M Mardigan skrev:
Principen på nerspolad sil är den samma som rörspets. Det är bara att man spolar ner ett större rör först med vatten sedan kan man stoppa i en sil i det större röret, sen drar man upp det större röret igen och silen med sugslang blir kvar nere i marken. Fördelen med det kontra rörspets är att du kan göra silen själv av pemslamg och markduk. Vilket passar sig om man har väldigt små fraktioner i marken så man slipper suga upp massa sand.
Varför man får högre flöde än en filterbrunn är för att man får ett högre difftryck över silen när man suger vattnet igenom silen. I en filterbrunn ska vattnet ”rinna” in i brunnen bara med hjälp av nivåskillnaden i och utanför brunnen. Sen blir det ingen större kostnad att spola ner flera silar som man parrallellkopplar och på så vis ökar möjligheten att få ut större flöde.
Tackar för infon om difftryck! (y) Det innebär att mina möjligheter att få upp vatten ökade markant om filterbrunnen blir en återvändsgränd.
Hur långt bör man ha mellan spetsarna om man parallellkopplar för att vara hyfsat säker på tillrinning till dem?

M Mardigan skrev:
Principen på nerspolad sil är den samma som rörspets. Det är bara att man spolar ner ett större rör först med vatten sedan kan man stoppa i en sil i det större röret, sen drar man upp det större röret igen och silen med sugslang blir kvar nere i marken. Fördelen med det kontra rörspets är att du kan göra silen själv av pemslamg och markduk. Vilket passar sig om man har väldigt små fraktioner i marken så man slipper suga upp massa sand.
Varför man får högre flöde än en filterbrunn är för att man får ett högre difftryck över silen när man suger vattnet igenom silen. I en filterbrunn ska vattnet ”rinna” in i brunnen bara med hjälp av nivåskillnaden i och utanför brunnen. Sen blir det ingen större kostnad att spola ner flera silar som man parrallellkopplar och på så vis ökar möjligheten att få ut större flöde.
Ok tack för info. Det är faktiskt en sil jag har också i min befintliga brunn lol. Tror bonnen virade en markduk runt ett perforerat elrör, som sedan var kopplat till en pemslang på något sätt, om jag minns rätt.

M mortimer skrev:
Om jag skulle ge mig på en sammanfattning... Lera är oftast bra då de rätta fraktioner för högt uttag förekommer under leran. O det förklarar den föregående. frågan också om skillnad i vattenuttag mellan spets o filterbrunn ovan lera
Hoppas din Teori om lera stämmer och att jag lyckas ta mig igenom helvetet

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
U upa skrev:
Tackar för infon om difftryck! (y) Det innebär att mina möjligheter att få upp vatten ökade markant om filterbrunnen blir en återvändsgränd.
Hur långt bör man ha mellan spetsarna om man parallellkopplar för att vara hyfsat säker på tillrinning till dem?
Jag tror inte att det finns något bra svar på den frågan faktiskt, beror nog väldigt mycket på markförhållanden och vattenförekomst. Vi har minst 5 meter emellan men ju längre avstånd desto mindre risk. Sen ska man ha med sig att om du har ex två silar som ger 20l/min vardera så blir det inte 40l/min om man parallellkopplar dem utan då landar vi på ca 30l/min, vet inte riktigt varför. Och det kan bli låga tryck på sugsidan pump vilket ställer höga krav på täthet i kopplingar.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Hur blir lera när det är torrt? Börjar misstänka att det inte är lera som jag kämpar med. Känns mer som väldig finkorniga sand. Vet inte varför men får Flashbacks från när jag har lekt på stranden som liten.

Edit: läste lite på Wikipedia om leta. Verkar som det kan te sig lö många olika sätt, så det är kanske lera ändå.

• Närbild på torra, spruckna lerpartiklar med fin sand, som ger ett intryck av att vara på en strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag tror inte att det finns något bra svar på den frågan faktiskt, beror nog väldigt mycket på markförhållanden och vattenförekomst. Vi har minst 5 meter emellan men ju längre avstånd desto mindre risk. Sen ska man ha med sig att om du har ex två silar som ger 20l/min vardera så blir det inte 40l/min om man parallellkopplar dem utan då landar vi på ca 30l/min, vet inte riktigt varför. Och det kan bli låga tryck på sugsidan pump vilket ställer höga krav på täthet i kopplingar.
Jag misstänkte att det skulle vara svårt att svara på då det såklart inte är likadant överallt. Det är väll bara att prova sig fram om jag hamnar där.
Jo, så långt har jag förstått att man tappar l/min vid parallellkoppling osv.(y)

Fyfan.

