En dum fråga egentligen kanske, men...
Vad skiljer egentligen en flödeskontroller mot tryckvakt, förutom att de bryter på flöde resp. tryck. Alltså, varför bör/ska jag byta till flödeskontroller ?

Min främsta tanke till byta var just för att få ett "modernare" system och att min tryckvakt ändå är 11år gammal och troligen ändå måste bytas inom kort.

Ser att du också @TotalControl har olika färger på den kontrollern du har enligt det databladet du länkade till innan. Vilken har du eller vilken ska man ha, ska man ta den (röd på baksida) som har återstarttryck på 2.2bar ?

Ja jag vet inte riktigt fördelarna då jag aldrig haft en tryckvakt. Controllern har några fler features än tryckvakt vad jag kan förstå. Och om jag förstår rätt så bryter tryckvakt på inställt tryck och inte flöde.

Kan jag inte svara på vilka fördelar. Skulle behöva köra och jämföra själv. Torrkörningskydd har nog inte teyckvakten heller.

Jag har 2.2bar versionen. Var bara den som fanns. Enda som jag har märkt som fördel om jag skulle haft 0.8bar versionen är att jag har inte helt tät PVC fördelare. Den fuktar i plastgängorna och verkar stört omöjligt att få tät då jag har 8-9 bar över fördelaren vid stop.
Det gör att trycket sjunker under tillslag kanske varannan dag så pumpen startar en väldigt kort stund för att stanna igen. Ingen grej egentligen. Kanske bara bra och motionera pumpen :)
Skulle jag haft 0.8bar så skulle de säkert ta betydligt längre tid innan läckage kommer under bryt tryck.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
M mortimer skrev:
En dum fråga egentligen kanske, men...
Vad skiljer egentligen en flödeskontroller mot tryckvakt, förutom att de bryter på flöde resp. tryck. Alltså, varför bör/ska jag byta till flödeskontroller ?

Min främsta tanke till byta var just för att få ett "modernare" system och att min tryckvakt ändå är 11år gammal och troligen ändå måste bytas inom kort.

Ser att du också @TotalControl har olika färger på den kontrollern du har enligt det databladet du länkade till innan. Vilken har du eller vilken ska man ha, ska man ta den (röd på baksida) som har återstarttryck på 2.2bar ?
En flödeskontroll skyddar mot torrkörning vilket en tryckvakt inte gör.

Tömmer ju pumpen efter varje säsong så pumpen måste gå torr i uppstart när den tömmer systemet på luft (förutom det vattnet man fyller pumphuset med manuellt vid uppstart). Blir det något problem med en flödeskontroller ? I vilka andra sammanhang skulle en pump kunna gå torr, bara vid läckage på sugsidan ?

Nej det är inga problem. Den kör en stund sen får man kvittera larmet så försöker den igen direkt. Om man inte kvitterar så får man vänta 1 minut tills den försöker igen. Sen typ 5 15 30 60 min.
Vet inte hur många försök den gör innan den står still en längre innan den försöker igen. De är väl lite beroende på modell.

Det är främst torrkörningsskyddet jag är ute efter. Jag smälte ner min pump förra året då nånting hände på sugsidan, troligtvis luftinsug i samband med att jag höll på med en filterbrunn i närheten av min gamla nerspolade sil. Eftersom pumpen tappade sugen så kom den aldrig upp i stopptryck vilket gjorde att den bara stod och gick i kanske ett dygn, det tålde inte min pump.

M Mardigan skrev:
Det är främst torrkörningsskyddet jag är ute efter. Jag smälte ner min pump förra året då nånting hände på sugsidan, troligtvis luftinsug i samband med att jag höll på med en filterbrunn i närheten av min gamla nerspolade sil. Eftersom pumpen tappade sugen så kom den aldrig upp i stopptryck vilket gjorde att den bara stod och gick i kanske ett dygn, det tålde inte min pump.
Vad har du för pump/system idag ?

Hej!

Har grundvatten på 3 meter , spetsen sitter på ca 9,5 meter .
Har aldrig haft "vattenproblem" att den kör torrt , och har idagsläget haft pumpen precis bredvid , men nu måste jag göra en för flyttning utav pumpen , ca 5 meter längre bort .

Tror ni det kommer att stöta på problem eller det är bara att skarva på pemslangen till det nya placeringen ?

M mortimer skrev:
Vad har du för pump/system idag ?
Jag har nerspolade silar kopplat till en jet 30 T så det är inte så konstigt att inkromet smälte eftersom min motor är på 2,2 kW. Jag håller dock på att krångla med en filterbrunn och måste skaffa ny pump så vi får se vilken setup det blir i år.

J Jeppenedved skrev:
Min spets slog jag från markytan med hejare. Spola ner vatten i röret. Om det försvinner så har du sannolikt vatten och då kan du prova och pumpa och se vilket flöde du har.
Okej, låter simpelt. Behöver man ha något filter och backventil?

