpen har jag försökt köra 2st vanliga slagspridare i den punkten men det blev mest skvättande. De spridarna vet jag förbrukar ca 15l/min. Enligt Rinkabyrörs tryckfallstabell https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
… så tappar jag 2.2bar på 100m PEM25 slang vid 40l/min. Med PEM32 tappar man 0.75bar på 100m. Funderar lite på om man ska byta till PEM32 och då sätta två kultappkranar istället för 1st
/M
Tänkte ge mig på någon form av slutrapport av mitt pumpbyte.
Idag startade jag upp allt och allt visade sig vara tätt o inte läcka en droppe. Man har väl lärt sig genom åren även om man inte kan klassa sig som rörmokare.
Pumpen är extremt tyst och presterar exemplariskt och lever upp till förväntningarna som pumpkurvorna visar.
Jag kunde med min gamle pump och två spridare hålla ca 3.1-3.2bar, vilket är med de spridarna ett uttag på vad spetsen kan ge, ca40l/min. Med samma spridare håller denna pumpen 4.1bar vilket är helt fantastiskt. Tryckbrytaren som jag flyttade över var inställd på tillslag vid 2.2bar och frånslag vid 4.2bar. Så jag har ställt upp brytaren till tillslag på 2.4bar och frånslag 4.5bar bara för att inte ligga så nära frånslaget när jag kör två spridare.
Nu återstår bara lite slutfix och återställning av bl.a väggenomföringen.
Jag har en nedgrävd PEM25 som matar en kultappkran 20m bort från pumpen. Med den gamle pumpen har jag försökt köra 2st vanliga slagspridare i den punkten men det blev mest skvättande. De spridarna vet jag förbrukar ca 15l/min. Enligt Rinkabyrörs tryckfallstabell https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
… så tappar jag 2.2bar på 100m PEM25 slang vid 40l/min. Med PEM32 tappar man 0.75bar på 100m. Funderar lite på om man ska byta till PEM32 och då sätta två kultappkranar istället för 1st
/M
Jag var ute lite tidigare ikväll. Konstaterade att det är överflödigt att spruta tryckluft i Gardenaslangen - anordningen som jag har gjort med att täppa till slangen längst ut räcker för att ta sig ner genom leran.
När borran är 8 meter är den ett helvete att hantera ensam. Har kört lite mer Kiespumpen och tagit mig ner kanske 40 cm ikväll. Har bara 240 kg på Stupstocken, ska hämta mer vikt imorn. Väntar fortfarande på pumpen.
När borran är 8 meter är den ett helvete att hantera ensam. Har kört lite mer Kiespumpen och tagit mig ner kanske 40 cm ikväll. Har bara 240 kg på Stupstocken, ska hämta mer vikt imorn. Väntar fortfarande på pumpen.