Gick ut ikväll och kämpade vidare. Började med lerborren som vanligt men hände inte mkt trots mer vikt. Inser att rören är djupare än borran. Vågade sänka ner Kiespumpen ett par gånger och fick upp rätt mkt gegga. Så j*vla tungt det är. Skippar gymmandet dessa dagar. Bytte till den vanliga borren för att testa lyckan, helt stumt där nere, kom inte ner en cm. Fan inte en stenjävel nu tänkte jag. Bytte till lerborren igen och borrade, kände hur jag kom djupare ner. När jag drog upp lerborren hörde jag det magiska ljudet som skapas då plaströren glider djupare ner i backen. Nästan så man får erektion. Känner mig lite kaxig nu, hoppas jag inte får äta upp det. Ca 6 meters djup nu.

• Gilla
  • Wow
fizz och 3 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Fyfan.

Gick ut ikväll och kämpade vidare. Började med lerborren som vanligt men hände inte mkt trots mer vikt. Inser att rören är djupare än borran. Vågade sänka ner Kiespumpen ett par gånger och fick upp rätt mkt gegga. Så j*vla tungt det är. Skippar gymmandet dessa dagar. Bytte till den vanliga borren för att testa lyckan, helt stumt där nere, kom inte ner en cm. Fan inte en stenjävel nu tänkte jag. Bytte till lerborren igen och borrade, kände hur jag kom djupare ner. När jag drog upp lerborren hörde jag det magiska ljudet som skapas då plaströren glider djupare ner i backen. Nästan så man får erektion. Känner mig lite kaxig nu, hoppas jag inte får äta upp det. Ca 6 meters djup nu.
Härligt! (y)
Hur mkt vikt har du på stupstocken?

Trodde först att det hade skitit sig helt.

Kul att de går framåt! Chockbånge är brukligt när man borrar brunn ;)

Var försiktig bara att du inte kör fast vanliga borren eller kiespump under röret.

• Gilla
  • Haha
fizz och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Härligt! (y)
Hur mkt vikt har du på stupstocken?
200 kg ikväll

Ställde mig även på den i slutet, så 280 kg då :D.

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Var ute en timma precis. De senaste gångerna jag varit ute märker jag att leran/geggan trycks upp i röret sedan föregående session. Borren tar stopp ca 1 meter över rörens djup. Så, höll på med lerborren och Kiespumpen om vartannat. Till slut var jag under rören med borren, sen ställde jag mig på Stupstocken och sjönk ner typ 50 cm. Så 6,5 meters djup nu typ.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Tror du kan lassa på så du har 400kg. 6.5 meter samt lera skapar en del friktion.

I ibrakadabra skrev:
De senaste gångerna jag varit ute märker jag att leran/geggan trycks upp i röret sedan föregående session
Har följt tråden lite då jag själv har funderingar på rörspets, det verkar vara ett skapligt tryck underifrån som trycker upp lös lera. Då kan inte vatten vara långt bort är min tanke och kanske mycket vatten. Låt då naturen sköta det med att trycka upp och rensa. Fortsätt med info här, mycket intressant

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror du kan lassa på så du har 400kg. 6.5 meter samt lera skapar en del friktion.
Ja, jag ska lägga på mer, har inte orkat köra iväg för att hämta mer plattor bara, men får göra det nu i helgen.

• Gilla
upa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har följt tråden lite då jag själv har funderingar på rörspets, det verkar vara ett skapligt tryck underifrån som trycker upp lös lera. Då kan inte vatten vara långt bort är min tanke och kanske mycket vatten. Låt då naturen sköta det med att trycka upp och rensa. Fortsätt med info här, mycket intressant
Jag håller tummarna för att det finns bra fraktioner under leran, och att inte leran går så djupt. Enligt SGU's kartvisare för genomsläpplighet i jordlagren har jag dock dåliga förutsättningar. Men hoppet är väl det sista som överger en.

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.