Liten uppdatering från mig. Kies-pumpen är lös igen.

Med hjälp av vattenfyllt rör och en svåger som ryckte och drog samtidigt som jag spände och släppte vinschen så gick den sakta upp. Skönt att slippa dra upp rören igen!

Får se när jag har tid att göra ett nytt försök...

/Micke

• Gilla
Mardigan och 2 till
  • Laddar…
Jiaha då vart man igång med "borrandet".

Borrade ner till 2,5 meter med jordborr och tog därefter vid med Kiespumpen. Som ett barn på julafton var man när jag såg hur röret med Stupstock gled ner varje gång jag drog upp och ner med Kiespumpen. Sen tog det stopp, efter bara 0,5 meter djupare ner. Men det var nog vad jag hade räknat med eftersom det är leran som var orsaken.

Ner med lerborren och till min förvåning sjönk rören ner när jag höll på upp och ner med endast borren. Försökte även med Kiespumpen men fan vad aset väger när den är fylld med vatten, ibland gör vakuumet att man måste dra så in i hoppsan för att få upp han. Jag hade bara ett blått presenningsnöre så vågade inte chansa för mycket. Jag tyckte iofs inte att jag kom mycket djupare med Kiespumpen i lera.

Jag fortsatte med lerborren men märkte efter typ 1 meter att rören inte sjönk längre ner. Jag märkte dessutom att jag var ca 0,5 m djupare med borren än rören. Jaha, är jag fast nu? Kiespumpen lär ju inte fungera så långt under rören? Jag blev jättetrött, haha både psykiskt och fysiskt, och tog bort den första trädgårdsplattan från Stupstock. När jag gjorde det rörde jag röret samtidigt och då började det glida neråt. Jag ställde mig på Stupstock och gled ner typ 50 centimeter.

Såå, ett bra avslut för dagen. Jag är väl typ 4,5-5 meter ner nu.

I euforin med Kiespumpen glömde jag att skruva loss det släta röret för att sätta på ett nytt som var slitsat (har läst att Stupstocken helst inte ska vara fast på det slitsade??). Jag försökte gräva ner och få loss det men det satt sol berget. Så nu har jag nerifrån och upp: sump, slitsat, slät, slitsat.

Jag råkade ta sönder de 2 översta spåren av gängor på ena röret när jag tog borren upp och ner, hoppas det inte orsakar någon skada.

Bild innan start och på lerhelvetet nedan.

• Verktyg och material för borrning på gräsmatta inför stuprörsinstallation: blåa PVC-rör, borrmaskin, kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bit uppgrävd lera på marken med några grässtrån och småstenar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
@ibrakadabra
Bra start! Haha jo det är påfrestande det här med att borra brunn. Men när du lyckas borra en vattengivande brunn så är lyckan total :)

Skönt att leran verkar hanterbar. Nu bara hoppas på sand. Om du får ner alla slitsad så blir det perfekt att ställa pumpen eller sugslangen i den släta röret som åker ner i mellan.
Kolla också att bottendjupet av brunnen är i par med antal meter rör. Händer ibland att röret vill sticka före. Då blir kiespump ineffektiv efter ett tag. Då får man tömma röret på material innan man fortsätter med röret ner.

Håll oss uppdaterade. Spännande!

Maxwells demon TotalControl skrev:
@ibrakadabra
Bra start! Haha jo det är påfrestande det här med att borra brunn. Men när du lyckas borra en vattengivande brunn så är lyckan total :)

Skönt att leran verkar hanterbar. Nu bara hoppas på sand. Om du får ner alla slitsad så blir det perfekt att ställa pumpen eller sugslangen i den släta röret som åker ner i mellan.
Kolla också att bottendjupet av brunnen är i par med antal meter rör. Händer ibland att röret vill sticka före. Då blir kiespump ineffektiv efter ett tag. Då får man tömma röret på material innan man fortsätter med röret ner.

Håll oss uppdaterade. Spännande!
Inte säker vad du menar med den fetade texten. Men i mitt fall med leran är det snarare så att borren är längre än röret. Fastnade med lerborren när jag var ute precis men lyckades lirka loss mig .

Ah ok. Det jag menade att det kan bli det motsatta i tex sand som är lätt att kiespumpa.
Jag hade 2 meter sand ovan ändan på brunnsröret. Dvs röret var 2 meter djupare än botten av brunnen. Om det sker i sand så slutar röret tillslut att åka ner. Och allt känns hopplöst för man tror att den står på en sten eller liknade. För man suger bara in mer sand utan att röret gå ner. Då får man kiespumpa försiktigt för att tömma röret på sand.

Men som sagt, det är inte aktuellt för dig då du har tvärtom. Då skulle jag lägga på mer vikt på stupstocken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.